ارتباط اتحادیه مؤسسات قرآنی با فروشگاه «دیجی‌آلاء» + صوت
کد خبر: 4090861
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
ایکنا بررسی می‌کند؛

ارتباط اتحادیه مؤسسات قرآنی با فروشگاه «دیجی‌آلاء» + صوت

ورود اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت به فعالیت اقتصادی و راه‌اندازی دیجی‌آلاء، و ارجاع تصمیم‌گیری درباره برخی از موارد اساسنامه آن همچون نحوه اداره تشکیلات آن به مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی، لزوم بیان مطالبی را در پی داشت که با نگاهی به اساسنامه اتحادیه کشوری و نیز دریافت پاسخ از سوی نایب‌رئیس اتحادیه کشوری به آن پرداخته شد.

دیجی آلاء(فروشگاه اینترنتی محصولات قرآن و عترت)به گزارش ایکنا، تصمیم‌گیری درباره برخی از موارد اساسنامه دیجی آلاء(فروشگاه اینترنتی محصولات قرآن و عترت) و نحوه اداره تشکیلات این فروشگاه یکی از مصوبات مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت استان‌ها و اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت(مهرماه 1401 در شیراز) بود که برخی از مدیران مؤسسات تصویب آن را در حیطه وظایف مجمع فصلی نمی‌دانستند و حتی ورود کلی اتحادیه کشوری به فعالیت‌های اقتصادی را با ان‌قلت‌هایی همراه دانستند.

برای تبیین بیشتر این موضوع به سراغ اساسنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و همچنین مصوبات مجمع عمومی اتحادیه کشوری در دی‌ 1400 و تیر 1401 در مشهد مقدس رفتیم.

اساسنامه اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت در 9 صفحه، 13 فصل و 47 ماده نگاشته و تدوین شده است. بنابر آنچه در ماده 8 اساسنامه آمده، اتحادیه، مجموعه‌ای فرهنگی ـ قرآنی است و به فعالیت‌های اقتصادی غیر مرتبط با امور قرآنی ورود نخواهد کرد. اما این گونه تعبیر می‌شود که نگاه به فروشگاه دیجی‌آلاء به عنوان بنگاه اقتصادی نیست، بلکه فروشگاهی مطمئن به منظور کمک به تسهیل و تسریع بخشیدن در فروش محصولات مؤسسات قرآنی است.

بنا بر تبصره ذیل این ماده، هرگونه ورود اتحادیه به سایر فعالیت‌های اقتصادی مرتبط با امور فرهنگی و هنری منوط به تصویب اتفاق آرای اعضای هیئت‌مدیره یا تصویب مجمع عمومی است.

بنابر این ماده از اساسنامه، «ورود اتحادیه کشوری به فعالیت اقتصادی» بلامانع است و به عنوان یکی از وظایف اتحادیه به صراحت و شفاف اشاره شده است، حتی به نظر می‌آمد نیاز به اصلاح اساسنامه و افزودن فروشگاه دیجی‌آلاء نبود، چراکه اگر در مجمع عمومی اتحادیه کشوری در این باره اتفاق آرا وجود داشت، قطعا اساسنامه اصلاح و این بند به آن افزوده می‌شد.

بنابراین درباره ‏دیجی‌آلاء در مجمع عمومی اتحادیه کشوری در دی‌ 1400 مطالبی مطرح شد، اما درباره اساسنامه و کلیات راهبرد اصلی‌ آن در مجمع عمومی تیر 1401 در مشهد مقدس تصمیم‌گیری و تصویب نهایی انجام شد.

بنابر گفته رحیم قربانی، نائب‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، در نشست خبری تبیین مصوبات و دستاوردهای گردهمایی مدیران‌ اتحادیه‌های استانی در شیراز «کلیات دیجی‌آلاء و ورود اتحادیه در این قضیه، مورد موافقت مجمع عمومی قرار گرفت، اما برخی از موارد اساسنامه دیجی‌آلاء درباره نحوه اداره تشکیلات دیجی‌آلاء به مجمع فصلی ارجاع داده شد که نحوه مدیریت دیجی‌آلاء در این مجمع فصلی مشخص شد».

بنا بر مصوبه مجمع فصلی مدیران عامل اتحادیه‌های استانی در مهر 1401:

۱- مجمع عمومی دیجی‌آلاء به عنوان مرجع سیاست‌گذاری، تصویب برنامه و بودجه، انتخاب هیئت‌مدیره، انتخاب هیئت بازرسی، تصویب ساختار و سازمان دیجی‌آلاء و انحلال دیجی‌آلاء است.

۲- اعضای مجمع دیجی‌آلاء، مجمع فصلی مدیران و هیئت‌مدیره وقت اتحادیه کشوری است که به نمایندگی از مجمع عمومی تشکیلات قرار دارد.

