باید طلابی تربیت کنیم که مردم‌دار باشند
کد خبر: 4088993
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳
مدیر جامعه الزهرا(س):

باید طلابی تربیت کنیم که مردم‌دار باشند

سیده‌زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، گفت: طلاب ما نیاز به هویت‌بخشی دارند و باید هویت طلبگی را با روش‌های نوین به آنها متذکر شویم و تحصیل طوری راهبری شود که علاوه بر کسب تخصص در هر رشته، هدف اصلی آنها در فعالیت‌ها، جلب رضای خداوند باشد.

سیده زهرا برقعیبه گزارش ایکنا، سیده‌زهره برقعی، مدیر جامعه الزهرا(س)، امروز 9 مهرماه در آئین مشترک آغاز سال تحصیلی حوزه خواهران و جامعه الزهرا(س)، در قم با بیان اینکه پیامبر(ص) با خواندن به نام خدا شروع کرد و علم‎‌آموزی را فریضه هر مسلمانی برشمرد، گفت: آرمان ما غلبه دین اسلام بر همه ادیان و جهانی‌شدن آن است و وظیفه اصلی ما هم در این راستا معنا دارد و باید به این سمت حرکت کنیم و بدانیم به شرطها و شروطها دست‌یافتنی است.

وی افزود: به برکت انقلاب اسلامی شاهد اثربخشی و کنشگری بانوان در عرصه‌های مختلف علمی بوده‌ایم و همچنان برای ایجاد تمدن اسلامی به حضور مؤثر بانوان عالم، متدین و متعهد برای شکل‎گیری خانواده‌ای مؤمن و ترویج سبک زندگی اسلامی و حضور در مجامع علمی و اجتهادی و مناصب مدیریتی نیاز داریم.

برقعی با تاکید براینکه خودارزیابی حوزه از مسیر طی شده ضروی است، بیان کرد: مسلما اقدامات قابل تحسین و ارزشمند بسیاری انجام شده که قابل تقدیر است ولی لازم است همت خود را برای دستیابی به سطح مطلوب‌تر متمرکز کنیم و در این راستا باید به چند موضوع توجه شود؛ اول اینکه برنامه راهبردی هدفمند و تقریبا همه جانبه نوشته شده و به تعدد موضوعات و گروه‌های مخاطب در آن عنایت داریم ولی هنوز برنامه‌ریزی عملیاتی راهبردی و جامع را برای پیشبرد این مسیر را جدی نگرفته‌ایم.

وی افزود: همه اذعان داریم گستره ماموریت حوزه، ملی نیست و بین‌المللی و جهانی است لذا باید نقادانه رصد کنیم که چقدر از فرمایشات امامین انقلاب را در زمینه چشم‌انداز و رسالت حوزه محقق کرده‌ایم؛ لازم است مدل عملیاتی و لایه‌های علمی و کاربردی را به صورت میدانی، برنامه‌ریزی کرده و مرتبا خودارزیابی داشته باشیم زیرا ناخواسته اولویت‌هایمان تغییر می‌کند و برخی اولویت‌های مهم به حاشیه می‌روند.

حوزه بدون تثبیت اخلاق کارآمد نخواهد بود

مدیر جامعه الزهرا(س) با تاکید بر اینکه باید نقاط ضعف را به صورت جدی ببینیم و به دنبال حل آن باشیم، تصریح کرد: به روزکردن نیروی انسانی موجود، ایجاد سرمایه انسانی خلاق و کارآمد و اتخاذ روش‌های جدید با حفظ اصالت حوزه و اعتباربخشی به حوزه است که می‌تواند مایه امیدواری برای کارهای اثرگذار و ماندگار ایجاد کند.

وی تاکید کرد: بدون تثبیت اعتقادات و اخلاق در حوزه امکان حضور اثربخش در محیط‌های دیگر از جمله دانشگاه وجود ندارد. ممکن است حضور داشته باشیم ولی اثربخش نخواهد بود لذا همدلی و وفاق را جدی‌ بگیریم و توجه جدی‌تر به مباحث روشی نوین در سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها و ... داشته باشیم تا سرمایه انسانی و اجتماعی ما با سرعت قابل توجهی رشد یابد.

