اجرای ۷۴ طرح قرآنی در خراسان‌رضوی
کد خبر: 4092703
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۸

اجرای ۷۴ طرح قرآنی در خراسان‌رضوی

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: مجموع طرح‌های رسیده از سوی مؤسسات قرآنی، ۷۴ طرح منتخب، توسط ۲۶ مؤسسه قرآنی در استان اجرا شده و یا در حال اجراست.

حمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضویحمید صمدی، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار کرد: معاونت قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مستقیماً مجری برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی نیست، بلکه این مؤسسات قرآنی هستند که زیر نظر اداره ارشاد و سازمان تبلیغات فعالیت دارند.

وی در خصوص فعالیت‌های این مؤسسات در سال جاری بیان کرد: با توجه به اینکه در سال گذشته از بسیاری مؤسسات قرآنی در راستای کنترل و کاهش آسیب‌‌های اجتماعی حمایت صورت گرفت، طرح‌هایی به اداره ارشاد استان رسید که از این تعداد حدود 74 طرح انتخاب و اجرا شد و برخی از این طرح‌ها، توسط 26 مؤسسه قرآنی اجرا شده و برخی دیگر در حال اجراست و تا پایان سال اجرای طرح های منتخب ادامه دارد.

صمدی به برگزاری نمایشگاه قرآن در 13 منطقه مشهد و 17 شهرستان استان اشاره کرد و افزود: برپایی نمایشگاه قرآن یکی از طرح‌های اجرایی بود که علاوه بر مشهد در 10 شهرستان، برنامه‌های دیگری مانند برگزاری محافل قرآنی، جلسه‌های مفاهیم قرآن و شبی با قرآن در ایام ماه مبارک رمضان انجام شد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ابراز کرد: همچنین نخستین جشنواره ملی داستان‌های قرآنی با استانداردهای لازم از سوی مؤسسات قرآنی برگزار شد.

وی اضافه کرد: با حمایت از اپلیکیشن قرآنی با عنوان شهر قرآن نیز مقدمه کار فراهم شد که البته نیاز به حمایت بیشتر در این خصوص وجود دارد و اکنون این کار در فضای مجازی قابل پیگیری است.

صمدی ادامه داد: جشنواره چلچراغ رضوی نیز از دیگر برنامه‌های مؤسسات قرآنی است که از ابتدای سال جاری فراخوان آن اعلام شد و در حال حاضر ادامه دارد و مراسم اختتامیه آن نیز در بهمن ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: سه طرح اصلی از سوی سه مؤسسه که اهداف و اجرای یکسانی دارند و برای هم‌افزایی بین این مؤسسات نیز تفاهم‌نامه‌ای نوشته شد در دستور کار است که این سه طرح، شامل طرح محافل نور از سوی جامعه قاریان، طرح تحسین از مؤسسه فرهنگی حدیث نور رضوان و طرح کارگاه‌های تخصصی نخبگان قرآنی از سوی مؤسسه صراط نور سبزوار است.

وی اظهار کرد: کلیات کار طرح کارگاه‌های تخصصی نخبگان قرآنی که از سوی مؤسسه صراط نور سبزوار در حال برگزاری است، در راستای شناسایی، ساماندهی و ارتقای سطح علمی مدیران و اساتید جلسات قرآن است، همچنین طرح برگزاری کارگاه‌های عمومی و تخصصی از دیگر طرح‌های این مؤسسه است.

صمدی ادامه داد: راه‌اندازی پایگاه‌های قرآنی مساجد نیز یکی دیگر از طرح‌ها است که به صورت اختصاصی توسط جامعه قاریان مشهد اجرا می‌شود و تفاهم‌نامه‌هایی با اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، مرکز رسیدگی امور مساجد و شهرداری در این خصوص بسته شده و در حال اجراست و بخشی از آن نیز به احیای کرسی تلاوت مسجد کرامت مرتبط می‌شود.

معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: همچنین طرح‌هایی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرزندآوری از سوی مؤسسه قرآن و عترت صراط یاوران قرآنی در حال برگزاری است، علاوه بر این نیز هفت طرح در سطح شهرستان‌های استان از سوی این مؤسسه در حال اجراست.

وی برگزاری طرح‌هایی با محوریت یادواره شهدا را از دیگر طرح‌های مؤسسات قرآنی برشمرد و ابراز کرد: برگزاری جشنواره ملی هنرهای آوایی آیه با محوریت معارف قرآن ویژه بانوان توسط مؤسسه قرآنی بشارت وحی طه نیز در نیمه نخست سال از جمله فعالیت‌های قرآنی مؤسسات استان است، همچنین مؤسسه راه روشن هدایت، وبیناری برای ایمن‌سازی دختران در برابر آسیب‌های اجتماعی برگزار کرد.

صمدی در پایان گفت: یکی از طرح‌های مؤسسه قرآن و عترت حمید نیز برگزاری آموزش قرآن ویژه زندانیان است که هم‌اکنون در حال اجراست، علاوه بر این فعالیت‌ها تولید کتاب از دیگر طرح‌ها با محوریت آموزش قرآن ویژه سنین مختلف است.

انتهای پیام
captcha