مطالبه 220 میلیارد تومان اوقاف فارس / اعلام برنامه‌های دهه وقف
کد خبر: 4088632
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۹

مطالبه 220 میلیارد تومان اوقاف فارس / اعلام برنامه‌های دهه وقف

مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس مبلغ مطالبه این سازمان از اشخاص حقیقی و حقوقی در استان را 220 میلیارد تومان عنوان کرد.

حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام سیدعباس موسوی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه فارس امروز، 7 مهرماه در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز با بیان اینکه دهه وقف در سال جاری از 2 تا 11 مهرماه جاری است، به تشریح برنامه‌های این دهه پرداخت و گفت: ویزیت رایگان بیماران در بیمارستان خلیلی شیراز از محل موقوفه خلیلی از جمله این برنامه‌ها هستند.

وی، اجرای طرح درمان رایگان در محلات حاشیه شهر با همکاری بسیج جامعه پزشکان از محل موقوفات درمانی شیراز، برپایی نمایشگاه همه واقف باشیم در سطح استان، برگزاری همایش یاوران وقف و تجلیل از اصحاب وقف و بقاع متبرکه و اصحاب رسانه در روز دوشنبه، 12 مهرماه از جمله برنامه‌های ایام دهه وقف برشمرد.

موسوی ادامه داد: افتتاح مجتمع تجاری بازسازی و نوسازی شده سهند در شهر صدرا در روز شنبه، 10 مهر با اعتباری بالغ بر سه میلیارد تومان از محل موقوفه حاج خلیلی زالی، مساعدت خرید عینک به 2700 نفر طی سال گذشته تاکنون با هزینه 721 میلیون تومان از محل موقوفه مرحوم عنایت‌الله پوستچی، مساعدت دارو و درمان در قالب پرداخت هزینه‌های درمانی و تأمین دارو طی سال گذشته تاکنون با هزینه 15 میلیارد ریال از محل موقوفات درمانی شیراز از جمله برنامه‌های این ایام هستند.

مدیرکل اوقاف فارس از ثبت 31 مورد وقف جدید به ارزش بیش از 500 میلیارد ریال در سه سال گذشته با نیت‌های مختلف خیرات و مبرات، فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی، کمک به فقرا و ایتام، احداث مسجد، حسینیه، دارالقرآن، تأمین جهیزیه، حمایت از زندانیان جرائم غیرعمد، حوزه‌های درمانی و سلامت، برگزاری مراسم شهادت و ولادت ائمه معصومین(ع) خبر داد.

وی با بیان اینکه در هفته وقف امسال تاکنون 8 مورد وقف جدید به ثبت رسیده است، افزود: اخذ یک هزار و 113 فقره سند مالکیت موقوفات در سال 1400 به مساحت بیش از 6 میلیون و 690 هزار متر مربع از جمله فعالیت‌های ما در سال جاری بوده است.

موسوی همچنین از اخذ سند 380 جلد سند مالکیت موقوفات فارس به مساحت بیش از یک میلیون و 90 هزار متر مربع از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: رفع اختلاف 12 پلاک موقوفه با منابع طبیعی استان به مساحت یک میلیون و 725 هزار مترمربع از دیگر اقدامات این حوزه طی یک سال اخیر بوده است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون 37 پلاک با مساحتی بالغ بر 27 میلیون متر مربع رفع اختلاف شده است، گفت: همچنین 14 هزار سند اجاره در سال گذشته و 7 هزار و 500 سند از ابتدای سال جاری تاکنون تنظیم و تجدید شده است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه با تصریح اینکه بیش از 220 میلیارد تومان مطالبه اوقاف از اشخاص حقیقی و حقوقی است، گفت: طی یک سال گذشته بیش از 19 هزار متر مربع عملیات عمرانی شامل توسعه، نوسازی، مرمت و احیا در حوزه موقوفات و بقاع متبرکه با اعتبار بیش از 10 میلیارد تومان صورت گرفته است.

به گفته موسوی، صدور احکام هیئت امنا برای 7 هزار و 500 نفر، اعزام 2 هزار روحانی در قالب طرح اعزام مبلغ به مناطق محروم استان، استفاده از حضور 8 هزار مبلغ بومی در سراسر فارس، اجرای 5 مرحله طرح قرار دوازدهم و تهیه و توزیع 15 هزار بسته معیشتی به خانواده‌های نیازمند، تهیه و توزیع 5 هزار بسته مهر تحصیلی، کمک به هیئات مذهبی و اماکن مذهبی استان با هزینه 20 میلیارد تومان، اجرای نیات واقفین خیراندیش در قالب برگزاری 8 هزار و 500 عنوان برنامه فرهنگی و مذهبی در بقاع متبرکه و برپیی 15 موکب و حمایت از بیش از 100 موکب در سطح استان فارس و در مرز خسروی با هزینه بالغ بر 4 میلیارد تومان از محل موقوفات منطبق از دیگر فعالیت‌های انجام شده در یکسال اخیر بوده است.

وی، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اوقاف را را ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات عنوان کرد و افزود: در این راستا کاروانسرای خیراتی متعلق به عصر قاجار موقوفه حاج حیدرعلی خان عزالملک شهرستان آباده با کاربری گردشگری و بوم‌گری در سال 1400 افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار گرفت که برای حداقل 3 نفر نیز اشتغالزایی مستقیم در پی داشت.

مدیرکل اوقاف فارس احیای موقوفه حاج محمد کاظم حمیری شیراز در بافت تاریخی با بافت کاربری گردشگری و بوم‌گری با 90 درصد پیشرفت، احیای کاروانسرای ایزدخواست متعلق به عصر صفوی شهرستان آباده با کاربری گردشگری و بوم‌گردی با اشتغالزایی مستقیم حداقل برای 10 نفر، اخذ پروانه احداث بزرگترین پرورشگاه موقوفه خاورمیانه در شهر صدرا شیراز که این پروژه شامل بزرگترین پرورشگاه موقوفه خاورمیانه و درمانگاه 50 تخت خوابی و سالن ورزشی و اجتماعات و مرکز آموزشی از جمله فعالیت‌های اوقاف فارس برای ایجاد ارزش افزوده برای موقوفات اعلام کرد.

 

انتهای پیام
captcha