هدیه‌ای از جنس؛ «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»
کد خبر: 4089659
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۱
در تشریح برنامه‌های هفته کودک مطرح شد

هدیه‌ای از جنس؛ «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک که با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» و با مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک برگزار می‌شود را تشریح کرد.

«حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی»به گزارش خبرنگار ایکنا، هفته ملی کودک از 16 تا 22 مهر در تهران و سراسر کشور با شعار «حال خوش کودکی، رنگ خوش زندگی» اجرا می‌شود. در همین راستا حامد علامتی، رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده پرداخت و گفت: ویژه برنامه‌های هفته ملی کودک با مشارکت وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و نهادهای فعال در حوزه کودک برگزار می‌شود.

وی در تشریح برنامه‌های ستادی کانون در تهران از برپایی مراسم افتتاحیه هفته ملی کودک در فضای نمایشگاهی مرکز آفرینش‌ها و برپایی کارگاه‌های فرهنگی‌هنری، ادبی، علمی، دینی و... به مدت یک هفته از صبح تا عصر در قالب یک مرکز فرهنگی‌هنری کانون از سوی مربیان کانون در نمایشگاه هفته ملی کودک خبر داد.

رونمایی از مجموعه سه جلدی «پیامبر مهربانی»

علامتی به رونمایی از مجموعه سه جلدی «پیامبر مهربانی» تألیف مصطفی خرامان، اشاره کرد و گفت: این مراسم 20 مهرماه با حضور نویسندگان و علاقه‌مندان در سالن کنفرانس مرکز آفرینش‌ها برپا می‌شود. ویژه‌برنامه‌های نمایش‌های صحنه‌ای شامل اجرای تئاتر، قصه‌نمایش، نقالی، مسابقه، بازی و... در بخش استیج نمایشگاه هفته ملی کودک اجرا می‌شود.

نشست‌های تخصصی

رئیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده را اجرای ویژه‌برنامه مقابل در ورودی مرکز تولید تئاتر واقع در پارک لاله تهران شامل نمایش، بازی، مسابقه و... به مدت یک هفته دانست و گفت:‌ چهار نشست تخصصی با موضوع‌ها «کودک و نوجوان و سازندگی تمدنی»، «زندگی در دنیای متاورس»، «کودک و نوجوان و رسانه» و «کودک و نوجوان و توسعه پایدار» و  دو نشست تخصصی «فراسو» در زمینه بررسی مباحث مختلف حوزه کودکان نیز برگزار می‌شود.

برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور بابک نبی‌زاده، کارگردان فیلم ‌سینمایی «اقیانوس پشت پنجره» از تولیدات کانون، در مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تهران در ایام هفته ملی کودک، نمایش دیجیتال آثار برگزیده‌ مسابقات بین‌المللی نقاشی درسال‌های 2020 و2021 در بسترهای مجازی کانون و آموزش مراحل تولید کتاب شامل؛ دریافت اثر، ویراستاری، حروفچینی، نمونه‌خوانی، تصویرگری، صفحه‌آرایی هر روز در غرفه انتشارات نیز از دیگر برنامه‌هایی بود که علامتی نام برد.

علامتی از دیدار نویسندگان، شاعران، تصویرگران کتاب‌های تازه منتشر شده کانون با مخاطبان در غرفه معاونت تولید کانون طی هفته کودک خبر داد و گفت:‌ کتاب آوا از رادیو نمایشگاه در ساعاتی از روز پخش و  کتاب‌های کانون با شخصیت‌های عروسکی هر روز در غرفه انتشارات معرفی ‌می‌شود. قصه‌نمایش بر اساس قصه‌های ایرانی نیز هر روز در فضای باز نمایشگاه اجرا می‌شود.

به گفته علامتی برگزاری کارگاه (کودک، مادر، عروسک) آموزش عروسک‌سازی هر روز در غرفه معاونت تولید کانون، میز بازی بندک، میز بازی سازه هندسی، میز بازی‌های رومیزی سیمرغ، طوطی و بقال و هفت گنبد، میز بازی معمایی (معماهای فلزی و بند در بند و...)، نمایش فیلم‌های پویانمایی جدید و قدیمی کانون در غرفه معاونت تولید در نمایشگاه هفته ملی کودک، استقرار دکور انیمیشن استاپ‌موشن و آموزش فیلم‌برداری و ساخت انیمیشن در نمایشگاه و استقرار میز صدا برای ضبط صدا با عنوان «ضبط خاطره‌ها» در نمایشگاه نیز از دیگر برنامه‌هایی است که برای کودکان تدارک دیده شده است.

