زائران قبل از سفر به مشهد محل اقامت خود را تعیین کنند
کد خبر: 4087114
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۸

زائران قبل از سفر به مشهد محل اقامت خود را تعیین کنند

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی به زائرانی که قصد سفر به مشهد در دهه پایانی ماه صفر را دارند نسبت به تعیین محل اقامت و تهیه بلیط برگشت تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژاد، معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی، امروز 30 شهریورماه، در نشست خبری دهه پایانی صفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: دهه آخر صفر امسال کمی متفاوت است. 2 سال کرونایی را پشت‌سر گذاشتیم که مردم توفیق عزاداری نداشتند. همچنین پس از مدت‌ها دهه آخر صفر با تعطیلات تابستان تقارن پیدا کرده که این باعث می‌شود دهه آخر صفر متفاوتی در مشهد داشته باشیم.

وی ادامه داد: هر خانه و کاشانه، اداره و سازمان یک یا چند زائر اربعینی داشته‌ است. آن‌هایی که توفیق زیارت در اربعین را نداشته‌اند و از زیارت اربعین جامانده‌اند، به دنبال این هستند که در دهه پایانی صفر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) مشرف شوند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی ابراز کرد: پیش‌بینی ما سفر بین 6 تا 8 میلیون زائر در دهه پایانی ماه صفر به مشهد است، این در حالیکه است که هزینه‌های سفر افزایش پیدا کرده و مشهد نسبت به سایر مقاصد در مجموع ارزان‌تر و آسان‌تر است، به خصوص در دهه آخر صفر که زائران به صورت گروهی و در قالب کاروان به مشهد سفر می‌کنند، امکان سفر برای آنان آسان‌تر خواهد بود. همچنین زائران اتباع افغانستانی و پاکستانی که به دلیل محدودیت‌ها از زیارت اربعین جامانده‌اند به خیل عظیم زائران در دهه پایانی صفر اضافه خواهند شد.

گنابادی‌نژاد با بیان اینکه تمام ظرفیت‌های درون استان بسیج شده است گفت: در دهه پایانی ماه صفر سال 98 بیش از 5 میلیون زائر با بیش از 100 هزار ظرفیت اقامتی داشتیم. حتی در نوروز سال 1401 تمام ظرفیت اقامتی که شهرداری مشهد در اختیار زائران قرار داد، حدود 20 هزار و آموزش و پرورش حدود 36 هزار ظرفیت بود، اما در حال حاضر شهرداری مشهد بیش از 70 هزار و آموزش و پرورش بیش از 150 هزار ظرفیت ایجاد کرده است.

وی گفت: هیچگاه سابقه نداشته که برای اقامت زائران ادارات و سازمان‌های دولتی پای کار بیایند. در حال حاضر تمام ادارات موظف شده‌اند تا ساختمان‌های خود را در اختیار اسکان زائران قرار دهند.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های ملی، تصریح کرد: سفر معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر بهداشت و وزیر کشور به مشهد در راستای ظرفیت‌های ملی بوده است. در برخی اقلام کسری داشتیم که با مساعدت وزیر کشور اکثر استان‌ها بسیج شدند تا در اقلامی که کمبود داریم از ظرفیت سایر استان‌ها استفاده کنیم.

گنابادی‌نژاد بیان کرد: زمانی که تعداد زائران افزایش پیدا می‌کند، باید به فکر ارتقای فرهنگ میزبانی باشیم که مهم‌ترین راه حل آن میدان دادن به مردم است. در حال حاضر تمام تشکل‌ها پای کار آمده‌ و حمایت می‌کنند تا مردم در خانه‌های خود پذیرای زائران باشند.

وی بیان کرد: تمام ارگان‌ها در آماده باش کامل هستند. هر روزه جریان خدمت به زائران رصد و پیگیری می‌شود. هرجا مشکلی رخ دهد دستگاه‌ها سریع‌ترین واکنش لازم را خواهند داشت.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی اضافه کرد: همچنین برای ارائه خدمت و رفاه حال زائران نیز شماره 37045 پیش‌بینی شده تا درخصوص نیاز زائران در بحث اقامت در مشهد پاسخگویی صورت گیرد. زائران در صورت وجود مشکل و شکایت نیز می‌توانند از طریق این شماره گزارش شکایت خود را مطرح کنند.

گنابادی‌نژاد تصریح کرد: هر زائر از هرجایی که قصد سفر به مشهد دارد، پیش از حرکت نسبت به تعیین محل اقامت خود، تعیین تکلیف کند. زائر اگر وارد مشهد شود و بخواهد به دنبال اقامت باشد، ممکن است با مشکل مواجه شود. زائران در زمان تهیه بلیت رفت به مشهد، بلیت برگشت خود را نیز تهیه کنند. اگر زائران وارد مشهد شوند و بخواهند به دنبال بلیت برگشت خود باشند، ممکن است با مشکل روبرو شوند.

وی بیان کرد: در حوزه ارزاق 500 واحد در سطح مشهد مشخص شده‌اند و حداقل 13 قلم از کالاهای موردنیاز زائر را تامین می‌کنند. در حوزه نانوایی با مسئولیت فرمانداری مشهد اتفاقات خوبی صورت گرفته و سهمیه آردی از سوی جهادکشاورزی نیز برای این نانوایی‌ها فراهم شده است.

معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استانداری خراسان رضوی بیان کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی ما بازگشت زائران است. تمهیدات خوبی سنجیده شده است. در دهه پایانی ماه صفر، هر زائر با هر اتوبوسی که از هر استانی وارد مشهد می‌شود باید از همان شرکت بلیت برگشت خود را تهیه کند.

گنابادی‌نژاد گفت: حدود 1000 دستگاه اتوبوس از شهرداری مشهد و شهرداری تهران مقرر شده به مشهد اضافه شوند تا در جابجایی مسافران نزدیک و درون استانی خدمات ارائه دهند. همچنین مقرر شده 1500 دستگاه اتوبوس از ظرفیت راه و شهرسازی در اختیار استان قرار بگیرد، تا در بازگشت زائران مشکلی نداشته باشیم، علاوه بر این نیز چند رام قطار به ظرفیت ریلی مشهد برای بازگشت زائران اضافه شده است.

وی افزود: در خصوص واحدهای اقامتی، نرخ‌نامه تعیین شده است، اما درخصوص خانه‌های مسافر باید گفت که این مراکز اقامتی دو دسته‌اند، یک دسته آن‌هایی که مشخص شده و مجوز دارند و دارای نرخ مشخص هستند، یک دسته از خانه مسافرهای بدون مجوز، از عهده نظارت خارج هستند، لذا از زائران تقاضا داریم از خانه‌ مسافرهایی استفاده کنند که دارای مجوز هستند.

انتهای پیام
captcha