جریان‌های سیاسی در مسائل اعتقادی موج‌سواری نکنند
کد خبر: 4082643
تاریخ انتشار : ۱۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۱
آیت‌الله دژکام:

جریان‌های سیاسی در مسائل اعتقادی موج‌سواری نکنند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با تأکید بر اینکه حجاب یک مسئله اعتقادی و دینی است نه مسئله سیاسی، از جریان‌های سیاسی خواست تا در مسائل اعتقادی موج‌سواری نکنند زیرا این مسئله، کار طلاب و علما را سخت‌تر می‌کند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی‌فقیه در استان فارس امروز، 11 شهریورماه در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی تصریح کرد: گمشده بشریت در روزگار ما تقوا است آنچه که نارضایتی و دل‌خستگی در جوامع بشری ایجاد کرده بی‌تقوایی است. اگر تقوا در تمام وجوه و سطوحش رعایت شود مردم به آینده خود و کشورشان امیدوار می‌شوند.

آیت‌الله دژکام با تأکید بر اینکه باید بیش از آنچه توصیه می‌کنیم تقوا و توصیه به تقوا را جدی بگیریم و همدیگر را در مسیر تقوا کمک دهیم، افزود: تعاون در تقوا اصل است. ۱۳ شهریور روز تعاون است و به نوعی تعاون در جامعه مطرح می‌شود جدای از اینکه تعاون بخشی از اقتصاد است می‌خواهیم معنای دیگر تعاون را بیان کنیم: در قرآن آمده است که «و تعاونوا علی البر و تقوا» یعنی همدیگر را برای انجام کارهای خوب یاری کنید.

امام‌جمعه شیراز اظهار کرد: کسی که پوشش و سخن گفتن و رفتارش باعث می‌شود دیگران از یاد خدا غافل شوند، برای جامعه مزاحمت ایجاد می‌کند و باید خودش را اصلاح کند پس همه باید کمک کنند که یاد خدا برای دیگران آسان شود.

وی ادامه داد: بخشی از این خوبی‌ها به مسائل اقتصادی مرتبط است مثل قرض‌الحسنه دادن به یکدیگر که یک کار مالی و اقتصادی است اما جز و نیکی‌ها نیز حساب می‌شود، بنابراین از همه می‌خواهم کمک دهند تا قرض‌الحسنه رواج پیدا کند. آنکه به اسم بانکداری، رِبا را ترویج می‌دهد، به دنبال تأمین هزینه‌های بانکداری نیست، او رسماً رباخور است بنابراین کمک کنیم قرض‌الحسنه رواج پیدا کند چرا که هم یکی از مصادیق تعاون، قرض‌الحسنه است و هم اینکه قرض‌الحسنه با رباخواری مقابله می‌کند.

اولویت اقتصاد و معیشت مردم

آیت‌الله دژکام همچنین گفت: یکی دیگر از مصادیق آن که امسال مقام معظم رهبری شعار سال قرار دادند و دوباره در روز نشست با هیئت دولت تأکید کردند که اولویت اقتصاد و معیشت مردم است؛ حجت تمام است. تعیین اولویت‌ها کار ولی‌فقیه است و همه باید مطیع باشند. تفاوت نظام ولایی با سایر نظام‌ها این است که حرف نائب امام زمان(عج) برای ما حجت است.

