زائران اربعین در قالب کاروان به کربلا اعزام شوند
کد خبر: 4084905
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۱

زائران اربعین در قالب کاروان به کربلا اعزام شوند

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید جمعیت زائران اربعین را در قالب کاروان هدایت می‌کردند، گفت: باتوجه به ظرفیت کشور عراق، باید کشورمان صدور ویزا و گذرنامه را سهمیه‌بندی کند و زوار در قالب حرکت کاروانی بدون دغدغه و آسیب اعزام شوند.

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس

جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن گرامیداشت فرارسیدن اربعین حسینی، گفت: پیاده‌روی اربعین حسینی یکی از بزرگترین مانورهای  جهان اسلام بوده که چندین سال است به صورت پرشور با حضور مشتاقان اباعبدالله(ع) از نقاط مختلف جهان برپا می‌شود. اما طی دو سال اخیر به سبب شیوع کرونا پیاده‌روی اربعین با محدودیت مواجه بود و امسال، برای نخستین بار بعد از این مدت راهپیمایی اربعین در حال برگزاری است؛ مردم ما هم در کنار مردم عراق، افغانستان، پاکستان و ... نقش و حضور پررنگی در راهپیمایی بزرگ حسینی دارند.

وی با بیان اینکه انتظار این بود تدارکات وسیع‌تری هم از طرف دولت عراق و هم دولت ایران پیش‌بینی می‌شد، افزود: متأسفانه امسال در این سفر و اعزام زائران شاهد یک بهم ریختگی بودیم که برای مردم و زائرین اربعین حسینی نگرانی و دغدغه ایجاد کرد اما عشق به اباعبدالله(ع) موجب شد تا با وجود کاستی‌ها به این سفر معنوی بروند وگرنه مسئولان باید پاسخگوی بیشتری به مردم می‌شدند.

کوچکی‌نژاد تصریح کرد: در این سفر ما به کشور دیگر ورود می‌کنیم که می‌طلبد برنامه‌ریزی متفاوت و دقیق‌تری بین طرفین انجام گیرد؛ اول اینکه به نظر باید جمعیت و زائران اربعین حسینی را در قالب کاروان هدایت می‌کردند که در این صورت وزارت ارشاد و سازمان حج و زیارت به عنوان متولی و مسئول سفر و وزارت کشور هم به عنوان حافظ امنیت باید اقدامات لازم را پیش‌بینی می‌کردند.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم هماهنگی‌ها بین نهادها، باعث شد فراخوان کنند که زائران با خودروهای شخصی به مرز مراجعه کنند، ادامه داد: از آن طرف عراق هم از نظر لجستیکی آمادگی پذیرش این جمعیتی که از مرزها ورود می‌کند را نداشت و به عبارتی سیستم ترابری عراق برای انتقال زائران به سمت نجف و کربلا آماده نبود.

این نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در پی عدم برنامه‌ریزی‌های مناسب متأسفانه شاهد سرگردانی زائران در دمای 50 درجه در مرزها بودیم و دچار گرمازدگی شدند، گفت: خیل عظیمی از زائرین به سمت نجف و کربلا اعزام شدند موکب‌ها پشت دروازه عراق ماندند و عراق هم نتوانست پاسخگوی این حجم از مسافران باشد و به ناچار مرزها برای سفر زمینی بسته شد.

کوچکی‌نژاد افزود: بنابر ظرفیت کشور عراق، می‌تواستند در کشورمان برای صدور ویزا و گذرنامه سهمیه بندی کنند و در قالب حرکت کاروانی زائران اربعین حسینی را بدون دغدغه و آسیب اعزام کنند.

وی با تأکید بر اینکه قطعاً مجلس در بحث سفر اربعین و سرگردانی زائران ورود کرده و توضیحاتی را از وزیر کشور به عنوان متولی ستاد اربعین و وزیر ارشاد به عنوان متولی حج و زیارت مطالبه می‌کند، تصریح کرد: با همه تجاربی که ما در راهپیمایی‌های عظیم داخل کشور داریم نباید در این حوزه  خطا می‌کردیم یا باید حداقل خطا صورت می‌گرفت که امسال در این بخش حداکثر خطا وقوع پذیرفت و باعث شد زائران آسیب ببینند.

نماینده مردم رشت و خمام در مجلس با بیان اینکه از همه مردم و زائرین ابا عبدالله الحسین(ع) التماس دعا داریم و عذرخواهی می‌کنیم که در این سفر دچار زحمت یا آسیب شدند، گفت: در حالیکه متولیان می‌توانستند با تدارکات و اتخاذ تدابیر صحیح این مشکلات را به حداقل برسانند که باید پاسخگو باشند. امیدواریم در سفرهای بعدی اربعین از تجربیات استفاده کنند و این سفر را مدیریت شده، برگزار کنند.

انتهای پیام
captcha