همایش متولیان موقوفات مازندران برگزار شد
کد خبر: 4089559
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۷

همایش متولیان موقوفات مازندران برگزار شد

همایش متولیان موقوفات مازندران با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، روز گذشته، یازدهم مهرماه برگزار شد.

به گزارش ایکنا از مازندران، همایش متولیان موقوفات استان مازندران یازدهم مهرماه برگزار شد.

در این همایش حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان مازندران با بیان اینکه این استان به جهت وجود یک هزار و 361 امامزاده، حدود 15 هزار موقوفه و 215 هزار رقبه به دیار علویان شهره است، گفت: مازندران دارای 167 رقبه درمانی، بیش از 28 هزار رقبه کشاورزی، 418 رقبه آموزشی، حدود 14 هزار رقبه تجاری، 138 هزار رقبه مسکونی، بیش از یک هزار رقبه خدماتی و 227 رقبه با کاربری تأسیسات زیربنایی مانند راه، خیابان و... است که از نظر تنوع در نیات از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

وی افزود: شناسنامه‌دار کردن و تثبیت مالکیت موقوفات یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های سازمان اوقاف است. طی 3 سال اخیر با بروزرسانی و انعقاد 50 هزار سند اجاره موقوفات و ثبت 282 وقف جدید در مازندران شاهد افزایش عوائد موقوفات و در نتیجه اجرای امینانه نیات هستیم.

جناسمی تصریح کرد: تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان اوقاف و سازمان ثبت اسناد در راستای تثبیت مالکیت و جانمایی موقوفات در سامانه GIS مازندران است.

مدیرکل اوقاف مازندران با بیان اینکه برای ثبت مالکیت اراضی وقفی استان در کنار واقفین نیک‌اندیش هستیم، خاطرنشان کرد: واقفان خیراندیش بخشی از اموال خود را در راه اسلام و اهل‌بیت(ع) وقف کردند و ما میراث‌دار واقفین، باید این موقوفات را به نسل‌های بعدی جامعه تحویل دهیم و این امر نیازمند سنددار کردن اراضی وقفی است.

در ادامه این همایش مجتبی باقرزاده، مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف گفت: در سازمان اوقاف و ادارات تابعه تلاش داریم وقف مردمی اداره شود، سازمان اوقاف و ادارات تابعه باید جنبه نظارتی و حمایتی داشته باشند.

وی افزود: متولیان موقوفات را همکاران خود می دانیم،‌ پیرو منویات  مقام معظم رهبری به دنبال پیاده سازی سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب به اوقاف در بحث اداره موقوفات هستیم. اجرای امینانه موقوفات می‌تواند برای رفع مشکلات کشور به دولت و نظام مقدس جمهوری اسلامی کمک شایانی داشته باشد.

باقرزاده تصریح کرد: با متولیان موقوفات و متصدیان وقف باید به حفظ اصل موقوفات،‌ اجرای امینانه نیت واقفین و بهره‌وری و افزایش درآمد موقوفات توجه جدی داشته باشند، حفظ اصل موقوفات برای واقفین مهم است.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با بیان این مطلب که حفظ اصل موقوفات مقدم بر سایر مسائل موقوفات است،‌ خاطرنشان کرد: تثبیت مالکیت موقوفه پیش نیاز حفظ اصل موقوفات است.

وی با اشاره به اهمیت تهیه و جمع‌آوری مستندات موقوفات با هدف حفظ اصل موقوفات،‌ اظهار کرد: آرشیو سازمان اوقاف و ادارات تابعه باید اسناد وقفی و وقف‌نامه‌ها را به صورت کامل و جامع جمع‌آوری کنند.

مدیرکل اسناد و ثبتی سازمان اوقاف با بیان اینکه ماده ۲۱ قانون ثبت، مالک را شخصی می‌دانند که در دفتر املاک ثبت ملک به نام آن شخص ثبت شده باشد، اذعان کرد: در موقوفات متصرفی نیز با تعامل و تفاهم فی مابین با اداره ثبت، تثبیت مالکیت را پی گیر هستیم.  

باقرزاده در پایان اظهار کرد: قانون تعیین تکلیف اراضی ساختمان ها در سال ۹۰ تصویب شد و به متصرف مطابق این قانون سند داده می شود و به علت برخی موانع حقوقی و ثبتی اداره اوقاف سند مالکیت نگرفته و مالک درحال تثبیت مالکیت هستند که باید ادارات اوقاف تثبیت مالکیت موقوفات را در دستور کار جدی داشته باشند.

انتهای پیام
captcha