وی با بیان اینکه برخی مشکل از درون خودشان است و انسان‌های ولایتمدار نیستند و این را به دیگران نیز تسری می‌دهند، افزود: امروز معیشت و اشتغال یکی از دغدغه‌های جدی و مهم کشور است. همه دست به دست هم دهیم «تعاونوا علی البر» اتفاق بیفتد چرا جوان مردم دستش تو جیب خودش نباشد؟ ایجاد اشتغال کنید تا وقتی صحبت از ازدواج می‌شود بهانه برای به تأخیر انداختن آن نباشد اما نیکی و بِر منحصر در اقتصاد نیست؛ متاسفانه در روزگار ما تمدن غربی قدرتمندانه دیدگاه خود را به ما با فشار و زور تحمیل می‌کند ولی حرف ما با تمدن اروپایی این است که خوبی فقط در جنبه‌ای که شما از جنبه‌های زندگی بیان می‌گویید منحصر نیست؛ آیا حیا جزو ارزش‌های انسانی نیست؟ آیا عفاف جز ارزش‌های بشر نیست؟ غربی‌ها می‌گویند خیر؛ چون همجنس‌گرایی را نیز رسمی کرده‌اند و هیچ حد و مرز اخلاقی و انسانی باقی نگذاشته‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس بیان کرد: دعوای اساسی ما با تمدن غرب برای همین است. این همه شهید دادیم برای همین؛ این همه مقاومت ما برای همین است که ارزش‌های دینی ما فراتر از چیزی است که غربی‌ها می‌فهمند. شما با خدا قهر کردید که به اینجا رسیدید ما و ملت ما با خدا قهر نیستیم.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه همه کسانی که امکان تبیین دارند، باید نقاط افتراق تمدن اسلامی و تمدن کفر غربی را توضیح دهند و  تبیین کنند، گفت: این همان جهاد تبیین است که رهبری فرموده و مطالبه کرده است. کسی که به دلایل سیاسی یا کج فهمی یا هرچیز دیگری ارزش‌های اصیل دینی را زیر سؤال می‌برد، بسیار ضرر می‌کند. قرآن رسماً می‌فرماید حجاب و عفاف داشته باشید و آیات متعدد برای مرد و زن در این باره داریم؛ بنابراین مساله حجاب یک مسئله اعتقادی و دینی است و اصلاً سیاسی نیست.

آیت‌الله دژکام از جریان‌های سیاسی خواست در مسائلی که وابسته به اصل اعتقاد دینی هست، موج سواری نکنند، چون کار را برای طلاب و علما سخت می‌کنند و سپس افزود: ما می‌خواهیم ارزش دینی رواج دهیم اما آن حزب سیاسی می‌خواهد موج سواری کند. دیگری در پی انتقام‌گیری از رقیب سیاسی خودش است؛ هر کس برای خدا کار می‌کند بسم الله به میدان بیاید ولی کاری نکنند که تلاش علما و بزرگان دین در تبیین مسائل برای مردم به هدر رود. بگذارید این امت به پا خاسته عظیم مسیر خود را به دنبال ولی امرش، امام خامنه‌ای به خوبی طی کند و این انقلاب به اهداف بلندی که در نظر دارد، برسد.

امام‌جمعه شیراز به هتک حرمت خانواده شهید خادم صادق نیز اشاره کرد و گفت: دردمندی خودم را از برخی صحنه‌های بدی که در هتک حیثیت از حجاب و یکی دو نفر از بانوان عفیفه هفته قبل پیش آمد عرض می‌کنم که البته باز کردنش دوباره نیازی نیست اما بی احترامی به ارزش‌ها و خصوصاً به ارزش حیا و عفاف هر جا انجام شود، دل مومنین را می‌آزارد، از این جهت امیدوار هستیم مومنین کمک دهند تا دیگر شاهد این مسائل نباشیم و از دستگاه‌های مسئول هم بار دیگر می‌خواهم به مسئولیت خود عمل کنند.

مردم متدین شیراز نباید نادیده گرفته شوند

وی تأکید کرد: مردم متدین و حزب اللهی عظیم شیراز نباید نادیده گرفته شوند؛ اکثریت قاطع جمعیت این شهر بدون شک متدین هستند. شیرازی‌ها انسان‌های منطقی؛ اصیل و اهل مدارا و دنبال هدایت دیگران هستند یعنی آنقدر که مدارا می‌کنند تا دیگران هدایت شوند برخی از مواقع حق خودشان نادیده گرفته می‌شود اما این مردم حقشان این نیست که برخی رسانه‌های رسمی و غیر رسمی و مجازی به نحوی تبلیغ کنند که گویی در شیراز متدینین در اقلیت هستند؛ این‌ها رفتارهای بد و دروغ‌های بزرگ رسانه‌ای است که در جنگ نرم متداول شده است لذا باید همه مومنان تلاش کنند و ظرفیت‌هایی در خود طیف اهل ایمان ایجاد شود تا جریان‌سازی رسانه‌ای و تبلیغی دست متدینین باشد.

