فرش مهربانی در جاده‌ قدیم نیشابور
کد خبر: 4088070
تاریخ انتشار : ۰۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۶

فرش مهربانی در جاده‌ قدیم نیشابور

دهه پایانی ماه صفر است و میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور برای زیارت امام رضا(ع) به شکل‌های مختلف با وسیله شخصی، عمومی یا با پای پیاده به مشهد می‌آیند و فرصتی است برای همه مشتاقانی که آرزوی خدمت به علی ابن موسی الرضا(ع) را دارند.

موکب امام هادی(ع) زائران پیاده امام رضا(ع)دهه پایانی صفر است و تشرف میلیون‌ها زائر از اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور برای زیارت امام رضا(ع) به شکل‌های مختلف با وسیله شخصی، عمومی یا با پای پیاده به مشهد می‌آیند و فرصتی است برای همه مشتاقانی که آرزوی خدمت به علی ابن موسی الرضا(ع) را دارند.

در همین راستا در جاده‌های منتهی به مشهد مقدس و حرم مطهر رضوی، موکب‌هایی برای خدمت‌رسانی به زائران ایجاد شده است که مشتاقانه در حال ارائه خدمات مختلف به زائران هستند. جاده قدیم نیشابور یکی از مسیرهای پرتردد به حرم امام رضا(ع) است. از آن جمله موکب امام هادی(ع) است که در یازده کیلومتری مشهد واقع است.

سیدباقر حسینی، مسئول موکب امام‌ هادی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی اظهار می‌کند: زائرسرای امام هادی(ع) واقع در کیلومتر 12 جاده قدیم نیشابور به طرف مشهدالرضا(ع) تقریباً آخرین مکان اسکان زائرین پیاده است و زائران مسیر جاده تربت‌جام به مشهد و نیز جاده نیشابور به مشهد در این مکان پذیرایی می‌شوند.

وی بیان می‌کند: خدمات این زائرسرا شامل صبحانه، نهار، شام و میان وعده است، هم‌چنین خدمات درمانی، خیاطی، کفاشی و... نیز ارائه می‌شود، در قسمت پذیرایی ظهر روز دوم بالغ بر 6000 نفر و در روز سوم بالغ بر 11هزار و 500 نفر را پیش‌بینی پذیرایی دارد.

حسینی تصریح می‌کند: ظرفیت اسکان این مجموعه به‌طور رسمی 2500 نفر است و با کمک مجاورین روستای رباط خاکستر که در منازلشان پذیرای قدوم مبارک زائرین هستند، 4300 نفر هر شب در این روستا پذیرایی می‌شوند و تمام اهالی روستا، نقش خدمت‌گزاری دارند.

وی ادامه می‌دهد: به جز آستان قدس رضوی که به صورت تبرک و تیمن تمامی مواکب را پوشش مختصری می‌دهد، تمام هزینه‌های این موکب را خیرین محترم بر عهده دارند و هیچ‌گونه وابستگی و تأمین مالی از سوی ارگان‌های دولتی و نهادها را ندارد.

این زائر پیاده در خصوص نیازهایی که مردم می‌توانند در تأمین آن نقش ایفا کنند، ابراز می‌کند: از جمله نیازهای مهم این موکب، آب است که با توجه به خشکسالی‌های اخیر بسیار مشهود است و درصورتی که کسانی بتوانند در این امر ما را یاری کنند، از آن‌ها استقبال می شود.

حضور 265 خادم داوطلب زائران رضوی در موکب امام هادی(ع)

سرهنگ سیف‌الله شریفی با 19 سال سابقه ایستگاه‌داری در زائرسرای امام هادی(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، اظهار می‌کند: کاروان‌های پیاده امام مهربانی‌ها علی‌ابن‌موسی الرضا(ع) قبل از تشریف فرمایی به این زائرسرا توسط مسئولان کاروان‌ها ثبت‌نام شده‌اند و تاکنون 35 هزار و 350 نفر در مجموع ثبت‌نام داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه برای ناهار امروز 4850 نفر مهمان هستند، اضافه می‌کند: علی‌رغم اعلام آشپزخانه مبنی بر پخت 6000 غذا برای امروز، تمامی آن مصرف شده و مشخص می‌شود بقیه مهمانان از جاده به زائرسرا تشریف آورده‌اند و بر سر سفره امام رضا(ع) نشسته‌اند.

فرش مهربانی در جاده‌ قدیم نیشابور

شریفی بیان می‌کند: برای غذای فردا 13هزار و 500 نفر توسط مسئولین کاروان‌ها ثبت‌نام به عمل آمده است و احتمالاً 2000 نفر هم مهمان ثبت‌نام نشده خواهیم داشت. 

