تشریح برنامه‌های اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی در 6 ماهه آینده
کد خبر: 4095596
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۳

تشریح برنامه‌های اداره‌کل ارشاد خراسان‌رضوی در 6 ماهه آینده

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان‌رضوی به تشریح برخی از طرح‌های در نظر گرفته شده با همکاری مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی و سبک زندگی قرآنی پرداخت.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از استان، درباره برنامه‌های اجرایی 6 ماه دوم سال جاری اظهار کرد: چند طرح در مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت در حال انجام است که عملکرد تمام آنها در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی است که طرح «تحسین» از جمله آنها بوده و در راستای ترویج سبک زندگی قرآنی است.

وی گفت: در راستای توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند: «هر مسجد، یک پایگاه قرآنی باشد»، برای اجرای طرح راه‌اندازی مساجد به‌عنوان پایگاه قرآنی در جلسات کارگروه تبلیغ و ترویج این نتیجه حاصل شد که یک جایگاه تخصصی بیرونی، مانند جامعه قاریان قرآن مشهد می‌تواند عهده‌دار این امر شود، بنابراین با تصویب طرحی، کار به جامعه قاریان قرآن سپرده و جلسات قرآنی و راه‌اندازی پایگاه‌های مساجد از اردیبهشت‌ماه با احیای کرسی تلاوت مسجد کرامت آغاز شد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار کرد: بسیاری از مساجد، پایگاه قرآنی هستند، به معنای آنکه جلسات قرآنی برگزار می‌کنند، مثلاً در طرح «نور»، یک صفحه از قرآن پس از هر نماز تلاوت می‌شود و یک یا چند آیه را نیز امام جماعت تفسیر کرده و توضیح می‌دهد.

صمدی تصریح کرد: به‌جز جامعه قاریان، سازمان‌هایی مانند اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات اسلامی، آستان قدس رضوی، امور مساجد، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، اداره‌کل آموزش و پرورش، شهرداری و حوزه علمیه در این زمینه برای کمک‌رسانی اعلام آمادگی کرده‌اند. 

معاون قرآن و عترت اداره‌‎کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به سابقه و پیشینه سامان‌دهی جلسات قرآنی به‌صورت محلی و مردمی بیان کرد: در جلسات محلی و مردمی، ترویج و سبک زندگی قرآنی شکل می‌گرفته و نخبگانی که در دل این جلسات پرورش می‌یافتند، به‌تدریج در جلسات تخصصی‌تر شرکت می‌کردند، بنابراین قصد داریم این سنت را ادامه دهیم.

وی با اشاره به جایگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی افزود: کارگروه‌های تخصصی متعددی زیر نظر شورای فرهنگ عمومی فعالیت می‌کنند و در کارگاه قرآن و عترت، جلسات هر دو ماه یک‌بار برگزار می‌شود و دستور کار این جلسات در راستای اجرایی کردن سند راهبردی توسعه فعالیت‌های قرآن و عترت استان است. دستگاه‌های مختلف فرهنگی و قرآنی براساس چشم‌انداز سند توسعه پنج‌ساله (1397-1402) نیز گزارشات خود را ارائه می‌دهند.

صمدی، همچنین به راه‌اندازی کمیته اندیشه‌ورز قرآنی در سال جاری اشاره و تصریح کرد: این کمیته تاکنون در موضوعات متفاوتی با حضور نخبگان، پیشکسوتان، کارشناسان قرآنی و همچنین نماینده بعضی دستگاه‌ها از حوزه فرهنگ و قرآن، جلساتی را برگزار کرده است.

وی از دیگر برنامه‌های در حال اجرا به برگزاری دوره‌های آموزشی برای ارتقای سطح علمی اساتید و مدیران جلسات قرآنی اشاره کرد و گفت: در 6 ماه دوم سال، دوره‌های تخصصی برگزار می‌شود. 25 و 26 آبان‌ماه نخستین دوره تخصصی این کارگاه‌ها با حضور مدیران، اساتید، نخبگان و متسابقین با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جامعه قاریان قرآن مشهد، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه، مؤسسه حدیث رضوان و مؤسسه صراط نور سبزوار در رشته‌های صوت، لحن، وقف و ابتدا، تجوید، مفاهیم، سواد رسانه، جذب مخاطب و ارائه تجربیات جلسه‌داری برگزار می‌شود.

صمدی اظهار کرد: علاوه بر طرح «تحسین» که در راستای ترویج سبک زندگی قرآنی، شناسایی، سامان‌دهی و ارتقای سطح علمی اساتید جلسات قرآن و همچنین ایجاد بانک اطلاعاتی برای شناسایی این جلسات در حال اجراست، چند طرح دیگر نیز در راستای کاهش و کنترل آسیب‌های اجتماعی در حال انجام است.

وی ادامه داد: این طرح‌ها با موضوعاتی همچون «رصد آسیب‌های طلاق و کمک به حفظ بنیان خانواده»، «خودکشی»، «نوجوان، نشاط و شادابی»، «آسیب و اعتیاد»، «طرح امیدانه؛ کاهش طلاق، پرخاشگری و خودکشی»، «ازدواج آسان»، «مشاوره پیش از ازدواج»، «خانواده پایدار»، «تقویت بنیان خانواده با ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی»، «رویداد محله‌محور مستوره»، «در راستای زندگی عفیفانه»، «رویداد حریم ریحانه»، «ساختارمندی و بهره‌وری در عفاف و حجاب»، «ترویج فرزندآوری» و «خانه‌های مهر و محبت» در برنامه مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت قرار دارد که به برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌ها و ارائه مشاوره به‌ویژه در حاشیه شهر اقدام می‌کنند.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی در پایان گفت: برگزاری اختتامیه بسیاری از برنامه‌های در حال اجرا از جمله جشنواره خوشنویسی فضیلت‌محور در راستای اهداف سبک زندگی قرآنی در آبان‌ماه نیز از دیگر برنامه‌ها است.

انتهای پیام
captcha