آیت‌الله دژکام در ادامه گام هشتم برای تحصیل معنویت را همت برشمرد و گفت: همت به معنی قصد و عزم و جدیت برای اینکه دستورات الهی و عبادات و توجهات و توسلات را انجام دهیم. این یک همت مردانه‌ای می‌خواهد و هر چه همت کسی بلندتر باشد جایگاه معنوی ا‌ش بالاتر می‌رود.

وی با بیان اینکه اگر همت نباشد سستی در عمل باعث می‌شود که انسان مقامات معنوی پیدا نکند، افزود: در حالات مرحوم حسینقلی همدانی که از چهره‌های برجسته علمی بود و علمش مزین به تقوا و عمل صالح است آمده است نزدیک ۲۰ سال در نجف اشرف تلاش می‌کردم‌ که مقامات معنوی کسب کنم. اگر کسی این افتخار را پیدا کند که چشم انتظار ظهور باشد خودش خیلی است حال ما که می‌خواهیم زمینه ظهور را فراهم کنیم نباید ناامید باشیم و با کوچکترین مسئله سستی کنیم.

آیت‌الله دژکام تصریح کرد: انقلاب ما انقلاب دینی و معنوی با یک هدف بزرگ است که می‌خواهیم اسلام در جهان پیاده شود و امام ظهور کند و حکومت مهدوی برقرار باشد با این اهداف باید همت بالایی داشته باشیم. تصمیم بگیریم برای اینکه پای کار خدا و اولیای خدا بایستیم.

امام‌جمعه شیراز یادآور شد: در آیه ۹ سوره جمعه آمده است «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» فَاسْعَوْا یعنی با جدیت برای نماز جمعه بیایید و فرموده وَذَرُوا الْبَيْعَ معامله گرم و داغی هم اگر جلویش است خدا فرموده آن را رها کن و به نماز برو نماز مهمتر است ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ اگر آگاه باشید نماز آمدن از معامله خیلی برای شما بهتر است.

پای اقامه نماز جمعه بایستیم

وی با بیان اینکه همت برای آن است که پای اقامه نماز جمعه بایستیم، افزود: جمعه و جماعت با همت مؤمنین است که نگه داشته می‌شود. همت مومنین است که پای کار نماز جمعه است و این را باید افزایش داد و تشویق کرد.

آیت‌الله دژکام با اشاره به آیه ۹ سوره منافقون «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُلْهِكُمْ أَمْوَالُكُمْ وَلَا أَوْلَادُكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ ۚ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ؛ مشغولتان نکند مال و دارایی‌تان از ذکر خدا؛ نکند مشغول شوید نماز جمعه را رها کنید»، گفت: ذکر خدا در این دو آیه نماز جمعه است اما ذکر منحصر در نماز جمعه نیست. مشغول نشویم به چیزهایی که ما را از یاد خدا غافل کند، در همه ابعاد زندگی این است. البته جاهایی یاد خدا آسان‌تر و جاهایی سخت‌تر است. فضای ملکوتی و پرنور حرم مطهر احمدبن موسی(ع) آدم برای دعا و توسل حال پیدا می‌کند اما اگر در یک صحنه‌ای بودید که اسباب حواس‌پرتی بیشتر است از یاد خدا غافل می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه گاهی شیطان از این فضا استفاده می‌کند و فرزند انسان را به جایی می‌کشاند که از یاد خداوند غافل می‌شود، افزود: صحنه سخت‌تر از بازار صحنه جنگ و جهاد است برای اینکه بایستد و فرار نکند باید یاد خدا داشته باشند. شهدا یاد خدا در دلشان قوی بود. درس‌آموز این صحنه‌ای که فرزند نتواند ما را فریب دهد، امام‌ حسین(ع) است. امام در روز عاشورا اهل بیت(ع) و فرزندان و خواهرانش را می‌دید اما برای خدا هر چه دورش بود را رها کرد، توجه امام حسین(ع) به لقاءالله است. همتی که همه عالم را در مقابل خود متواضع و خاضع کرده است.

انتهای پیام
captcha