نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» آغاز به‌کار کرد
کد خبر: 4081698
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
در شیراز

نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» آغاز به‌کار کرد

نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» با رونمایی از پوستر این جشنواره در کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز آغاز به کار کرد.

رونمایی از پوستر  نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی»، شیرازبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز، نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» با رونمایی از پوستر این جشنواره در کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل‌بیت(ع) شورای اسلامی شهر شیراز آغاز به کار کرد.

رضا محمدیان، رئیس کمیسیون فرهنگی، گردشگری و سومین حرم اهل بیت (ع) شورای اسلامی شهر شیراز امروز، 7 شهریور در خصوص برگزاری این جشنواره بین‌المللی گفت: هنر جهانی کارتون و کاریکاتور نقشی تاثیرگذار در ارتقای فرهنگ شهروندی و شناساندن چهره‌ای نو از شهر شیراز در اذهان جهانی دارد، از این‌رو برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون شیراز می‌تواند پایه‌گذار رویکردی نو به مباحث مدیریت شهری باشد.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری مستمر این جشنواره طی سال‌های آتی گفت: جشنواره بین‌المللی کارتون می‌تواند در زمینه برگزاری جشنواره‌ها به یک برند برای شهر شیراز تبدیل شود و از این‌رو با تصویب آیین‌نامه جشنواره در کمیسیون می‌توانیم شرایط برگزاری مستمر آن را پی‌ریزی کنیم.

رضا جاویدی، مدیرکل ارتباطات و امور بین الملل شهرداری شیراز نیز با اشاره به محورهای جشنواره گفت: در چهار محور مدیریت شهری، فرهنگ شهروندی، گردشگری شهر و بخش ویژه با نگاهی به پاسداشت نام و یاد شاعر پرآوازه زبان و ادب فارسی، لسان‌الغیب خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری مراسم اختتامیه جشنواره همزمان با یادروز حافظ خبر داد و افزود: برگزاری بخش ویژه این جشنواره ادای دینی به لسان‌الغیب گوهر گران‌قدر خطه هنرپرور شیراز است و ارائه آثار از اشعار این شاعر پرآوازه مد نظر خواهد بود.

درانداختن طرحی نو از جایگاه شیراز در عرصه ملی و بین‌المللی، مشارکت هنرمندان ایران و جهان به‌منظور خلق آثار، ارائه و ارسال اثر جهت توسعه و ارتقای فرهنگ شهروندی و بزرگداشت جایگاه ادبی حافظ شیرازی و معرفی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شیراز در عرصه ملی و بین‌المللی از جمله اهداف و کارکردهای این جشنواره است که مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز به آن پرداخت.

جاویدی، استفاده از ظرفیت‌های هنری در مدیریت شهری را یکی از اهداف مهم این جشنواره برشمرد و اضافه کرد: استفاده از آثار هنرمندان کاریکاتوریست جهت فرهنگ‌سازی، اکران تبلیغات محیطی و مجازی، برپایی نمایشگاه‌های مختلف از آثار دریافت شده، بحث و بررسی آثار هنری دریافت شده در نشست‌های تخصصی از کارکردهای جشنواره است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری، فرهنگ شهروندی و گردشگری شهری از دیگر محورهای این جشنواره بین‌المللی است، اضافه کرد: در بخش مدیریت شهری علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در حوزه‌های عمران شهری، پروژه‌های شاخص عمرانی، توسعه فضای سبز، زیباسازی، شهرسازی، شهر پاکیزه، درآمد پایدار، شهر دوستدار کتاب و شهر دوستدار سالمند ارسال کنند.

مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری شیراز افزود: در بخش فرهنگ شهروندی نیز علاقه‌مندان می‌توانند آثار خود را در‌حوزه‌هایی نظیر آپارتمان‌نشینی، آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مراقبت از محیط زیست، فضای سبز، پسماند، اصلاح الگوی مصرف، کاهش آلایندگی، وندالیسم، فرهنگ ترافیک، استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی ارسال کنند.

وی ادامه داد: همچنین حوزه‌های مدنظر در بخش گردشگری شهری شامل معرفی فرهنگ، آثار و شخصیت‌های تاریخی، شیراز شهر جهانی صنایع دستی، پاسداشت میراث ناملموس و فرهنگ حضور در اماکن گردشگری، فرهنگ گردشگری و گردشگر پذیری است.

احمدرضا سهرابی، دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» شیراز نیز با بیان اینکه ۳۱ شهریورماه پایان زمان ارسال آثار است، گفت: ۲۰ مهر یاد روز حافظ و هفته وحدت، زمان اعلام نتایج و اختتامیه جشنواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی در ارسال آثار و سقف سنی برای شرکت در جشنواره وجود ندارد، جزئیات ارسال آثار را بیان کرد و گفت: تکنیک اجرای آثار آزاد بوده، اندازه آثار می‌تواند A4 یا A3، سیاه ‌و سفید یا رنگی باشد و به همراه آثار، فرم شرکت در جشنواره که در قسمت فراخوان جشنواره در پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری شیراز قسمت رویدادها به آدرس news.shiraz.ir قابل دسترسی است، تکمیل و ارسال شود.

دبیر اجرایی نخستین جشنواره بین‌المللی کارتون «شهروندی» با بیان اینکه آثار باید از طریق پست الکترونیک Shirazcartoon1@gmail.com به جشنواره ارسال شود، گفت: پنج کارتونیست برجسته و بین‌المللی داخلی و خارجی، این جشنواره را داوری خواهند کرد و به ۱۲ کارتونیست برتر جوایز ویژه‌ای اهدا خواهد شد.

انتهای پیام
captcha