وی با اشاره به استقرار واحد عکس، برای تهیه عکس و نمایش در سالن با عنوان «کانون خانه من است» در نمایشگاه اظهار کرد: عروسک‌های نمدی «کچه» و فیلم‌های تولید کانون از سوی چیستا تاجور و رادین ابراهیم‌پور نمایش داده می‌شود. همچنین میز مشترک با سایر مدیریت‌ها برای ارائه یک پکیج به کودکستان‌ها برپا می‌شود.

اجرای عدالت اجتماعی 

علامتی از تلاش برای عدالت اجتماعی سخن گفت و افزود:‌ یک فیلم سینمایی، یک فیلم‌تئاتر کانون و یک انیمیشن کانون در پورتال اینترنتی کانون به نشانی kpf.ir، هر شب از ساعت 19 تا 20:30 به صورت نمایش آنلاین پخش می‌شود. تماشاخانه سیار در مناطق محروم اطراف تهران در هفته ملی کودک مستقر می‌شود. عیادت از کودکان بیمار بستری در بیمارستان‌ها و اهدای کتاب و بسته‌ فرهنگی به آن‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

معرفی برگزیدگان مسابقه نقاشی اربعین

عالامتی از معرفی برگزیدگان مسابقه نقاشی اربعین از سوی کانون زبان ایران طی 16 مهرماه خبر داد و در تشریح اهم برنامه استان‌ها در هفته ملی کودک گفت: مرحله استانی بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌الملل بین‌المللی قصه‌گویی در استان‌های همدان، کرمان، هرمزگان، آذربایجان غربی، قم، چهار محال و بختیاری، قزوین، خراسان شمالی، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، گلستان، کرمانشاه، آذربایجان شرقی، زنجان، خوزستان، گیلان، بوشهر، سمنان، مازندران، مرکزی و خراسان رضوی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برپایی کارگاه‌های جذاب فرهنگی، هنری، ادبی و... به صورت رایگان در طول هفته و اجرای برنامه با بهره‌گیری از ظرفیت کتابخانه‌های سیار روستایی و شهری برای کودکان حاشیه شهرها و روستاهای کم‌برخوردار سراسر کشور، گفت:‌ برنامه‌هایی برای کودکان بیمار بستری در بیمارستان‌ها، مراکز حمایتی، فضاهای باز عمومی و... برگزار می‌شود. نشست‌ها و دیدارهای هم‌اندیشی (مجازی و حضوری) کودکان با اعضای قدیمی و موفق کانون، هنرمندان، نویسندگان، و مسئولان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان‌ها نیز برپا می‌شود.

تجلیل از فرزندان شهدا

براساس این گزارش، اجرای فعالیت‌های فرهنگی هنری تماشاخانه سیار تا پایان مهرماه با پیش‌بینی 100 اجرا در استان‌های قم، کردستان، اردبیل آذربایجان غربی، چهارمحال و بختیاری، یزد، بوشهر و سمنان و  تجلیل از فرزندان شهدای مدافع سلامت، امنیت، مدافع حرم و شهدای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و یادمان شهدای کودک، برگزاری نشست‌های علمی - ترویجی حضوری و مجازی برای مخاطبان بزرگسال با هدف آگاهی بخشی، اطلاع‌رسانی و هم‌افزایی به ویژه خانواده‌های دارای کودکان با نیازهای ویژه، تجلیل از فعالان عرصه‌های فرهنگی که آثاری با موضوعات کودکان و یا برای کودکان تولید کرده‌اند و انتشار کلیپ‌های کوتاه از بزرگان، اندیشمندان و صاحبان نظر در حوزه کودک با موضوع آگاهی‌بخشی در زمینه‌ حقوق کودکان از دیگر فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده است.

انتهای پیام
captcha