تدارک بیش از 25 برنامه ویژه دهه پایانی ماه صفر در حرم رضوی
کد خبر: 4086360
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸

تدارک بیش از 25 برنامه ویژه دهه پایانی ماه صفر در حرم رضوی

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی از تدارک بیش از 25 برنامه ویژه دهه پایانی ماه صفر در حرم مطهر رضوی خبر داد.

حرم مطهر رضویبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام حسین شریعتی‌نژاد معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی، امروز 27شهریورماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های دهه پایانی ماه صفر که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با بیان اینکه دهه پایانی ماه صفر، یکی از دوره‌های حضور چشم‌گیر زائران است، اظهار کرد: پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که خیل مشتاقان امام رضا(ع) در این دهه به حرم مشرف خواهند شد، ما هم به نوبه خود برنامه‌هایی برای خدمت‌رسانی در حوزه‌های مختلف تدارک دیدیم.

وی ادامه داد: در بخش فرهنگی و تبلیغی علاوه بر فعالیت‌های مستمری که در پایگاه‌های فرهنگی مانند پایگاه آداب زیارت و خدمت‌رسانی در رواق کتاب، ایستگاه مطالعه و رواق کودک، پایگاه ریحانه ارائه می‌شود، ۲۵ برنامه ویژه دهه آخر صفر تدارک دیده شده است.

شریعتی‌نژاد بیان کرد: شعار امسال «خدمت کریمانه و جهاد عالمانه» است و ذیل آن محور موضوعی تمام برنامه‌های تبلیغی، خردورزی در سبک زندگی رضوی است. با توجه به تقارن این دهه با هفته دفاع مقدس، موضوع مقاومت و جهاد خردمندانه عنصر محوری شکوفایی جامعه اسلامی نیز محور برنامه‌های این دهه خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: بعد از نماز مغرب و عشاء، از شب اربعین تا شام شهادت امام رضا(ع) هر شب برنامه سوگواری و سخنرانی به نام سلسله‌الذهب برگزار می‌شود. در این برنامه از سخنرانان و مداحان شاخص کشوری دعوت به عمل آمده است. در ۶ شب پایانی ویژه برنامه سوگواری از ساعت ۲۱ در رواق امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسمی و مدیحه‌سرایی مجید بنی‌فاطمه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: حسینیه حرم یکی دیگر از برنامه‌های حرم مطهر رضوی در این دهه است. این برنامه شامل محفل عزاداری هیأت‌های مذهبی، در صحن قدس است که از شب اربعین هر شب ساعت ۱۰ برگزار می‌شود و در ۶ شب پایانی دهه بعد از نماز مغرب تا ساعت ۲ بامداد، در سه بخش برنامه‌های حسینیه حرم برگزار خواهد شد و میزبان هیأت‌های شاخص استان و سایر استان‌ها خواهد بود.

شریعتی نژاد گفت: برنامه دیگر این دهه عزاداری ویژه استان‌هاست. با هماهنگی شورای هیئات مذهبی در استان‌های دیگر هر شب، مجموعه‌ای از هیأت‌های مذهبی یک استان در حرم مطهر رضوی  با سبک خود عزاداری می‌کنند و عزاداری از شبکه استانی همان استان پخش خواهد شد. اجتماع عزاداران بعد از نماز ظهر و عصر در روز رحلت پیامبر(ص) و شهادت امام رضا(ع) در صحن پیامبر اعظم ازدیگر برنامه‌هاست.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی عنوان کرد: مراسم خطبه شب شهادت امام رضا(ع) از مهم‌ترین برنامه‌های حرم مطهر و از برنامه‌های محوری خدام است، بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم با سخنرانی تولیت آستان قدس رضوی، برنامه مرثیه‌سرایی، قرائت خطبه و شمع‌گردانی برگزار خواهد شد. برنامه شام غریبان در شام شهادت امام رضا(ع) نیز تدارک دیده شده است.

