نگاه کیفی به مسابقات قرآن داشته باشیم
کد خبر: 4092568
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۵
ولی‌زاده:

نگاه کیفی به مسابقات قرآن داشته باشیم

قاری بین‌المللی قرآن با بیان اینکه تاکنون به بحث‌های قرآنی از منظر کمیت نگاه کردیم نه کیفیت، گفت: به‌طور مثال تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن مهم بوده و هیچ‌گاه از لحاظ کیفی بررسی نکردیم که کیفیت مسابقات چقدر افزایش داشته است.

حامد ولی‌زاده، قاری بین‌المللیحامد ولی‌زاده، قاری بین‌المللی و داور مسابقات قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، با اشاره به مهم‌ترین اولویت‌های قرآنی که مورد غفلت واقع شده است و باید بیشتر به آن بپردازیم، گفت: یک مورد این است که تاکنون به بحث‌های قرآنی بسیار کمی نگاه کردیم.

وی تصریح کرد: به طور مثال تعداد شرکت‌کنندگان مسابقات قرآن را شمردیم و هیچ‌گاه از لحاظ کیفی بررسی نکردیم که کیفیت مسابقات چقدر افزایش داشته است یا هیچ موقع توجه نکردیم که تعداد شرکت‌کنندگانی که امسال شرکت کردند با سال‌های گذشته از لحاظ آماری چند درصد مشابه است یعنی همان متسابقان گذشته دوباره شرکت کردند و در این یک سال چه  تعداد به این جمع اضافه شدند؟ هیچ‌گاه چنین اقدامی را انجام ندادیم و فقط کمیت را مدنظر قرار دادیم و به بحث‌های آماری توجه بسیاری کردیم که این به فعالیت‌های قرآنی آسیب می‌زند لذا باید کیفی نگاه کنیم.

این قاری بین‌المللی با یادآوری نقش دستگاه‌های مختلف در این زمینه گفت: یک مورد این است که دستگاه‌های مسئول جوایز مسابقات را ارتقا دهند. اکنون جوایز بسیار پایین است به گونه‌ای که رغبتی در شرکت‌کنندگان برای شرکت در مسابقات ایجاد نمی‌کند یا اینکه رغبت کمی ایجاد می‌کند بنابراین ابتدا باید جوایز را زیاد کنند تا شعف ایجاد کند، همچنین کارهای فرهنگی انجام دهند یعنی فقط این نباشد که مسابقه برگزار کنیم و گزارش عملکرد دهیم تا سال بعد برسد، این نباید باشد و آسیب می‌زند.

وی با بیان اینکه نگاه دولتی به کارهای فرهنگی آسیب‌های خاص خود را دارد، افزود: علاوه بر این در هنگام برگزاری مسابقات از مردم نیز دعوت شود تا برای تماشای مسابقات حضور داشته باشند اما متأسفانه در مسابقات غیر از شرکت‌کنندگان کسی را نمی‌بینیم در صورتی که باید از مردم عادی دعوت شود و برنامه برای آن‌ها هم داشته باشیم ولی هیچ برنامه‌ای نداریم و فقط مسابقه برگزار می‌کنیم.

ولی‌زاده در پایان یادآور شد: پیش از این در گذشته مثلاً ۲۰ سال پیش اینگونه نبود؛ مردم نیز در مسابقات می‌آمدند و سؤال فرهنگی و قرآنی هم طرح می‌شد و جایزه هم می‌دادند و این باعث می‌شد مردم پای رحل قرآن بنشینند و تلاوت بشنوند و کودکان نیز فضا را ببیند اما امروز فقط مسابقه برگزار می‌کنیم که این آسیب می‌زند و باید به این بحث‌ها ورود بیشتری داشته باشیم.

انتهای پیام
captcha