جهاددانشگاهی بر انقلابی و جهادی بودن تأکید ویژه دارد
کد خبر: 4085770
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۳

جهاددانشگاهی بر انقلابی و جهادی بودن تأکید ویژه دارد

سرپرست جهاددانشگاهی فارس با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی بر انقلابی و جهادی بودن تاکید ویژه داشته و دارد، گفت: امروز هم به دنبال تقویت این دیدگاه و اثرگذاری بیشتر آن هستیم.

امیرحسین استقلال، سرپرست جهاددانشگاهی فارسبه گزارش ایکنا از فارس، امیرحسین استقلال، سرپرست جهاددانشگاهی فارس عصر دیروز، 23 شهریور در دیدار با مدیرکل ارشاد این استان با تأکید بر اینکه جهاددانشگاهی بر انقلابی و جهادی بودن تاکید ویژه داشته و دارد، گفت: امروز هم به دنبال تقویت این دیدگاه و اثرگذاری بیشتر آن هستیم.

وی با بیان اینکه هدف از تغییرات در سطوح ملی و استانی در این نهاد، کمک به احیا و تقویت حرکت‌های نوآورانه، خلاقانه و دانش‌بنیان جهاددانشگاهی بوده است، گفت: جهاددانشگاهی به دنبال تغییر ساختار برای بازگشت به اهداف اولیه است.

استقلال با تصریح اینکه امروز در حوزه دانش و فناوری، سه حلقه مدنظر قرار دارد، افزود: در حلقه دانش متولی وجود دارد که دانشگاه و خروجی آن نیز مشخص است، یعنی تعلیم و تربیت و پرورش دانشمند. در حلقه فناوری متاسفانه متولی مشخصی در کشور وجود ندارد اما حلقه کارش را انجام می‌دهد.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس با بیان اینکه حلقه مفقود و مغفول این عرصه نوآوری است که متولی مشخصی هم ندارد، گفت: زمانی جهاددانشگاهی احساس کرد که به واسطه شرایط موجود جامعه نیازمند مرکز آموزش است لذا اقدام به ایجاد این مراکز کرد که شامل علمی کاربردی و دانشگاه و موسسات آموزش عالی و مراکز کوتاه مدت بود.

وی با تاکید بر اینکه نیاز امروز جامعه، ورود جدی به حوزه نوآوری و بازکردن این گره است، بیان کرد: ماموریت جدید تعیین شده از سوی ریاست جمهوری، اعلام نظر جهاددانشگاهی در خصوص هر خرید خارجی است، که اگر دانش فنی وجود دارد در داخل تولید و تامین نیاز شده و اگر دانش فنی وجود ندارد، اول تکلیف انتقال دانش فنی ساخت و تولید مشخص شود.

سرپرست جهاددانشگاهی فارس با بیان این مثال که برای احداث ۲۳ فاز پارس جنوبی، ۲۳ بار قرارداد با شرکت‌های خارجی منعقد و هزینه شده است، گفت: ما باید قاعدتاً همان ابتدا فکر وارد کردن دانش فنی و انتقال تکنولوژی بودیم تا هزینه‌ها را کم کنیم.

استقلال با اشاره به اهمیت همراه کردن پیوست دانش، فناوری و نوآوری برای طرح‌های مختلف همانند آنچه در موضوع پیوست فرهنگی مطرح شده است، گفت: جهاددانشگاهی تلاش دارد که این موضوع را به شکل جدی دنبال کند لذا در ساختار جدید این نهاد تاکید بر آن است که ما آموزش نیاز داریم اما آموزش فناوری، پژوهش انجام می‌دهیم اما پژوهش فناوری، حتی در موضوع فرهنگی هم به دنبال عملکردی عمیق، ریشه‌ای و اثرگذار هستیم.

وی با تأکید بر اینکه در راستای تحقق اهداف عالی استان به ویژه در حوزه فرهنگی، جهاددانشگاهی تمام ظرفیت خود را به میدان خواهد آورد، گفت:  متاسفانه در نقشه مهندسی فرهنگی مسئولیت و نقشی اثرگذار برای جهاددانشگاهی دیده نشده است حال آنکه در اغلب بندها، می‌تواند نقش موثر و مکمل داشته باشد.

سرپرست خبرگزاری ایکنا شعبه فارس همچنین گفت: حلقه نوآوری که قرار است ما متولی باشیم نتیجه می‌شود مخترع که با دانشمند تفاوت دارد، مخترع ماموریت گراست، یک نیاز را یافته و به دنبال حل آن برنامه ریزی و حرکت می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha