سوگواره ملی «آیین‌ها و آواهای عاشورایی» در شیراز برگزار شد
کد خبر: 4082886
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۲

سوگواره ملی «آیین‌ها و آواهای عاشورایی» در شیراز برگزار شد

نخستین سوگواره ملی «آیین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی» با هدف شناخت، معرفی و احیای نواها و آواهای مرتبط با فرهنگ عاشورایی به میزبانی شیراز برگزار شد.

سوگواره ملی «آئین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، همزمان با ماه صفر، نخستین سوگواره ملی «آیین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی» با همکاری مشترک اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری و جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی فارس و شهرداری شیراز و با همکاری مجموعه‌های مذهبی مردمی، طی روزهای دهم و یازدهم شهریور به میزبانی شیراز و با حضور گروه‌هایی از ۱۲ استان کشور در تالار حافظ برگزار شد.

طی دو روز برگزاری این سوگواره، گروه‌هایی از استان‌های فارس، گیلان، خوزستان، هرمزگان، لرستان، خراسان‌جنوبی، بوشهر، اردبیل، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی و غربی، به اجرای برنامه‌ پرداختند که این سوگواره تا شب گذشته، 11 شهریورماه ادامه داشت. 

سعید کریمی، دبیر سوگواره ملی آیین‌های عاشورایی در این خصوص گفت: این سوگواره تلاشی در راستای احیای سنت‌ها و نغمه‌هایی است که سالیان دراز در سرتاسر این مرز و بوم جان‌های تشنه به محبت حضرت حسین بن علی(ع) را سیراب کرده است.

وی تصریح کرد: موسیقی سوگواری سیدالشهدا(ع) در نواحی مختلف ایران هویت مستقل و خاص خود را دارد که با هجوم مدرنیته و قالب‌های غربی موسیقی به مرور زمان در حال فراموشی است.

دبیر نخستین سوگواره آیین‌های عاشورایی ادامه داد: از نوای سنج و دمام جنوب، تا کرب‌زنی شمال و دهل و سرنای لرستان و دوتار خراسان، چاووش‌خوانی‌ها و مصیبت‌خوانی‌ها و شروه‌خوانی‌ها، موسیقی تعزیه و بسیاری از قالب‌های دیگر، همه نمونه‌هایی از این موسیقی به‌شمار می‌روند و حفظ و تقویت این میراث به‌وسیله حفظ اصالت‌ها، تولیدات و نوآوری‌ها با نگاهداری از هویت اصیل آن، آموزش تخصصی و ترویج آیین‌ها، نواها و آواها عاشورایی از مهم‌ترین اولویت‌های فرهنگی در عصر حاضر است.

کریمی یادآور شد: در این سوگواره با شناسایی آیین‌ها و گروه‌هایی از ۱۲ استان کشور، از آن‌ها دعوت و سعی شد از هر استان خلاصه‌ای از آیین‌های سوگواری به همراه نواها و آواهای عاشورایی آن زیست‌بوم اجرا شود که مجموعا در دو شب حدود ۱۴ اجرا شد.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین سوگواره آیین‌های عاشورایی خبر داد و گفت: سوگواره آیین‌ها، نواها و آواهای عاشورایی بخشی از برنامه‌های مستمرِ مکتب احیای هنرهای آیینی و عاشورایی است که اطلاعات بیشتر در مورد آن در صفحه رسمی اینستاگرام مکتب به آدرس maktab.art ارائه می‌شود.

اسماعیل محبی‌پور، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس نیز در حاشیه برگزاری این سوگواره، آن را رویداد فرهنگی هنری بزرگی ارزیابی کرد که از یک سو موجب پیوند اعتقادات اصیل با زیبایی‌های هنر و از سوی دیگر زمینه‌ساز نمایشی از تنوع فرهنگی و در عین حال اشتراکات فرهنگی بین گروه‌ها و اقوام مختلف ایرانی بود.

وی تصریح کرد: در این رویداد، تُرک، کُرد، لُر، بَلوچ و فارس در کنار هم حول محور یک مکتب، آنچه که در عرصه هنر شایسته بود را به نمایش درآوردند.

محبی‌پور با بیان اینکه وقتی هنر با اعتقادات عجین می‌شود قطعا آثار دلنشین و ماندگاری را خلق می‌کند و شنونده به وجد می‌آید؛ این اتفاق بزرگ برای نخستین‌بار در کشور در استان فارس رخ داد، گفت: در آیین‌های محلی افزون بر اصالت‌ها امکان نوگرایی و نوشَوَندگی وجود دارد و این ویژگی هم باعث می‌شود، از تکرار موضوعات و خستگی ناشی از تکرار جلوگیری شود.

معاون استانداری فارس اظهار کرد: زمانی که یک واقعه تاریخی مانند عاشورا به زبان‌ها و گویش‌های مختلف و با ادبیات و ابزار متفاوت به روی صحنه می‌رود و به نمایش گذاشته می‌شود حکایت از غنای فرهنگی ایرانی اسلامی دارد.

وی استقبال مردم فارس از این رویداد را چشمگیر خواند و گفت: استقبال خوب مردم فارس از این برنامه نشان می‌دهد که ظرفیت‌های فکری و تمایلات فرهنگی مردم بسیار بالاست و هرچقدر این تمایلات و عطش‌ها با خوراک مثبت و سازنده پُر شود قطعاً خلأیی باقی نخواهد ماند تا در آن منکرات و نارسایی‌ها ظهور و بروز پیدا کند.

محبی‌پور یادآور شد: استقبال مردم در این دو شب نشان داد که نه در حد تالار حافظ بلکه می‌توان فضای بسیار وسیع‌تری را برای برگزاری این برنامه در سال آینده در نظر گرفت تا میزبان مردم در این رویداد باشد. امیدواریم این امر توسط دست‌اندرکاران این رویداد با جدیت دنبال شود.

انتهای پیام
captcha