تمدید مجوز مؤسسات قرآنی منوط به ترویج سبک زندگی قرآنی باشد
کد خبر: 4091845
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۸

تمدید مجوز مؤسسات قرآنی منوط به ترویج سبک زندگی قرآنی باشد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه به دنبال این هستیم که فضای توانمندسازی و ایجاد نگاه فرهنگی در مؤسسات قرآنی داشته باشیم، گفت: در همین راستا باید تمدید مجوزهای مؤسسات قرآنی منوط به نقش‌آفرینی در ترویج سبک زندگی قرآنی باشد.

حجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارسحجت‌الاسلام حسن قانع، مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در پاسخ به اینکه برنامه و رویکرد این سازمان برای استفاده از ظرفیت فرهنگی مؤسسات قرآنی چیست؟ گفت: در بحث کنشگری فرهنگی و اجتماعی مؤسسات قرآنی به عنوان نهادهای فرهنگی در مقیاس محله، به دنبال این هستیم که فضای توانمندسازی و ایجاد نگاه فرهنگی در مؤسسات قرآنی داشته باشیم.

وی افزود: در همین راستا الزام کردیم که تمدید مجوز مؤسسات قرآنی منوط به نقش‌آفرینی در ترویج سبک زندگی قرآنی باشد و برای آن هم شاخص تعریف کردیم که مؤسسات اگر این شاخص‌ها را رعایت نکنند و خودشان را به آن حد از آمار نرسانند مجوزشان مورد تجدیدنظر قرار می‌گیرد پس این یک نکته قانونی و الزامی است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در پاسخ به اینکه حمایتی در این خصوص از مؤسسات صورت می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: تلاش کردیم پشتیبانی‌های حقوقی و معنوی از این اقدامات وجود داشته باشد. در بحث حمایت‌های مالی نیز طرح‌هایی که مؤسسات تدوین می‌کنند و در راستای پوشش محله می‌آورند، مدنظر قرار می‌گیرد.

قانع اضافه کرد: در بحث فعالیت مؤسسات یک مدل تحت عنوان خانواده قرآنی داریم و تأکید کردیم مخاطب مؤسسات قرآنی، خانواده قرآنی است و هدفشان ایجاد خانواده قرآنی است؛ یعنی اگر یک فرد کنشگری با حضور در مؤسسات می‌خواهد هر نوع تخصص قرآنی را یاد بگیرد باید طوری مدیریت کنند که وقتی هم در محیط خانواده رفت از همان ظرفیتی که در اختیارش قرار گرفته شده است، بتواند محیط خانواده را تحت شعاع‌ قرار دهد؛ بنابراین ایجاد خانواده قرآنی، راهبرد ما برای نقش‌آفرینی میدانی‌تر مؤسسات قرآنی است.

وی در پاسخ به اینکه اکثر افرادی که وارد مؤسسات قرآنی می‌شوند پیش زمینه‌ای برای ورود دارند، برای دیگر افراد چه برنامه‌ای دارید، تصریح کرد: فضایی که برای این عرصه ترسیم شده گام به گام است، اکنون نمی‌توان فردی که هیچ نسبتی با دین نتوانسته برقرار کند یا مسائل دیگری را دنبال می‌کند مستقیم سر کلاس قرآن نشاند لذا برای آن یک فضای گام به گامی را تعریف کردیم که از مراحل مختلف تشکیل شده است و این مراحل از المان‌هایی که در شهر وجود دارد، همچنین در برنامه‌های صدا و سیما و فضای رسانه‌ای استفاده می‌شود و در آن‌ها از آموزه‌های قرآن در ابتدا به صورت نامحسوس استفاده خواهیم کرد تا جذب اولیه را ایجاد و آن‌ها را با زیبایی‌ها، مفاهیم و معانی قرآن آشنا کنیم و این جذب اتفاق بیفتد سپس بتوانیم در قالب برنامه‌هایی که آموزش و تربیت در آن باشد، فضای خانواده قرآنی نیز ایجاد کنیم.

قانع افزود: با مجموعه فرهنگی شهرداری گفت‌وگوهای در حال انجام هستیم تا المان‌ها و پیام‌های قرآنی به صورت ویژه در سطح شهر شیراز توسعه پیدا کند و این کار را به خصوص در محیط های پر رفت و آمد مانند پاساژها، فرودگاه، ترمینال‌ها و مترو و فضای حمل و نقل شهری دنبال می‌کنیم. در کنار آن  نشست‌ها یا میزهای گفت‌وگویی یا برنامه‌هایی که به صورت رسانه‌ای در حال تولید است، انجام می‌دهیم تا بتوانیم آموزه‌های قرآنی را گسترش دهیم. اگر چنین اقداماتی را انجام دهیم دیگر لازم نیست مخاطبان حتماً آیه را بخوانند بلکه آموزه‌ آن را به شکل هنرمندانه به آنان منتقل خواهد شد.

انتهای پیام
captcha