کار تربیتی صرفاً با قانون صورت نمی‌گیرد
کد خبر: 4088309
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۴۰۱ - ۰۱:۳۶
حجت‌الاسلام پناهیان:

کار تربیتی صرفاً با قانون صورت نمی‌گیرد

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه قانون به هر اندازه که باشد، حداقلی است و زمینه رانت‌خواری را فراهم می‌کند گفت: قانون موجب پیداش قدرت می‌شود و قدرت نیز زمینه را برای شکل‌گیری فساد فراهم می‌کند لذا با قانون نمی‌توان کار تربیتی انجام داد.

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنران حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، سخنران حرم مطهر رضوی، شامگاه 5 مهرماه، در شام غریبان شهادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی، اظهار کرد: اینکه خداوند ثواب زیارت امام رئوف را از زیارت سیدالشهداء بالاتر برشمرده است، دلایل خود را دارد، چرا که خداوند هیچگاه کار غیرهوشمندانه انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه اهل‌بیت از شما عزاداران تشکر می‌کنند، گفت: این خانواده شرمنده کسی باقی نمی‌ماند. وقتی ولی‌عصر(عج) ظهور کنند، آنگاه اهمیت این حضور در دسته‌های عزاداری و مراسم روضه‌خوانی روشن می‌شود.

پناهیان ادامه داد: در قرآن اذکار بسیاری آمده است که اصولاً آرام باید گفته شود، ما تظاهر به ذکر نداریم، غیر از ذکر صلوات که با صدای بلند گفته می‌شود علت این است که این ذکر یک شعار است و در گفتن ذکر صلوات اگر صدایمان را بلند نکنیم، جفا کرده‌ایم.

این سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه با اشاره به اهمیت احترام به والدین، گفت: آیا با قانون می‌توان احترام گذاشتن را نهادینه کرد؟ مسلم است که این امر میسر نخواهد شد، با قانون نمی‌توان کار تربیتی انجام داد.

وی ابراز کرد: قانون به هر اندازه که باشد، حداقلی است، زمینه رانت‌خواری را فراهم می‌کند، قانون موجب پیداش قدرت می‌شود و قدرت نیز زمینه را برای شکل‌گیری فساد فراهم می‌کند.

پناهیان اظهار کرد: علیه قانون به صورت مطلق صحبت نمی‌کنم، بلکه می‌گویم، قانون خوب است، اما به اندازه محدود، خانواده‌ای که با قانون اداره شود بهتر است یا با محبت؟ مسلم است که با محبت، چرا که از محبت خارها گل می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله بالاتر خانواده‌ای که با محبت اداره شود بهتر است یا با ادب؟ با ادب بهتر اداره می‌شود، چرا که وقتی مرد و زن خسته باشند و حال محبت را نداشته باشند، در آن حالت ادب کنترل‌کننده است، زیرا محبت نوسان دارد، پس باید با ادب صحبت کرد و حرمت نگه داشت.

پناهیان اظهار کرد: رسول خدا فرمودند: «تنها چیزی که از ادیان گذشته باقی مانده، این سخن انبیاء است که فرموده‌اند «اگر حیا نداری، هر کاری دوست داری انجام بده». متأسفانه عده‌ای سعی دارند که در جامعه ادب را بشکنند، لذا باید ادب را در جامعه احیا کنیم.

این سخنران حرم رضوی گفت: وقتی خداوند در قرآن کریم فرمودند: «صدایتان را در مقابل پیامبر(ص) بالا نبرید»، برای این بود که ابهت پیغمبر(ص) را بالا ببرد. این مسئله اثر اجتماعی دارد و آن نظام اجتماعی مبتنی بر حرمت ولی خدا است.

انتهای پیام
captcha