فضای مناسب برای مطالبات قرآنی ایجاد شود
کد خبر: 4083360
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۳

فضای مناسب برای مطالبات قرآنی ایجاد شود

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن با بیان اینکه باید مطالبات قرآنی در فضایی مناسب مطرح شود، گفت: در این فضای باز به وجود آمده، ساز و کاری طراحی شود تا مفاهیم قرآنی در جامعه کاربردی‌ شود.

مفاهیم قرآنی در جامعه کاربردی‌ شوند

داود صائمی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم دانشکده علوم قرآنی شاهرود، در گفت‌وگو با ایکنا از سمنان، در خصوص وظیفه جامعه قرآنی در مقابل فرصتها و تهدیدهای پیش رو جامعه قرآنی گفت: با توجه به شرایط امروز جامعه باید پیام قرآن و آیات آن در تمام جامعه برای همه اقشار بسط و گسترش داده شود زیرا قرآن برای همگان است که در این راستا بهترین فرصت جامعه قرآنی، حق بودن کلام الهی و قابل استناد بودن آن است.

وی ادامه داد: متأسفانه مهمترین تهدید در جامعه قرآنی ایجاد انحصار‌ و عدم گسترش جامعه قرآنی است که این خود موجب محدود کردن دامنه افراد قرآنی کشور خواهد شد.

استادیار دانشگاه علوم و معارف قرآن شاهرود در پاسخ به این سؤال که معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد چگونه می‌تواند ضعفها و آسیب‌های موجود را برطرف کند اظهار کرد: حلقه مفقوده‌ای در این میان وجود دارد و نهادهای دولتی در پی آسیب‌شناسی اینکه چرا قرآن در جامعه ما جایگاه و نفوذ ندارد، نیستند، که برای این مهم باید از اجتماع واقعی پرسش شود و آسیب‌شناسی گردد نه قشر قرآنی کشور که در این صورت می‌توان تهدیدها و آسیبها را به فرصت تبدیل کرد.

صائمی اولویت نهادها را کاربردی‌سازی و ملموس‌سازی آموزه‌ها و مفاهیم قرآنی برشمرد و افزود: متأسفانه قرآن در میان مردم محدود شده برای انجام کارهای تبرکی و تشریفاتی و صرفاً به عنوان یک کتاب مقدس جایگاه پیدا کرده که به این ترتیب مردم نیز به این نتیجه می‌رسند که این کتاب مسئله‌ای از آنها حل نمی‌کند و از آن دور می‌شوند در صورتی که قرآن نسخه زندگی بشر است و می‌توانیم تمام مسائل را از آن گرفته و در زندگی دنیا و آخرت به کار گیریم. قرآن اگر بتواند مسئله‌ای از مردم جامعه حل کند قطعاً گرایش مردم به این کتاب بیش از گذشته خواهد شد.

وی با بیان اینکه فضای بازی برای مطالبات قرآنی ایجاد شده متذکر شد: در این فضای باز به وجود آمده، ساز و کاری طراحی شود تا مفاهیم قرآنی در جامعه کاربردی‌سازی شوند و برای استفاده و بهره‌مندی افراد معمولی و عام جامعه، نه فقط یک قشر خاص تحصیل کرده، قرآن قابل فهم شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در خصوص نقش فعالان و نخبگان قرآنی گفت: ممکن است مفاهیم قرآنی برای افراد معمولی قابل فهم نباشد که باید این مفاهیم ملموس و ساده شود تا قابل فهم باشد که بر این اساس جامعه قرآنی وظیفه دارد تا عامه مردم بتوانند از این مفاهیم و آموزه‌ها استفاده کنند که این موضوع می‌تواند برای جامعه بسیار مفید و موثر باشد. در حال حاضر جامعه قرآنی محدود به تعدادی خاص است که نسبت به جمعیت جامعه، عدد کمی است.

صائمی با تأکید بر اینکه جامعه قرآنی در اهداف دچار تشتت است یادآور شد: با طراحی افق، هدف و آرمان واحد و انجام کار تشکیلاتی می توان موفق تر عمل کرد. هم افق بودن، انسانها را هم‌گرا می‌کند و موجب می‌شود جامعه قرآنی در این مسیر تلاش مضاعف کند و نتیجه بهتری حاصل گردد.

انتهای پیام
captcha