شانزدهمین «هُدهُد سفید» در آسمان مهر پر کشید
کد خبر: 4089647
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۲
هم‌زمان با بازگشایی مدارس

شانزدهمین «هُدهُد سفید» در آسمان مهر پر کشید

جلد شانزدهم کتاب «هُدهُد سفید» برای نوجوانان، با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.

جلد شانزدهم کتاب هدهد سفید

به گزارش خبرنگار ایکنا، شانزدهمین جلد از کتاب «هُدهُد سفید» در 144 صفحه با هدف آشنایی بیشتر نوجوانان با کتاب و کتابخانه، از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر و در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی قرار گرفت.

«آوازهایم برای تو» که جزو اولین صفحات «هُدهُد سفید» است، در این شماره  میزبان روایتی داستانی از ابراهیم قربان‌پور با عنوان «شکار روی جعبه‌ی پولکی» است. در ادامه و در بخش «پرده‌خوانی» قصه «هفتاد و دو قصه‌ی پر غصه» مریم شجاعی‌پور برای مخاطب نوجوان روایت شده است.

صفحه «ریشه‌ها» در شانزدهمین جلد از کتاب «هُدهُد سفید» به سراغ یکی از مشهورترین شاعران زن معاصر رفته و بدری مشهدی در مطلبی با عنوان «ستاره‌ای که نامش را پروین گذاشته بودند»، پروین اعتصامی را به نوجوانان کتابخوان کشور معرفی کرده است.

«راهنمای صددرصد تضمینی و جواب پس داده برای گذراندن اوقات فراغت» شامل توصیه‌هایی برای گذراندن تعطیلات و اوقات فراغت با استفاده از دیدگاه‌ها و پیشنهادات چهره‌های سرشناس ادب فارسی است که ابراهیم قربان‌پور آن را گردآوری و در بخش «ته‌خیار» این شماره منتشر شده است.

بخش‌ «مداد رنگی» این شماره‌ی «هُدهُد سفید» هم میزبان یادداشت‌هایی با عنوان «من دعوتش نکرده بودم» از معصومه یزدانی و «راز نگارین» از نسترن فتحی است.

فریدون عموزاده خلیلی در بخش «مثل آب برای شکلات» و در ادامه سلسله نوشتارهایش با عنوان «۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» به شیوه‌های زیر و رو کردن داستان‌ها پرداخته است.

بخش «صد دانه یاقوت» جلد شانزدهم «هُدهُد سفید» به بهانه روز ملی ادبیات کودک و نوجوان، در پرونده‌ای کوچک و با نگاهی نو، کتاب‌های «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نوشته مهدی آذریزدی، «ملیکا مام خورشید عدالت» نوشته امین توکلی و «سفر زمان با گردآفرید» نوشته مینو کریم‌زاده را به علاقه‌مندان کتاب و کتابخوانی معرفی کرده است.

صفحه «خوبی‌ها و مهربانی‌ها» این شماره از «هُدهُد سفید» که به انتشارات خاطرات کتابداران اختصاص دارد، به روایت خاطره‌ای از صدیقه شهمرادی، مسئول کتابخانه عمومی امام حسن مجتبی(ع) شهرستان منوجان در استان کرمان با عنوان «همیار قلابی» اختصاص دارد.

بخش جدید و تازه تأسیس شانزدهمین شماره «هدهد سفید» با مقدمه‌ای از مریم عربی با عنوان «از سرزمین شمالی» به خوانندگان این کتاب معرفی شده است. این بخش که «ضمیمه» نام دارد، با همراهی و همکاری شماری از اعضای کتابخانه‌های عمومی استان مازندران تهیه شده است. خاطرات کتابخوانی، شعر، داستان، نقاشی، معرفی بازی‌های سنتی این منطقه، گفت‌وگو با یکی از نویسندگان این استان و کتابخانه‌گردی در بزرگ‌ترین کتابخانه عمومی مازندران بخش‌های مختلف اولین ضمیمه‌ی «هدهد سفید» هستند.

بخش «دور دنیا در هشتاد روز» شانزدهمین شماره کتاب «هدهد سفید» به سراغ سالواتوره گوتا، نویسنده، فیلمنامه‌نویس و نمایشنامه‌نویس ایتالیایی رفته و در نوشته‌ای با عنوان «آنها دیگر چرا»  ضمن اشاره به مشقت‌هایِ خاص شیفتگان کتاب و مرور بخشی از زندگی این نویسنده در دوران نوجوانی‌اش، از دردسرهای بچه‌های اهل کتاب سخن گفته است.

«کاش تو را می‌دیدم» این شماره‌ی «هدهد سفید» پذیرای دو نامه با عناوین «برای کودکی از کودکان خندان سیرجان» و «من هم زاده‌ی روستا هستم» است که اولی از طرف سیدمحمد مهاجرانی برای پویا بحرانی و دومی از طرف مینو کریم‌زاده برای صبا دودانگه نوشته شده است. همچنین در بخش «نویسنده عزیز» نیز سه نامه از خوانندگان «هدهد سفید» به مریم متقی، محمود برآبادی و مسلم ناصری به عنوان نویسنده‌های محبوب‌ آنها آورده شده است.

«سرود فرداها» سروده‌ی جواد محقق، «راز پرچم بیژن» به قلم مرجان فولادوند، «عصبانی‌ها علیه مسخره‌کن‌ها» نوشته ابراهیم حسن‌زاده، «یوئر شگفت‌انگیز» نوشته نیلوفر نیک‌بنیاد و «این سه داستان رستم» نوشته مسعود رحمانی از دیگر مطالب خواندنی شانزدهمین شماره «هدهد سفید» هستند.

انتهای پیام
captcha