این ایستگاه‌دار در زائرسرای امام هادی(ع)، تصریح می‌کند: این زائرسرا در مجموع 265 خدمه داوطلب، شامل 60 خانم و 205 آقا دارد و خادمین زائرسرا علاوه بر مشهد و نیشابور از شهرهای دیگر از جمله ورامین و کاشان نیز در این زائرسرا مشغول خدمات آشپزخانه هستند و در ایام شهادت ائمه(ع) این محل، پذیرای زائران است، به‌ویژه در دهه فاطمیه میزبان زائران عراقی است که از مرز تا مشهد پیاده می‌آیند و اینجا مهمان می‌شوند.

شریفی خاظرنشان می‌کند: زائرسرای امام هادی(ع) دارای قسمت‌های مختلفی از جمله خیاطی، آرایشگاه و بهداری است و امروز جوانانی از قسمت‌های مختلف شهر مشهد در این قسمت‌ها مشغول ارائه خدمات هستند و طبق آمار دو روزه از حضور زائران توانسته‌اند به 1800 نفر خدمات پرستاری و پزشکی ارائه دهند، هم‌چنین از دیروز تاکنون پخت 13 هزار قرص نان داشته‌ایم.

وی بیان می‌کند: دانشگاه علمی– کاربردی نیز در این زائرسرا یک غرفه بنا کرده است و مشغول خدمت‌رسانی است.

حال وهوای خدمت به زائرین وصف ناشدنی است

شریعتی، خادم و مسئول پذیرش بانوان زائر و خادم زائرسرای امام هادی(ع)، با سابقه هفت ساله خدمت‌رسانی در این موکب در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، می‌گوید: امکانات رفاهی خوبی در این موکب اعم از اسکان زائر و پذیرایی به صورت وعده‌های غذایی صبحانه، نهار و شام، وجود دارد.

وی ابراز می‌کند: در قسمت فرهنگی موکب، پاسخ‌گویی به مسائل شرعی بانوان زائر وجود دارد، خدمات بهداری با حضور پزشکان زن انجام می‌شود و داوطلبین هرگونه خدمت در این موکب، اعم از مالی و غیرمالی می‌توانند با ثبت‌نام در این موکب، خدمت‌رسانی کنند.

شریعتی با اشاره به استقبال فراوان زائران پس از کرونا در گروه‌های سنی متفاوت تصریح می‌کند:  حال‌و‌هوای خدمت برای زائران پیاده امام رضا(ع) وصف‌ناشدنی است و زائران و خادمان امام‌رضا(ع) از شهرها و حتی کشورهای مختلف بوده‌اند.

فرش مهربانی در جاده‌ قدیم نیشابور

احمدرضا فولادپناه دانشجو و مسئول غرفه دانشگاه علمی-کاربردی خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، می‌گوید: این دانشگاه، فعالیت خود را در این موکب از سال 96 به همراه جمعی از دانشجویان داوطلب دانشگاه‌های علمی-کاربردی در موکب امام هادی(ع) آغاز کرده‌ است تا پذیرای زوار آقا علی ابن موسی الرضا(ع) در دو غرفه کودک و پذیرایی باشند.

در ادامه با یکی از خادمانی که در حال واکس زدن کفش‌های زائران بود، گفت‌وگو کردیم، وی در گفت‌وگو با ایکنا ابراز می‌کند: سیزده سال است تنها برای زائر آقا امام رضا(ع) واکس می‌زند، از زمانی که رباط خالی بوده است تا به امروز که به کمک خیرین این موکب ساخته شده است و می‌گوید: هرکسی در حد توان خودش در اینجا کار می‌کند.

وی که نجار است و حس خوبی از خدمت در این موکب دارد و معتقد است هر خواسته‌ای داشته در این خدمت‌رسانی بدان رسیده است. سلامتی و رونق کسب‌وکار از جمله مهم‌ترین آرزوهای او برای همه هم‌میهنانش است.

احمد پنجی، نانوای موکب امام هادی(ع)، از شهرستان آران و بیدگل هر سال برای خدمت به زائران امام رضا(ع) به همراه تیمش مدت یک هفته به این موکب می‌آیند و هر روز 7 هزار پخت نان انجام می‌دهند.

او خود را بدهکار اهل بیت(ع) می‌داند و آمدن این مسیر طولانی و خدمت به زائران را مایه برکت و رونق زندگی‌اش برمی‌شمارد.

خادم دیگری بازنشسته اداره برق از شهرستان جوین روستای زورآباد که 5 سال است در این موکب خدمت می‌کند، بیان می‌کند: هر سال 7 روز در این موکب حضور دارد و خدمت به زائران امام‌رضا(ع) را افتخاری می‌داند که 30 سال در آرزوی آن بوده و اکنون بدان رسیده و در انتظار ظهور امام زمان(عج) است.