وی افزود: برنامه «ابناء الرضا(ع)» برنامه‌ سوگواری هیأت‌های نوجوان که به مدت 5 روز در حسنیه حرم اجرا خواهد شد. یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها نمایش آیینی آسمان هشتم است که در ورودی بست شیخ طوسی در محوطه پارکینگ شماره ۴ برگزار خواهد شد. این نمایش در ۸ پرده از وقایع سفر امام رضا(ع) از مدینه تا مرو را روایت می‌کند.

شریعتی نژاد اظهار کرد: سوگواره «زنان نوغان» نیز سه‌شنبه 29شهریورماه،  9صبح در رواق حضرت زهرا(س) برگزار خواهد شد. بانوان از محله نوغان به سمت حرم حرکتی نمادین را آغاز می‌کنند. رواق کودک هر روز۸ تا ۱۰ صبح نیز مراسم سوگواری ویژه کودکان برگزار می‌شود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی بیان کرد: ۳ نشست تخصصی در مرکز پاسخگویی به سوالات دینی برگزار خواهد شد. نشست تخصصی مناظرات امام رضا(ع) است که به مباحث اعتقادی و پاسخگویی به شبهات دینی، نشست تخصصی مکتب سیاسی- اجتماعی امام رضا(ع) پیرامون مسائل تاریخی، سیاسی و اجتماعی دوره امام رضا(ع) و انطباق آن با عصر کنونی و نشست پرسمان دینی با عنوان در محضر عالم آل محمد(ص) است که در موضوعات مختلف بر محور سوالات زائرین برگزار خواهد شد. ویژه برنامه‌ای برای زائران پیاده نیز در رواق دارالهدایه از 2 تا 5 مهرماه اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه برای زائران غیرایرانی نیز برنامه‌هایی ترتیب داده شده است، گفت: برنامه مسیرالانتسار در صحن غدیر عصرها تا ۱۰شب ویژه زائران عرب زبان، در دارالرحمه ویژه برنامه روز شهادت امام رضا(ع) ویژه جمع نخبگانی عرب زبان، ویژه برنامه برای زائران اردو زبان، برنامه ضیافت الحسین(ع) با همخوانی مداحان و ذاکران عرب زبان و برنامه در سوگ نبی گرامی اسلام با شعرخوانی شاعران عرب برگزار خواهد شد.

توجه به گروه‌های مختلف؛ مشخصه برنامه‌های امسال حرم رضوی

شریعتی نژاد افزود: اولین مشخصه برنامه‌های امسال توجه به گروه‌های مختلف و اجرای برنامه توسط هیئت‌های عزاداری مورد تایید به شیوه خودشان است. دومین مشخصه توجه به گونه‌های جدید تبلیغی و بهره‌گیری از همه عرصه‌های هنری، فرهنگی و تبلیغی برای اشاعه فرهنگ، سنت و سیره حضرت رضا(ع) و ‌تمرکز بر مسئله خردورزی در سبک زندگی حضرت رضا(ع) است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: در خصوص برنامه‌های هفته دفاع مقدس در حرم مطهر رضوی گفت: اولین برنامه بزرگذاشت شهدای حرم مطهر است که با همکاری اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران در تالار قدس، مراسم غبارروبی مزار شهدا در صحن آزادی در روز پنجشنبه 31 شهریورماه و ویژه برنامه از حرم تا بهشت بعد از نماز مغرب و عشا با سخنرانی سیداحمد خاتمی و مدیحه‌سرایی حاج صادق آهنگران برگراز خواهد شد.

وی تصریح کرد: در طول هفته دفاع مقدس نمایشگاه هفته دفاع مقدس در ایوان باب‌الهادی برگزار می‌شود. علاوه بر گذری بر دستاوردهای دفاع مقدس، برنامه رویتگری هم تدارک دیده شده است. با توجه به همزمانی این دهه با هفته دفاع مقدس، تلاش کردیم تمام برنامه‌ها رنگ و بوی جهاد داشته باشد و یاد شهدا در همه برنامه‌ها زنده شود.

انتهای پیام
captcha