نگاه سنت‌گرایانه مشکل جدی خوشنویسی است + صوت
کد خبر: 4086707
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۴
محمدسعید نقاشیان در گفت‌و‌گو با ایکنا:

نگاه سنت‌گرایانه مشکل جدی خوشنویسی است + صوت

محمدسعید نقاشیان گفت: متاسفانه نگاه سنت‌گرایانه‌ای که بر خوشنویسی حاکم شده آسیب جدی به این هنر زده است.

محمدسعید نقاشیان، خوشنویس در گفت‌وگو با ایکنا با بیان اینکه خوشنویسی کشورمان شکلی بازاری به خود گرفته است، بیان کرد: متاسفانه آن چیزی که امروز در خوشنویسی کشورمان شاهد هستیم نگاه بازاری است که بر آن حاکم شده، برای همین هم نتوانسته‌ایم جایگاهی شایسته در جهان اسلام به دست آوریم. به ویژه در قیاس با خط‌‌هایی چون نسخ و ثلث، خوشنویسی ایرانی کمتر کانون توجه کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

وی درباره کتابت قرآن و اینکه چرا خط نسخ  به ویژه عثمان طاها تا به این اندازه در جهان شایع است، بیان کرد: مهمترین و اصلی‌ترین ویژگی برای خطی که می‌خواهد کتابت قرآن را انجام دهد خوانا بودن و اعراب‌پذیری آن است. چنین ویژگی را به شکل مطلوبی در خط عثمان طاها شاهد هستیم. با این توضیح هر اندازه بخواهیم این مسئله را کتمان کنیم راه را به خطا پیموده‌ایم.

این استاد خوشنویس ادامه داد: اتفاقی که در ترکیه رخ داد، رویکردی است که توسط سیاستمداران آن کشور رقم خورده است. در ترکیه قدیم خط ثلث به عنوان رسم‌الخط اصلی وجود داشت اما با تغییر خط این کشور به لاتین خط قبلی فراموش نشد حتی می‌توان گفت در عرصه خوشنویسی سرمایه‌گذاری آن بیشتر نیز شد. همین عامل در گذر زمان رونق خوشنویسی را برای کشور ترکیه به همراه آورد.

وی افزود: دلیل تغییر خط در آن کشور این بود که با این اقدام می‌خواستند فرهنگ و هویت خود را راحت‌تر به دنیا منتقل کنند به ویژه‌ که ظرفیت جذب توریست را برای کشورشان بالا می‌دیدند. این نگرش آنها درست بود چون هم اکنون می‌بینیم این کشور درآمد بسیار بالایی از راه جذب توریست به کشور خود سرازیر می‌کند.

این خوشنویس در پاسخ به این سوال که چه آسیب‌هایی خوشنویسی را تحت تاثیر خود قرار داده است؟ گفت: مشکل جدی، نگاه سنت‌گرایانه در خوشنویسی است که اجازه ورود هیچ نگرش نو را به این حوزه نمی‌دهد. برای مثال با گذشت دو دهه از شکل‌گیری معلی، هنوز انجمن خوشنویسان هیچ هویت مستقلی برای این خط قائل نشده است و این کم‌توجهی باعث شده خوشنویسی آسیب جدی ببیند. معضل دیگر به عدم پذیرش مقوله‌ای به نام نقاشی‌خط مربوط می‌شود.

کد

وی در انتها تصریح کرد: عدم پذیرش نقاشی‌خط تنها به انجمن خوشنویس خلاصه نمی‌شود بلکه نقاشان هم این حوزه جدید را به رسمیت نمی‌شناسند! این مسئله تنها به نقاشیخط به عنوان عرصه‌ای جدید در خوشنویسی آسیب نزده است بلکه معتقدم خود خوشنویسی هم به نوعی از این بابت صدمات جدی خورده است.

انتهای پیام
captcha