آخرین مصوبات کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن
کد خبر: 4091596
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹

آخرین مصوبات کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن

جلسه کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن روز گذشته برگزار شد و طی آن میزان حمایت مالی از برنامه‌های حفظ قرآن که از سوی موسسات صورت می‌گیرد، اعلام شد.

آخرین مصوبات کارگروه طرح و برنامه ستاد راهبری حفظ قرآن

به گزارش ایکنا، بر اساس اعلام مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن هجدهمین جلسه کارگروه طرح و برنامه این ستاد، با حضور رئیس صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، نمایندگان کمیسیون‌های شورای توسعه و نمایندگانی از نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و اتحادیه کشوری موسسات و تشکل‌های قرآن و عترت برگزار شد.

در این جلسه نحوه استفاده از سامانه آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم برای پایش برنامه‌های مصوب ستاد راهبری طرح ملی حفظ مورد بررسی و تصویب قرار گرفت. از جمله مباحث مطرح شده در این زمینه نحوه استفاده از سامانه آزمون‌های حفظ عمومی برای احصای خروجی برنامه‌های مصوب ستاد راهبری حفظ قرآن بود.

بر همین اساس در این جلسه اعلام شد تمامی برنامه‌های مصوب سال 1400 و 1401 ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن که واحد سنجش آنها «نفرجزء حفظ» است، از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تأمین اعتبار شده و بر اساس گزارش دریافتی از سامانه ‌آزمون‌های حفظ عمومی قرآن کریم، مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

همچنین در بخش دیگری از این جلسه مقرر شد برنامه‌های مربوط به «حمایت از موسسات حفظ با حدود سه میلیارد تومان اعتبار»، «حمایت از مربیان حفظ قرآن کریم با حدود دو میلیارد تومان اعتبار» و «برنامه تشویق حافظان عمومی قرآن کریم با حدود دو میلیارد تومان اعتبار» بر اساس اطلاعات و خروجی‌های سامانه آزمون‌های حفظ عمومی سازمان دارالقرآن‌ الکریم انجام شود.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه بعد از بحث و تبادل نظر و بررسی پیشنهادهای مختلف در زمینه نحوه بهره‌مندی از سامانه موجود برای رصد اهداف کمی و عملیاتی برنامه‌های مصوب ستاد راهبری حفظ قرآن کریم، مواردی به عنوان فرایند اجرای برنامه‌ها، تعیین شد که به شرح زیر است.

- ثبت‌نام برای عموم مردم، بدون پرسش در خصوص اینکه تحت پوشش آموزش کدام نهاد باشند.

- بانک جامع اطلاعاتِ مربیانِ حفظِ فعال و همچنین بانک اطلاعات موسسات و مراکز آموزشیِ فعال در زمینه حفظ تهیه و با در نظر گرفتن کد اختصاصی برای هر کدام از آنها در سامانه آزمون‌ها تعریف شود.

- گزارش‌گیری از سامانه بر اساس اطلاعاتِ از پیش تعیین شده خواهد بود و برای سایر افراد و موسسات از عنوان «سایر» استفاده خواهد شد؛ اگر چنانچه گروه خاصی قابل تعریف باشد بعد از مشخص شدن با مدیریت سامانه هماهنگی‌های لازم انجام خواهد شد.

- سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم تمهیدات و امور فنی لازم را برای بارگذاری اطلاعات و همچنین طراحی فرم‌ها و فیلدهای لازم انجام دهد به گونه‌ای که امکان تعیین اجزای حفظ شده وجود داشته باشد. (طراحی فرم تکمیلی اطلاعات تخصصی حافظان، مربیان و موسسات).

- تعیین موسسات و مراکز آموزشی و مربی هر فرد، بر اساس خوداظهاری افراد خواهد بود.

- سازمان دارالقرآن‌ الکریم به گونه‌ای اطلاع‌رسانی و مدیریت خواهد کرد که صدور گواهی‌نامه‌های حفظ منوط به تکمیل فرم تکمیلی از سوی قرآن‌آموزان و همچنین موسسات بر اساس کدهای تعیین شده (با اظهار قرآن‌آموزان) باشد.

- تعیین مراکز آموزشی و مربیان مربوط به افراد، با تذکر موسسات برگزارکننده در زمان آزمون خواهد بود. لازم است این موضوع را سازمان دارالقرآن الکریم در هماهنگی‌ها و نشست‌های توجیهی آزمون‌ها، اطلاع‌رسانی کند.

بر اساس گزارش ایکنا در بخش دیگری از این جلسه مصوب شد تمامی دستگاه‌های عضو ستاد و تمامی مراکز آموزشی فعال در زمینه حفظ قرآن کریمِ وابسته به آنها و موسسات مردمی، اطلاعات خود و مربیان فعال را جهت ثبت در سامانه به سازمان دارالقرآن الکریم ارائه کنند و این سازمان با جمع‌آوری بانک‌های اطلاعاتی لازم، امکانات و تمهیدات لازم جهت آماده‌سازی سامانه در راستای گزارش‌گیری برای اجرای برنامه‌های فوق را به کار گیرد.

یکی دیگر از مصوبات این جلسه تهیه و ارائه گزارش تحلیلی از میزان شرکت‌کنندگان و درصد قبولی آنها در آزمون‌های حفظ عمومی از سوی دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم بود.

همچنین در این جلسه مقرر شد دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم، ضمن ارسال صورتجلسه به تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور، از آنها بخواهد تا بانک اطلاعات موسسات و مراکز آموزشی حفظ و بانک اطلاعات مربیان حفظ قرآن کریم را حداکثر تا دو هفته دیگر در اختیار دبیرخانه ارزیابی حافظان قرآن کریم قرار دهند. در این نامه تأکید شده است که در سال جاری، تمامی حمایت‌ها و تشویق‌ها بر اساس گزارش سامانه آزمون‌ها و بانک اطلاعات تعریف شده از قبل، انجام خواهد شد.

انتهای پیام
captcha