۳- هیئت‌مدیره دیجی‌آلاء متشکل از هفت نفر هستند که رأس هیئت‌مدیره، مدیرعامل وقت اتحادیه کشوری، عضو ثابت و پنج نفر از بین متخصصان اقتصادی، فرهنگی و سایر حوزه‌های تخصصی با اولویت انتخاب از بین فعالان قرآنی برای مدیریت سه سال انتخاب می‌شوند.

۴- بازرسی اصلی و علی‌البدل دیجی‌آلاء از بین هیئت بازرسی اتحادیه کشوری برای مدت یکسال از سوی مجمع انتخاب می‌شوند.

۵- هیئت‌مدیره وقت اتحادیه کشوری به عنوان مؤسس دیجی‌آلاء اقدامات اداری مربوط را انجام می‌دهد و پس از تصویب اساسنامه منحل می‌‌شود.

۶- سود خالص دیجی‌آلاء در قالب برنامه و بودجه سالانه از سوی مجمع عمومی متناسب با ساختار و سازمان اتحادیه‌های استانی و مأموریت‌های اتحادیه بررسی و تصویب می‌شود.

مجمع فصلی به اتفاق آراء، اساسنامه دیجی‌آلاء را با اصلاح ساختار اجرایی برابر مصوبات فوق تصویب کرد، تصویبی که نقدهای برخی افراد را در پی داشت و گفته شد: «در کجای اساسنامه اتحادیه کشوری، گفته شده، اساسنامه دیگری باید تهیه شود یا از جمع همین شاکله اتحادیه کشوری، مجمع و هیئت مدیره و بازرسی دیگری تشکیل شود؟»

در اینجا چند سوال مطرح می‌شود که؛

آیا غیر از این است که اساسنامه سندی است که به فعالیت‌ها اعتبار می‌دهد و در آن خط مشی، اهداف، نحوه فعالیت و وظایف اعضا و هیئت‌مدیره و مجامع، نحوه انتخاب‌ها و... معیّن می‌شود؟!

مگر غیر از این است که ثبت فروشگاه دیجی‌آلاء منوط به دارا بودن اساسنامه است؟!

همچنین، این زمزمه‌ها از سوی گروه‌هایی در فضای مجازی به گوش رسید که تصویب جزئیات در اختیارات مجمع فصلی نبوده، اما در ماده 24 اساسنامه اتحادیه کشوری در پنج بخش به وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی اشاره شده است که یکی از آن‌ها تعیین و تصویب سیاست‌ها، خط مشی‌ها و برنامه‌های کلان اتحادیه (که تصویب کلیات دیجی‌آلاء در مجمع عمومی مشهد مقدس) و دیگری ارجاع برخی از مسائل در حوزه اختیارات مجمع عمومی به اقتضای شرایط به شورای مدیران استان‌هاست.

همچنین در ماده 26  اساسنامه اتحادیه کشوری به موارد تشکیل شورای مدیران استان‌ها اشاره شده است:

1- بررسی و ارائه نظر مشورتی در مورد برنامه‌های سالانه و سه‌سالانه هیئت‌مدیره

2- ارائه مشورت در حوزه‌های مختلف مورد نیاز هیئت‌مدیره

3- اعلام نظر و انجام وظایفی که در موارد خاص از سوی مجمع عمومی یا هیئت‌مدیره ارجاع می‌شود که بنابر بررسی نظرات اعلام‌ شده در مجمع فصلی، درباره جزئیات این طرح تصمیم نهایی اتخاذ و این موضوع حل شد.

کد

از سوی دیگر بنا بر اذعان رحیم قربانی، نایب‌‌رئیس اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، «اساسنامه و طرح دیجی‌آلاء را هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم سایر مراجعی که در بحث فضای مجازی فعالیت می‌کنند، پذیرفته‌ و تأیید کرده‌اند و تنها تغییر روند مدیریت دیجی‌آلاء مانده بود که این موضوع نیز در مجمع فصلی مدیران اتحادیه‌ها در شیراز حل شد.

به عبارت دیگر از طرف مراجع قانونی، روند دیجی‌آلاء و اساسنامه، نوع کارکرد و ارتباطش با اتحادیه کشوری به صورت مکتوب تأیید شده است و در مستندات اتحادیه کشوری وجود دارد و قطعاً اگر مغایر بود، مراجع قانونی این موضوع را تأیید نمی‌کردند».

در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که اگر اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت و اعضای هیئت‌مدیره و حتی مجامع عمومی و فصلی خلاف مفاد اساسنامه حرکت می‌کردند، بازرسان اتحادیه و مجمع تذکر می‌دادند.

انتهای پیام
captcha