 

نقش پر رنگ اهل سنت در امداد‌رسانی به زائران

حسن ساعدی، در یکی از موکب‌های مسیر پیاده‌روی زائران مشغول خدمت‌رسانی است. وی که دبیر باشگاه امدادگران شهرستان خواف است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: با حدود 40 نفر از واحدهای امداد و نجات، داوطلبان، و جوانان با 5 تیم امدادی به اینجا آمده است، خدماتی که ارائه می‌دهند، شامل درمانگاه برای درمان زائران و رفع مواردی از جمله گرمازدگی است، هم‌چنین چادر دوستدار کودک برای کودکان که از طریق واحد جوانان انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که 80 درصد تیم امدادی شهرستان خواف اهل سنت هستند، می‌گوید: خدمت به آقا امام رضا(ع) مرزی ندارد و خدمتی بی‌منت است و حس‌و‌حال خدمت به زائران امام‌رضا(ع) را بسیار لذت‌بخش برمی‌شمارد و عاقبت‌بخیری را برای همه مردم آرزو می‌کند.

مسئول موکب امام جواد(ع) بیان می‌کند: این موکب وابسته به آستان مقدس رضوی است و حدود 17 سال از برپایی آن می‌گذرد، در ابتدا اسکان موقت داشته و پس از چندین سال موفق به ایجاد چندین سوله برای اسکان و پذیرایی زائران شده است، حمایت‌هایی که از طرف خدام آستان قدس صورت می‌گیرد و مبالغی که جمع می‌شود، در اینجا برای زائران هزینه می‌شود.

وی با اشاره به خدمات آستان قدس برای زائران و موکب‌داران این منطقه، اظهار می‌کند: این موکب با ظرفیت اسکان شبانه بالغ بر 500 نفر و ارائه خدمات پزشکی و در روز 5000 نفر پذیرایی میان وعده به زائران در حال خدمت‌رسانی است.

محمد بانویی از بیرجند، زائر پیاده امام‌رضا(ع) 10 روز است که در راه است و عضوی از کاروان 110 نفره بیرجند است، در گفت‌وگو با ایکنا بیان می‌کند: هر سال این راه را می‌آید. برای سلامتی بیماران دعا می‌کند و تمامی خواست‌های خود را از امام رضا(ع) می‌خواهد و از آن جمله سفر کربلا است.  

خانمی از کاروان 170نفره حکمت‌آباد سبزوار، عنوان می‌کند: 14 سال است این مسیر را پیاده می‌آید و با نیت سلامتی و عاقبت بخیری جوانان به زیارت امام‌رضا(ع) می‌رود و بر این باور است که با دیدن گنبد امام رضا(ع) نیرو و قوت می‌گیرد.

دخترش که در این سفر همراه او آمده است نیز در گفت‌وگو با ایکنا خاطرنشان می‌کند: از سبزوار تا مشهد حدود 360 کیلومتر پیاده راه است و 6 روز است که در راه هستند و فردا به مشهد خواهند رسید، او نیز نائب‌الزیاره حاجتمندان و آرزومندان است و برای شفای بیماران دعاگوست.

فرش مهربانی در جاده‌ قدیم نیشابور

در ادامه مسیر کاروان 130 نفره پیاده دوستداران امام رضا(ع) از شهر سده از توابع شهرستان خواف، دیار شهید حاج شیخ محمد اصلانی که عازم مشهد مقدس هستند، از خادمان این مسیر تشکر و قدردانی می‌کنند.

زائری از کاروان مراغه با این سروده آغاز می‌کند: «تا کسی بنده سلطان خراسان نشود/غمش از دل نرود، مشکلش آسان نشود».

او که یازده سال است عاشقانه در این راه قدم برمی‌دارد، تا علاقه‌اش را به آقا امام رضا(ع) نشان دهد، می‌گوید: زمانی که این کاروان را تشکیل دادیم، 50 نفر بودیم و اکنون پس از یازده سال به هفتصد نفر رسیده است. آرزوی او سلامتی و حل شدن مشکلات همه مردم است.

همین نزدیکی‌هاست که رفتگران شهرداری را در حال نظافت مسیر می‌بینیم، یکی از آن‌ها خود را رضا خادم امام رضا(ع) معرفی می‌کند، از کارکنان شهرداری منطقه یک مشهد است که نظافت منطقه ده غیبی تا رباط خاکستر از مسیر پیاده‌روی را بر عهده گرفته است و از تمیز کردن زیر پای زائر امام رضا(ع) ابراز خوشحالی می‌کند.

انتهای پیام
captcha