ترتیل‌خوانی را نفی نمی‌کنم + صوت
کد خبر: 4083368
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۱۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۱
حجت‌الاسلام پناهیان در گفت‌وگو با ایکنا:

ترتیل‌خوانی را نفی نمی‌کنم + صوت

استاد حوزه و دانشگاه درباره شیوه قرائت قرآن به صورت ترتیل‌ گفت: ترتیل‌‎خوانی را اصلاً نفی نمی‌کنم، بلکه معتقدم باید براساس سلایق، ذائقه‌ها و استعدادها شیوه‌های قرائت دیگری هم به جامعه معرفی شود و نباید فقط ترتیل‌خوانی مورد تأکید قرار گیرد.

علیرضا پناهیان

قرائت ترتیل قرآن به همین شیوه مرسوم، برای بسیاری از قرآن‌دوستان مطلوب شناخته می‌شود و در مقایسه با قرائت تحقیق(قرائت مجلسی)، در کشورهای مختلف از طرفداران بیشتری برخوردار است. بسیاری با ترتیل خلیل الحصری و منشاوی از میان قاریان مصری و شهریار پرهیزکار، قاری ایرانی و طی سال‌های اخیر ترتیل‌های معروف به خلیجی آشنا هستند. همچنین چند سالی است که عموم مردم در ماه مبارک رمضان از جزءخوانی قرآن به شیوه ترتیل استقبال کرده و رسانه ملی نیز همسو با مردم به پخش مجالس جزءخوانی بقاع متبرکه کشور اقدام می‌کند. حضور بسیاری از مراجع عظام در این مجالس و تأیید رهبر معظم انقلاب اسلامی از این اجتماعات، می‌تواند مهر تأییدی بر چنین رسمی باشد. ولی آیا آنچه که امروزه به عنوان ترتیل شناخته می‌شود، تعریف صحیح «وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلًا» است؟ آیا بدین شیوه، انس با قرآن و در ادامه تأمل و تدبر در آیات شکل می‌گیرد؟


بیشتر بخوانید


حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان از خطبای شناخته شده کشور چند ماه قبل و در جمع تعدادی از قاریان و فعالان قرآنی، نقدی بر ترویج شیوه ترتیل برای عموم مردم داشته و جمعی چنین تصور کردند که وی شیوه ترتیل را نفی کرده است. برای روشن شدن بیشتر این دیدگاه، خبرنگار ایکنا، مجدد نظر وی را جویا شد تا با صراحت بیشتری پاسخ دهد؛ وی چنین پاسخ داد که سنت را خودمان نباید تعیین کنیم. سنت باید براساس آنچه که اولیای خدا فرموده‌اند در نظر گرفته شود. بعضی از انسان‌ها و بعضی از مؤمنان اگر بخواهند این‌گونه همه قرآن را قرائت کنند از آن بهره نخواهند برد، اما اگر در بخشی از قرآن همان مقدار وقت را بگذارند و بلکه بیشتر، بهره بیشتری از قرآن خواهند برد.

تفاوت در سلایق و ذائقه‌ها

پناهیان با بیان اینکه سلایق و ذائقه‌ها متفاوت است و نباید گفت همه بلااستثناء جزءخوانی و قرآن را ختم کنند افزود: در روایات موجود است کسانی که در درک و فهم آیه‌ای مشکل داشتند نزد ائمه هدی می‌رفتند و از آنها می‌پرسیدند و این‌گونه افراد تحسین شده‌اند. حتی در روایات تأکید شده نباید بر اتمام سوره اصرار ورزید، بلکه با تأمل و تفکر آیات را بخوانید و اگر نتوانستید سوره را تمام کنید، ادامه‌اش برای فردا یا روزهای بعد بماند.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این مطلب که پس نمی‌توان یک روش را برای قرائت قرآن به همه تجویز و آن را به عنوان یک سنت فراگیر قلمداد کرد، گفت: حتماً نباید قرآن را به روش ترتیل خواند. روش‌های دیگری هم وجود دارد، روش‌هایی که سرعت قرائتش از سرعت قرائت ترتیل کمتر است. بعضی‌ها براساس ظرفیتشان فقط می‌توانند به شیوه‌های دیگری و طولانی‌تر از سرعت قرائت ترتیل، قرآن بخوانند و لذا باید اینگونه روش‌ها را هم در جامعه رواج داد.

معرفی شیوه‌های مختلف قرائت

پناهیان عنوان کرد: پس بحث نفی قرآن خواندن به روش ترتیل به هیچ‌وجه مطرح نیست. بعضی‌ها هوش و ذکاوتی دارند که اگر سریع‌تر از ترتیل هم قرآن بخوانند از آن بهره می‌برند، ولی بعضی از افراد بهتر است که آرام‌تر از شیوه ترتیل قرآن بخوانند و این تفاوت بین انسان‌ها تفاوت بین قرائت‌ها را به دنبال دارد و ما باید در جامعه انواع روش‌های قرائت قرآن را معرفی کنیم تا افراد متناسب با ذائقه و توان خودشان آنها را انتخاب کنند.

کد

گفت‌وگو از سعید امینی

انتهای پیام
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مقنیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۱۳:۰۴
0
1
باسلام و احترام
1- ترتیل نوعی از قرائت قرآن نیست بلکه هر نوع قرائتی باید ترتیل داشته باشد آنچه به غلط با عنوان ترتیل، مصطلح شده در واقع «تدویر» است
2- در حال حاضر 3 روش تحدیر (تند)، تدویر(متوسط) و تحقیق(کند) رایج است آیا روشهای دیگری نیز وجود دارد؟
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۵ - ۱۷:۴۴
1
0
استاد پناهیان عزیز نظرهای خاصی در مورد پاره ای از مسائل روز مانند واکسن و بیمه سفر اربعین داشته اند که باعث نگرانی برخی متدینین و دلسوزان جامعه شد اکنون نیز این بزرگوار به شیوه های تلاوت قرآن ورود کرده اند. جهت اطلاع ایشان عرض می کنم قاریان و حافظان قرآن در جمهوری اسلامی ایران سالانه با رهبر معظم انقلاب دیدار می کنند و تلاش دارند توصیه های ایشان را در ترویج فرهنگ قرآنی، تلاوت تخصصی و آموزش عمومی قرآن به کار گیرند. همانطور که اکثریت مردم در امر واکسن و سفر اربعین به توصیه های رهبری و نکات اعلام شده توسط مسؤلینی که خودشان انتخاب کرده اند، توجه دارند.
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - ۰۳:۵۲
0
0
سلام.آخه این چه اظهار نظری هست!!!
به تنها چیزی که در ایران بهایی داده نمیشه رشته ترتیل قرآن هست!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۱/۰۶/۱۶ - ۰۷:۱۵
0
0
تخصص اقای پناهیان هدایته البته طبق روایات و قرآن کریم ،بنابراین در حوزه نوآوری قرائت ها با هدایت رهبری انقلاب که مروج قران در عصر حاضر و در غیاب امام معصوم هست باید دیگر بزرگواران تابع نظر ولی باشند و پیشنهادات رو از کانال ایشان به قاریان منتقل کنند.
captcha