ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد گسترش می‌یابد
کد خبر: 4087563
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
رئیس کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور:

ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد گسترش می‌یابد

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور گفت: قصد داریم با گسترش ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد ایران و برخی کشور‌های اسلامی، زمینه‌ساز ارتقای رویکرد‌های قرآنی با محوریت مساجد شویم و در حال تدوین برنامه‌های مختلفی هستیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره روند فعلی و آینده مسابقات قرآن مدهامتان گفت: نوع فعالیت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد قائم بر رویکرد مردمی است و در بسیاری از ویژه‌برنامه‌هایی که در کانون‌ها برگزار می‌شود نظرات و پیشنهادات اعضا با در نظر گرفتن امکانات و اقتضائات مختلف از جمله جنبه ملی فعالیت، شرایط و امکانات استان و نیز بازخورد‌ها و نتایج برگزاری مورد توجه قرار می‌گیرد، اما رویداد‌های قرآنی از جایگاه ویژه‌تری برخوردار است، چراکه خاستگاه فعالیت‌های مسجد مبتنی بر قرآن است.

وی افزود: کانون‌های فرهنگی و هنری به‌ عنوان یکی از ارکان مسجد در این مکان مقدس فعالیت می‌کنند. بنابراین در عرصه فعالیت‌های قرآنی تلاش می‌کنند تا با تمام قوا وارد شده و در قالب برنامه‌های سنتی و جدید میزبان اهل مسجد باشند. البته در این بین مهمترین تبصره نظر امام جماعت به عنوان مدیر مسجد است و پس از تایید امام جماعت هر فعالیتی انجام می‌شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور تصریح کرد: مسابقات مدهامّتان پانزدهمین دوره خود را تجربه می‌کند و امسال استان فارس و شهر شیراز دوازدهم مهرماه میزبان مرحله نهایی و کشوری این مسابقات در مسجد زیبای نصیرالملک است. این مسابقات از همان سال‌های نخست برگزاری توانست بین نسل جوان قرآنی جایگاه ویژه‌ای را کسب کند، به ویژه که در ادوار مختلف از داوران برجسته ملی و بین‌المللی بهره‌مند شد. برخی قاریان مطرح شناخته‌شده امروز در سنین نوجوانی در این مسابقات شرکت کرده بودند و ما نیز از ظرفیت آن‌ها در داوری ادوار بعد استفاده کردیم. این رویداد قرآنی، هرگز وقفه نداشته و بلافاصله بعد از برگزاری آیین پایانی هر دوره، شاهد برگزاری و آغاز دوره بعد بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در این مسابقات که به دو رده زیر ۱۸ سال وبالای ۱۸ سال تقسیم می‌شوند، گفت: علاقه‌مندان ابتدا در مرحله استانی در رشته‌های مختلف حضور می‌یابند که برای این منظور با مراجعه به پایگاه ویژه ثبت‌نام برای شرکت در مسابقات مدهامّتان اعلام آمادگی می‌کنند و پس از بررسی صلاحیت‌ها در آزمون‌های حضوری به عنوان نماینده استانی معرفی می‌شوند و در رشته مورد نظر شرکت می‌کنند که در نهایت برگزیدگان استان‌ها به مرحله کشوری راه می‌یابند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: در این راستا مرحله استانی پانزدهمین دوره مسابقات مدهامّتان سال گذشته برگزار شد. این مسابقات در بخش آقایان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل، اذان و حفظ کل و در بخش خواهران در رشته‌های قرائت تحقیق و حفظ کل برگزار شد و در روز‌های آتی مرحله کشوری آن با حضور ۱۵۰ نفر از برگزیدگان و نخبه‌های قرآنی عضو در کانون‌های مسجد در محل برگزاری مسابقات یعنی حرم حضرت احمدبن موسی(ع) در شیراز برگزار می‌شود و نفرات برتر اعلام می‌شوند.

شناسایی استعداد‌های قرآنی بین اعضای کانون‌ها

خداداده درباره جهت‌دهی برنامه‌های قرآنی ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور به ایکنا گفت: تلاش ما فراگیر کردن رویکرد قرآنی بین نسل جوان مسجدی با شیوه‌های مختلف است. سال‌هاست که طرح «تلاوت نور» در مساجد برگزار می‌شود که اختصاص به قرائت روزانه یک صفحه قرآن دارد. این طرح یک ابتکار بود که با استقبال فراوانی مواجه شد و همچنان به مثابه یک سنت ادامه دارد. همچنین، برپایی حلقه‌های قرآنی بچه‌های مسجد و برگزاری کارگاه‌های مختلف قرآنی از جمله برنامه‌هایی است که در طول سال استمرار دارد و هر ستاد استانی موظف است که علاوه بر نظارت بر برگزاری این فعالیت‌ها، استعداد‌های قرآنی اعضای کانون‌ها را شناسایی کند و به پرورش این استعداد‌ها در سطح استانی و ملی مبادرت ورزد.

وی با اشاره به فرایند طرح هر مسجد یک پایگاه قرآنی به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری، اظهار کرد: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در راستای تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری، چندین کارویژه را تعریف کرده است. ما برگزاری محافل انس با قرآن را به صورت یک برنامه منسجم در مساجد و با حضور قاریان ملی و بین‌المللی پیگیری کردیم و اکنون استان به استان در مناسبت‌های مختلف قاریان در مساجد حضور یافته و به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید می‌پردازند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور درباره هم‌افزایی ستاد با سایر نهادهای قرآنی در جهت اجرای بهتر و گسترده‌تر فعالیت‌های این حوزه هم گفت: هم‌افزایی و تعامل با سازمان‌های همسو در مقاطع مختلف و در راستای غنی‌سازی و حمایت از فعالیت‌های قرآنی مسجدی‌ها استمرار دارد و نیز معرفی اساتید و قاریان برجسته و برگزاری دوره‌ها و اردو‌های مشترک برای اعضای قرآنی کانون‌های مساجد از جمله این اقدامات در راستای هم‌افزایی است.

ارائه دوره‌های قرآنی با محوریت مساجد در مدارس

خداداده با اشاره به برنامه‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: قصد داریم با گسترش ابعاد بین‌المللی فعالیت‌های قرآنی در مساجد ایران و برخی کشور‌های اسلامی زمینه‌ساز ارتقای رویکرد‌های قرآنی با محوریت مساجد شویم. بدین منظور در حال تدوین برنامه‌های مختلفی هستیم. همچنین با در نظر گرفتن میانگین سنی مخاطبان کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور، قصد داریم که در مدارس دوره‌های قرآنی را با محوریت کانون‌های مساجد برگزار کنیم.

گفت‌وگو از وهاب خدابخشی

انتهای پیام
captcha