نقش اراده در موفقیت

برقعی در توصیه به فرهیختگان حوزوی، بیان کرد: زندگی در دنیای امروز به تعبیر بزرگان انقلاب، زندگی در مدرسه اراده است بنابراین هرجا ملت و مسئولان با اراده قوی وارد میدان شوند موفقیت به دست می‌آید و هر کجا توان و تلاش کم شود موجب عقب‌ماندگی خواهد شد. مقاومت در مسیر و برنامه‌ریزی عملیاتی صحیح از طرف مسئولان حوزه بیش از قبل نتیجه دارد و به تعبیر رهبر انقلاب، ایمان هم در انتخاب مسیر درست زندگی و هم در جذب اراده‌ها و افزایش مقاومت در برابر دشمن، نقش اساسی دارد.

برقعی تصریح کرد: باید فرایند جذب تا فارغ‌التحصیلی طلاب را مدیریت کنیم که حکمت و عقلانیت طلاب در کنار معنویت آنها و به صورت متوازن رشد کند، طلبه‌ای امیدوار و با نشاط تربیت کنیم، طلبه‌ای تربیت کنیم که معنوی باشد و روح لطیف را در کنار عقل و منطق و تدبیر تقویت کند، جامع‌نگر باشد و قدرت ایجاد هماهنگی بین وظایف و رسالت مادرانه و همسرانه و دخترانه را در کنار تبلیغ و تهذیب و تدریس و ... داشته باشد؛ طلبه‌ای که بتواند مدیریت زمان و مهارت خودآگاهی و مدیریت خویشتن را یاد بگیرد.

وی اضافه کرد: باید از ظرفیت طلاب خوش‌فکر و خوش‌بیان و متدین بهره ببریم، و روحیه امید و قدرشناسی را تقویت کنیم و همه ما باید با فهم و استقامت در مسیر تحول حوزه و احیای تمدن نوین اسلامی طبق فرمایشات رهبری اقدام کنیم و به جای برخورد منفعلانه و نقد و برخوردکردن و نفی و اثبات باید با روش‌های آینده‌پژوهی و اقدام‌پژوهی، نیازها را پیش‌بینی کنیم و فعالانه اذهان را تسخیر کنیم و ذهنها را به کار بگیریم. 

تقویت هویت در طلاب و آموزش پژوهش‌محور

برقعی بیان کرد: طلاب ما نیاز به هویت‌بخشی دارند و باید هویت طلبگی را با روش‌های نوین به آنها متذکر شویم و تحصیل طوری راهبری شود که علاوه بر کسب تخصص در هر رشته، هدف اصلی آنها در فعالیت‌ها، جلب رضای خداوند باشد. استادان باید روش‌های نوین آموزش پژوهش‌محور را جدی بگیرند و به دنبال به‌سازی روش‌های آموزش باشند. 

مدیر جامعه الزهرا(س)، اظهار کرد: باید طلابی تربیت کنیم که مردم‌دار باشند و در بین طیف‌های مختلف مردم کارآمد و اثربخش حاضر شوند و استادان حوزه مهمترین رکن این تربیت هستند. به تعبیر رهبری عزیز باید طلبه‌ای تربیت شود که صرفا طلبه امروز و دیروز نباشد بلکه طلبه‌ای باشد که چون امام برای زمان‌های مختلف با نگاه عمیق و جامع‌نگرانه تربیت شده و خود را برای رفع نیازها آماده کنند و به تعبیری طلاب بانو برای تمدن تراز تربیت شوند. 

برقعی بیان کرد: لازمه ایجاد تمدن اسلامی وجود کنشگرانی است که در مسیر قیام لله حرکت می‌کنند، در این میان نقش استادان و طلاب حوزه بسیار برجسته است و اگر جامعه به سمت خمودی بروند حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی هم رخ نخواهد داد. 

انتهای پیام
captcha