جایگاه و نقش اربعین در تفکر دینی جهان
کد خبر: 4083815
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۱
در ایکنای کردستان بررسی شد

جایگاه و نقش اربعین در تفکر دینی جهان

نشست تخصصی ـ دانشجویی «جایگاه و نقش اربعین در تفکر دینی جهان»، روز گذشته، 15 شهریور در خبرگزاری ایکنای کردستان برگزار شد.

سیدصادق زمانی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان، سیدصادق زمانی، از اساتید دانشگاه‌های استان کردستان و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان، دیروز، 15 شهریورماه در نشست تخصصی ـ دانشجویی «جایگاه و نقش اربعین در تفکر دینی جهان» که در دفتر خبرگزاری ایکنا برگزار شد، اظهار کرد: قیام امام حسین(ع) در طول تاریخ یک مقوله حزبی، گروهی، جناحی و وابسته به یک قبیله و طایفه خاص نبوده بلکه یک امر انسانی است و اربعین حسینی یک بستر خوب و ارزشمند برای توسعه این تفکر انسانی می‌تواند باشد.

وی افزود: در دنیای امروز و بعد از دوران مدرنیته و به حاشیه راندن معنویت و معنا در زندگی موجب به حاشیه راندن ادیان شد و در نتیجه این امر موجب شکل‌گیری انواع ایسماهای مختلف ازجمله نهیلیسم یا پوچ‌گرایی در جهان شده است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: در دنیای امروز وقتی پوچ‌گرایی رواج می‌یابد، انسان‌‌ها با وجود فراهم بودن همه امکانات از زندگی خود راضی نیستند و نمی‌توانند از زندگی ارضا شوند و در نتیجه دست به اقداماتی می‌زنند تا از حالت یکنواختی زندگی خلاص شود اما همه این اقدامات زودگذر هستند و نمی‌توانند مرجع و پناهگاهی برای انسان در بحث معنویت باشند.

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت اربعین

وی با اشاره به اینکه در این دوران با بهره‌گیری از ظرفیت اربعین می‌توانیم در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشیم، ادامه داد: اربعین می‌تواند در تقابل با ایسم‌های مختلف در سطح جهان قرار گیرد و این می‌تواند به صورت یک امری نهادینه شده و اصیل به انسان آرامش دهد و انسان را به صورت عمقی به سمت خود بکشاند.

زمانی رنج را یکی از ویژگی‌های زندگی انسان در دوران معاصر دانست و گفت: امکان جداکردن رنج از زندگی انسان وجود ندارد لذا امروز تمام تلاش روانشناسان، روان درمان‌ها و صاحب‌نظران این است که انسان با این رنج بتواند کنار بیاید. همین مسئله امروزه دستاورد خیلی از دپارتمان‌های علمی بوده است.

وی با اشاره به اینکه رنج امام حسین(ع) در دوران خود بسیار متفاوت با رنج‌های زندگی کنونی انسان‌ها ‌بوده و حتی ارزشمند هم است، افزود: امام حسین(ع) در دوران زندگی خود می‌توانست عافیت را برای خود و خانواده‌اش فراهم کند اما یک مقوله بشری و انسانی متعالی را جزو اهداف خود قرار داد و تاپای جان در این راه ایستادگی کرد و این امر می‌تواند سرلوحه زندگی امروز ما انسان‌ها باشد.

این استاد دانشگاه افزود: برای فهم این حرکت پایدار و انسانی امام حسین(ع) و شناساندن آن به جهانیان امروز بستری به نام اربعین شکل گرفته است. امروزه کشورهای اسلامی به لحاظ رسانه‌ای یک بایکوت خبری شده‌اند و اخبار این کشورها جز نقص‌ها، مشکلات و جنگ‌ها انعکاس داده نمی‌شود چراکه رسانه‌های جهانی چشم خود را بر این واقعیت‌ها بسته‌اند اما امروز اربعین به عنوان یک حرکت انسانی و جنبش مردمی برآمده از اعتقادات درونی انسان‌ها، بستری برای نقش‌آفرینی کشورهای اسلامی در اختیار ما قرار گرفته است.

توجه جدی به ابعاد سیاسی - اجتماعی قیام عاشورا

زمانی با اشاره به ابعاد مختلف مقوله عاشورا گفت: بُعد حماسی، اعتقادی، عاطفی و احساسی و سیاسی - اجتماعی از ابعاد مختلف مقوله عاشورا بوده است و بسیاری از مسلمانان توجه خود را به بُعد عاطفی و احساسی مقوله قیام عاشورا معطوف می‌کنند اما بُعد سیاسی - اجتماعی این قیام بسیار حائز اهمیت می‌باشد.

وی افزود: امروز ممکن است شبهات مختلفی در مورد این امر مطرح شود و گروهی از این نقدها ناراحت شوند اما نقد موجب می‌شود که اصالت قیام عاشورا برجسته‌تر شده و خرافاتی که در طول زمان در کنار آن شکل گرفته از آن زدوده شده و اصل قیام عاشورا پیراسته‌تر شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کردستان بیان کرد: زدودن خرافات از قیام عاشورا می‌تواند جنبه‌های درست و منطقی و اصیل مظلومیت امام حسین(ع) را روشن‌تر و شفاف‌تر کرده و در نتیجه هر انسان آزاده‌ای با آسودگی خاطر این مسئله را می‌پذیرد چراکه فطرت انسان با مقوله ظلم‌پذیری و تحت ستم قرار گرفتن سازگاری ندارد.

وی افزود: آزاده و آزادگی امام حسین(ع) اجازه نداد که در مقابل ظلم سکوت کند و بنابراین حرکت جهانی و هجرت خود را شروع کرد و آزادانه بیانات خود را مطرح کرد و نشان داد که همواره خون بر شمشیر پیروز خواهد شد.

اربعین بایکوت شدنی نیست

زمانی در ادامه حضور در همایش اربعین را لبیک گفتن به امام حسین(ع) دانست و گفت: لبیک امروز ما این است که این تفکر، اندیشه و مکتب حسینی را به جهانیان عرضه کنیم که یکی از بسترهای خوب و مطلوب آن همین همایش عظیم اربعین است لذا این حرکت و جنبش خیل عظیم و نقش‌آفرینی افراد هر کدام به گونه‌ای در آن را نمی‌توان بایکوت کرد و انعکاس نداد چراکه امروز اربعین تبدیل به یک حرکت جهانی شده است.

وی افزود: امروز نه تنها شیعه و سنی بلکه پیروان مسیحیت نیز در کنار مسلمانان در این همایش حماسه‌آفرینی کرده و در آن حضور می‌یابند و کسانی که به دنبال کشف حقیقت اسلام هستند نیز در آن شرکت می‌کنند و همین افراد خود می‌توانند مبلغ این حرکت باشند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: این حرکت عظیم اربعین هم می‌تواند پاسخگوی شبهات و سؤالات افراد در یک فضای منطقی باشد و تشنگی افراد در جستجو حقیقت را مرتفع کند و هم می‌تواند مانعی در برابر شبهات دشمنان اسلام و مسلمین باشد. امروز هرکدام از ما می‌توانیم در خلق این حماسه و توسعه و اعتلای آن تأثیرگذار باشیم.

وی در پایان یادآور شد: امروز ما باید رسالت خود را در تقابل حق و باطل به خوبی ایفا کرده و با بهره‌گیری از امکانات و ابزار روز بتوانیم رسالت برحق بودن خود را در سطح جهان به خوبی ایفا کنیم و پیام عاشورا را در جهان طنین‌انداز کنیم.

انتهای پیام
captcha