مراقب افتادن بچه‌ها در دام بنگاه‌های اقتصادی باشیم
کد خبر: 4087269
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۵
یوسف نوری:

مراقب افتادن بچه‌ها در دام بنگاه‌های اقتصادی باشیم

وزیر آموزش و پرورش در آیین جشن شکوفه‌ها در دبستان کوثر شهرستان ملارد گفت: بنگاه‌های اقتصادی به دنبال استفاده و سودآوری از این جمعیت هستند ولی ما باید مراقب باشیم که بچه‌هایمان در دام این بنگاه‌های اقتصادی گرفتار نشوند.

یوسف نوری

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم جشن شکوفه‌ها امروز پنجشنبه، ٣٠ شهریورماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش و معاونان این وزارتخانه در دبستان کوثر شهرستان ملارد استان تهران برگزار شد.

یوسف نوری در آیین جشن شکوفه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید ویژه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی که در مدرسه دخترانه کوثر شهرستان ملارد برگزار شد، با تسلیت ایام رحلت پیامبر مکرم اسلام(ص) و شهادت امام صادق(ع) و امام رضا(ع) گفت: در روزهای اخیر شاهد اجتماع بزرگ مسلمانان جهان اسلام در آیین معنوی اربعین بودیم که انشالله این حرکت اربعین منتج به ظهور امام عصر(عج) خواهد شد. همچنین یاد و خاطره معلمان و دانش‌آموزان شهید را گرامی می‌داریم. امیدوارم سال تحصیلی جدید سال پربار و خوبی در راستای تحکیم و تقویت جامعه دانش‌بنیان برای آینده‌سازان این مرزوبوم ازجمله بچه‌های پایه اول دبستان باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم می‌دانم از موضع ارزشمند و مبتنی بر اقتدار، عزت، مصلحت و حکمت رئیس‌جمهور محترم در دفاع از آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و پشتیبانی از سند تحول بنیادین و معرفی این سند در اجلاس تحول آموزش در محل سازمان یونسکو تشکر و قدردانی داشته باشم؛ همچنین معرفی مکتب حاج قاسم سلیمانی در مجمع عمومی سازمان ملل از سوی رئیس‌جمهور علاوه بر سایر مواد جای تقدیر دارد.

۱۰ درصد از دانش آموزان کلاس اولی هستند

نوری با اشاره به برگزاری آیین جشن شکوفه‌ها در سراسر کشور گفت: آمار دانش آموزان کلاس اولی حدود یک میلیون و پانصد هزار نفر است یعنی تقریباً ۱۰ درصد از دانش آموزان ما در این پایه تحصیلی حضور دارند. شاید به خاطر تغییراتی که در فناوری اتفاق افتاده تغییرات کودکی و دوران کودکی بیشتر شده است و متأسفانه بین کودکی و بزرگسالی دیگر فاصله‌ای وجود ندارد. تا جایی که امروزه در تحقیقات و پژوهش‌‌ها، نظرات و اندیشه‌های فرسایش کودکی، ناپیدایی کودکی و از بین رفتن کودکی شکل گرفته است و حتی سازمان ملل متحد دوره کودکی را از نوزادی تا ۱۸ سالگی اعلام کرد تا شاید ما به کودکی بیشتر توجه کنیم.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ما بزرگسالان به دنبال این هستیم که نظرات خودمان را بر کودک تحمیل کنید و توجه نداریم که او خودش می‌خواهد چگونه باشد؛ بنابراین کودکی فراموش شد و از روز اول، به جای شناسایی استعداد بچه‌ها و شکوفایی آن‌ها، به دنبال پیدا کردن شغل آینده آن‌ها هستیم! این دیدگاه در جامعه ما که کودکان بالاترین خلق سرمایه را به دلیل اقتضائات سنیشان دارند، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد. بسیاری از ما بزرگسالان به دلیل هدایت والدین در شغلی قرار می‌گیریم که رضایت کافی از آن نداریم. چنین رویکردی موجب بروز تعارض‌ و ناکامی‌ می‌شود این در حالی است که ما به دنبال ایجاد و تقویت جامعه‌ای پرنشاط، باانگیزه و موفق هستیم.

کسب ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی توسط دانش‌آموزان

نوری ادامه داد: خدا را شکر مردم این موضوع را درک کرده‌اند؛ ما امسال ۲۰ مدال طلای المپیاد جهانی داشتیم که تعداد زیادی‌ از آن‌ها از شهرستان‌ها بودند. این نشان می‌دهد اولیای ما به این موضوع توجه و دقت دارند و سرمایه‌گذاری می‌کنند. انتظار والدین باید از ما هم این‌گونه باشد که بچه‌ها به سمت موارد دیگر نروند.

وی تصریح کرد: یک چهارم جمعیت جهان کودکان هستند و این رقم در کشور ما به خاطر سیاست‌های جوانی جمعیت ۲۷ درصد است یعنی بیشتر از میانگین جهانی؛ بنابراین بنگاه‌های اقتصادی به دنبال استفاده و سودآوری از این جمعیت هستند ولی ما باید مراقب باشیم که بچه‌هایمان در دام این بنگاه‌های اقتصادی گرفتار نشوند. این وظیفه اصلی ما است که کودک را برای همین دوره کودکی‌اش تربیت کنیم تا به سمت شکوفا شدن استعداد و توانایی‌اش برود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه نخستین جایگاه برای تربیت رسمی است، افزود: متأسفانه برخی اولیا با این تصور که تربیت فقط بر عهده مدرسه است، بچه را رها می‌کنند؛ درحالی‌که اگر شما به عنوان پدر و مادر کنار ما نباشید، فرزندتان به آن قدرت واقعی و جایگاه اصلی خود دست نمی‌یابد.

نوری با اشاره به رویکرد مردمی‌سازی در دولت سیزدهم و وزارت آموزش و پرورش، ادامه داد: شما پدر و مادرها بهترین و بزرگترین سرمایه‌تان را در اختیار آموزش و پرورش قرار داده‌اید و باید در حوزه سیاست‌گذاری و اجرا هم نقش داشته باشید، نه اینکه شما را فقط به این چشم ببینیم که تأمین مالی مدرسه را انجام دهید. چون نگاه تأمین مالی به اولیا نگاه غلطی است و باید از ظرفیت‌های اولیا برای شکوفایی استعداد فرزندان این مرزوبوم استفاده شود.

وزیر آموزش و پرورش در پایان گفت: برنامه‌هایی در این زمینه داریم که از جمله آن‌ها ارتقای تربیت معلم، توجه به عدالت تربیتی و اجرای سند تحول بنیادین مدرسه‌ای است. در همین باره، مدارسِ تحولی شناسایی و رهیاران تحول تربیت شده‌اند. همچنین انجمن اولیا و مربیان باید احیا و متحول شود. استفاده از شبکه شاد نیز در زیست‌بوم جدید به عنوان راهکار مکمل آموزشی مدنظر است. علاوه بر این موارد، ایجاد سکوی استعدادیابی برای همه دانش‌آموزان به منظور شکوفایی استعدادهای آن‌ها در همه زمینه‌ها جزو برنامه‌های ما قرار دارد.

انتهای پیام
captcha