اسلام یک حقیقت است نه مصلحت
کد خبر: 4084620
تاریخ انتشار : ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۹

اسلام یک حقیقت است نه مصلحت

شهید آیت‌الله مطهری در کتاب «نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر» جلد 24 صفحه 81 و 82 نقدی را درباره تفکر برخی درباره اسلام بیان می‌کند که مروری بر بخش‌هایی از آن داریم.

شهید مطهرینقد شهید مطهری به کسانی که اسلام را  یک امر موقت یا متعلق به مقطعی خاص از تاریخ می‌پندارند اولا اسلام در ذات خود يك حقيقت است نه يك مصلحت، يك هدف است نه يك وسيله و تنها افرادى مى‏‌توانند از اين منبع انرژى اجتماعى بهره‏‌گيرى کنند كه به اسلام به چشم حقيقت و هدف بنگرند نه به چشم مصلحت و وسيله.

اسلام يك ابزار نيست كه در مقتضيات قرن 16 مورد استفاده قرار گيرد و در مقتضيات قرن بيستم به تاريخ سپرده شود. اسلام صراط مستقيم انسانيت است.

انسان متمدن‏ به همان اندازه به آن نيازمند است كه انسان نيمه وحشى و به انسان پيشرفته همان اندازه نجات و سعادت مى‏ بخشد كه به انسان ابتدايى.

آنكه به اسلام به چشم يك وسيله و يك مصلحت و بالاخره به چشم يك امر موقت مى ‌نگرد كه در شرايط جهانى و اجتماعى خاص فقط به كار گرفته مى‏‌شود، اسلام را به درستى نشناخته است و با آن بيگانه است، پس بهتر آنكه آن را به همان كسانى وابگذاريم كه به آن به چشم حقيقت و هدف مى‏‌نگرند نه به چشم مصلحت و وسيله، آن را مطلق مى‏‌بينند نه نسبى.

ثانياً اگر اسلام به عنوان يك وسيله و ابزار، كارآمد باشد قطعاً اسلام راستين و اسلام واقعى است، نه هرچه به نام اسلام قالب زده شود. چگونه است كه بهره ‌گيرى از هر ابزار و وسيله‏‌اى تخصص مى‏‌خواهد و بهره‏ گيرى از اين وسيله تخصص نمى‌‏خواهد؟!

خيال كرده‌‏ايد هر مدعى روشنفكرى كه چند صباح با فلان پروفسور صبحانه صرف كرده است قادر خواهد بود اسلام راستين را از اسلام دروغين بازشناسد و به سود جامعه از آن استفاده کند.

انتهای پیام
captcha