آغاز مرمت پرده تعزیه حسینیه کبابی‌های بیرجند
کد خبر: 4082856
تاریخ انتشار : ۱۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۴

آغاز مرمت پرده تعزیه حسینیه کبابی‌های بیرجند

رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیرجند از مرمت بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین پرده تعزیه این شهرستان متعلق به حسینیه کبابی‌ها خبر داد.

پرده تعزیه حسینیه کبابی‌های بیرجندبه‌ گزارش‌ ایکنا از خراسان‌جنوبی، به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌جنوبی، محمدعلی جنتی‌فر، رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند، امروز، 12 شهریورماه گفت: پس از بازدید مدیرکل از حسینیه کبابی‌ها در ایام عزاداری سالار شهیدان امام حسین(ع)، پرده تعزیه از متولیان حسینیه تحویل گرفته شد و برای مرمت به کارگاه مرمت اداره‌کل منتقل شد.

رئیس اداره‌ میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان بیرجند افزود: مبلغ 250 میلیون ریال برای مرمت، جانمایی و قاب ویژه نصب در محل حسینیه تأمین اعتبار شد تا اقدامات کلی طی مدت چهار ماه صورت پذیرد.

جنتی‌فر گفت:‌ پرده تعزیه عاشورا که متعلق به حسینیه کبابی است در محله خیرآباد بیرجند قرار دارد. این اثر توسط استاد محمدحسین در سال ۱۳۳۸ هجری قمری بر روی پارچه کرباس با رنگ‌های گیاهی به‌صورت ترکیب نقاشی و مُهر اجرا شده است.

وی یادآور شد: در قاب‌های اطراف پرده مصراع‌هایی از ترکیب‌بند محتشم کاشانی چاپ شده است؛ این اثر دارای هفت تابلو است که صحنه‌های مختلف روز عاشورا تداعی می‌کند و به شماره 1190 در فهرست آثار ثبت ملی ثبت شده است.

انتهای پیام
captcha