مصوبات تکریم قهرمانان قرآنی در بایگانی‌ها خاک می‌خورد
کد خبر: 4091814
تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۴
محمود لطفی‌نیا در گفت‌وگو با ایکنا:

مصوبات تکریم قهرمانان قرآنی در بایگانی‌ها خاک می‌خورد

پیشکسوت و فعال قرآنی کشور گفت: بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور متناسب با شأن قرآن نسبت به تکریم قهرمانان قرآنی اهتمام نمی‌ورزند و بسیاری از مصوبات در این خصوص در بایگانی‌ها خاک می‌خورد و هرکسی یا هر مجموعه‌ای که در این ارتباط کوتاهی می‌کند، ناخواسته به فرهنگ قرآنی کشور لطمه می‌زند.

محمود لطفی نیا پیشکسوت و داور مسابقات قرآنی

قرآن به عنوان كتاب آسمانی و راهنمای زیست اخلاقی و اسلامی مورد بی‌مهری‌هایی قرار گرفته که می‌توان گفت ناهنجاری‌های اجتماعی و اخلاقی در عرصه‌های مختلف جامعه، حاصل رنگ باختن مفاهیم قرآنی در زندگی بشر است و در حال حاضر بسیاری از مصوبات قرآنی در بایگانی‌ دستگاه‌های متولی قرآن خاک می‌خورند و هرکسی یا هر مجموعه‌ای که در این ارتباط کوتاهی می‌کند، ناخواسته به فرهنگ قرآنی کشور لطمه می‌زند. خبرگزاری ایکنا از گیلان گفت‌و‌گویی با محمود لطفی‌نیا، پیشکسوت و فعال قرآنی کشورمان و داور بین‌المللی مسابقات قرآن انجام داده است که تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ایکنا - مهم‌ترین عوامل جذب و ایجاد انگیزه جوانان به فعالیت‌های قرآنی چیست؟

لازمه جذب نسل جوان و نوجوان امروز به فعالیت‌های قرآنی استفاده از ابزارهای نوین کمک آموزشی با بهره‌گیری از مهارت‌های تخصصی و آموزشی، آموزگاران و مربیان توانمند و ماهر است؛ می‌توان با ایجاد فضای آموزش حقیقی و مجازی با تنوع و تلون ویژه متناسب با امکانات موجود بر جذابیت این فعالیت‌ها افزود.

همچنین ایجاد و استمرار فضاهای رقابتی متنوع از قبیل مسابقات، جشنواره‌های متعدد در رشته‌های مختلف، برگزاری دوره‌های اردویی قرآنی و تربیتی از دیگر عوامل مؤثر در جذب نسل امروز به فعالیت‌های قرآنی است. البته نباید نقش نیروی انسانی ماهر را نادیده گرفت زیرا نیروی انسانی خلاق، توانمند و به‌ویژه جوان در همه حوزه‌های آموزشی و تربیتی بسیار محوری است.

ایجاد انگیزه برای جوانان و نوجوانان به‌ جز با برنامه‌ریزی و تربیت هدفمند میسر نخواهد شد، حتماً باید فضای رقابتی، مسابقات و جشنواره‌های متنوع جدی گرفته شوند. علاوه‌ بر این رویکرد تشویقی در رسانه‌های مطبوعاتی و مجازی هم می‌تواند برای دیده شدن آنان که معمولاً برای این نسل جذابیت دارد، تقویت شود.

ایکنا - تخصیص بودجه چه کمکی به توسعه فعالیت‌های قرآنی می‌کند؟

تخصیص بودجه از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی به فعالیت‌های قرآنی نشان‌دهنده اهتمام حاکمیت اسلامی به رواج امر و فرهنگ قرآنی است که از حاکمیت اسلامی غیر از این هم انتظار نمی‌رود، لذا اختصاص بودجه و اعتبار هر چه با گسترش برنامه‌ها و فعالیت‌های راهبردی قرآن هماهنگی داشته باشد، سزاوارتر است.

ایکنا - آیا زیرساخت‌های آموزش قرآن و محتواها به‌روزرسانی می‌شوند؟

زیرساخت‌های آموزش قرآن نه تنها به‌روزرسانی نشده‌اند بلکه بسیاری از نقاط کشور از وجود زیرساخت‌های قرآنی محروم هستند. یکی از بزرگترین مشکلات اختصاص زیرساخت‌های لازم به فضاهای آموزشی و فعالیت‌های قرآنی است که هم‌اکنون با تعدد مؤسسات و مراکز قرآنی اغلب از وجود ساختمان مستقل و امکانات آموزشی محروم هستند.

البته از نظر محتوای آموزشی رشد نسبتاً خوبی داشته‌ایم، اگرچه باید با رصد محتواها و به‌روز‌رسانی آنها به‌ویژه در ارتباط با اهداف اصیل آموزشی التفات و توجه خاص اعمال شود تا برآیند آموزشی وصول به اهداف تربیتی را شامل شود.

ایکنا - آیا دستگاه‌های متولی در تکریم و الگوسازی قهرمانان قرآنی موفق عمل کرده‌اند؟

مقام معظم رهبری(حفظه الله) فرموده‌اند «قهرمانان قرآنی باید تکریم شوند» اما طی سال‌ها ارتباط با نخبگان قرآنی شاهد دلخوری قرآنیان بوده‌ام، زیرا بیشتر دستگاه‌های اجرایی کشور متناسب با شأن قرآن و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به تکریم قهرمانان قرآنی اهتمام نمی‌ورزند و بسیاری از مصوبات در این خصوص در بایگانی‌ها خاک می‌خورد.

عدم توجه به موضوع مهم تکریم قهرمانان قرآنی باعث می‌شود نسل‌های آتی کشور به‌تدریج از حضور در این عرصه ناامید شده و این مانعی برای تکثیر، شکوفایی و استعدادهای قرآنی است، لذا هرکسی یا هر مجموعه‌ای که کوتاهی می‌کند، ناخواسته به فرهنگ قرآنی کشور لطمه می‌زند و توجه به این امر مهم یکی از مطالبات جامعه قرآنی است.

طی دو ماه اخیر در سازمان دارالقرآن کشور شاهد بودیم که چند نفر از استوانه‌های قرآنی کشور از جمله استادان عباس سلیمی، قره‌شیخلو و دیگر بزرگواران از مجموعه هیئت امنایی این سازمان به دلیل عدم کارکرد و اعمال روش صحیح در حوزه تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی فعالیت‌های قرآنی استعفا دادند، سازمانی که پس از 40 سال به مدیریت اینچنینی مبتلا شود جای تأسف دارد؛ این انتقاد به این دلیل است که دوستان و همکاران در سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن الکریم بدانند این موضوع یکی از مصادیق عدم تکریم قهرمانان قرآنی است. در کجا باید از وجود قهرمانان قرآنی کشور و اساتید توانمندی مثل استاد سلیمی بهره‌مند شویم؟ آیا سزاوار است که این موضوع مهم به فراموشی سپرده شود؟ متوجه باشیم که تکریم قهرمانان قرآنی چه آسیبی به فعالیت‌های قرآنی وارد می‌کند.

انتهای پیام
captcha