دانشجویان بخشی از تحصیل را در محیط صنعتی بگذرانند
کد خبر: 4081318
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱

دانشجویان بخشی از تحصیل را در محیط صنعتی بگذرانند

استاندار فارس بر ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا دانشجویان بتوانند قسمتی از تحصیل را در محیط صنعتی بگذرانند.

محمدهادی ایمانیه، استاندار فارسبه گزارش ایکنا از فارس، محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس عصر دیروز، 5 شهریور در آیین تکریم و معارفه رئیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان اینکه فرهنگ سفارش پژوهش را باید راه‌اندازی کنیم، گفت: نیازهای ما باید برآورد و احصا و توانمندی‌ها مشخص شود و اتصال بین نیازها و توانمندی‌ها که نیاز به سازو کارهای خاص دارد، باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی بر ضرورت ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها تأکید کرد و گفت: تلاش می‌کنیم شرایطی را فراهم کنیم تا دانش جویان بتوانند قسمتی از تحصیل را در محیط صنعتی بگذرانند.

ایمانیه خواستار بهره‌گیری از پژوهش‌ها برای حل مشکلات جامعه شد و گفت: حتی اگر به شکل پایلوت هم است باید پژوهش‌ها به صورت کاربردی مورد استفاده قرار بگیرد و اساتید به رفع مشکلات جامعه کمک کنند. این امر باید در دانشگاه‌ها به صورت قانون اجرایی شود.

استاندار فارس همکاری بین همه دانشگاه‌ها را ضروری دانست و افزود: خوشبختانه از تعداد قابل توجهی دانشگاه زیر نظر وزارت علوم بهره می‌بریم لذا هم‌افزایی دانشگاه‌های تحت نظارت وزارت علوم می‌تواند کمک کننده باید و تجهیزات و امکانات دانشگاه‌ها باید مورد استفاده مشترک قرار بگیرد.

وی با اشاره به نهضت نرم‌افزاری علوم انسانی گفت: توانمندی خوبی در دانشگاه‌های شیراز در رشته‌های علوم انسانی از جمله اقتصاد، روان‌شناسی، اخلاق، حقوق و جامعه شناسی داریم‌. شاید جالب نباشد که پس از ۴۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچنان رفرنس و مرجع ما کتاب‌های غربی باشد که با فرهنگ دیگری نوشته شده باشد. لذا دانشگاه‌های فارس آمادگی دارند مرجعیت علمی که موردنظر رهبر معظم انقلاب است را در اولویت قرار دهند؛ باید افتخار کنیم که امروز بالاترین درصد رشد تحقیقات و علم را کشور ایران به خود اختصاص داده است.

ایمانیه در ادامه همچنین با تأکید بر اینکه کشور در تولید مواد اولیه دارو نیازمند تحول و جهش است، گفت: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که شروع تولید مواد اولیه دارو و نهضت تولید مواد اولیه دارو از شیراز و استان فارس آغاز شود؛ بنده حمایت می‌کنم تا امکانات سخت افزاری برای تحقق این امر فراهم شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه‌های فارس توانمندی خوبی در زمینه صنایع الکترونیک دارند، گفت: فارس قطب صنایع الکترونیک است. امروز فارس استان دوم گاز کشور است و در حال تبدیل شدن به استان اول تولید گاز کشور است. شاید چند سال دیگر بدون تولیدات گاز استان فارس کشور دچار مشکل شود.

استاندار فارس با بیان اینکه حل مشکلات جامعه بدون توسل به فناوری، تحقیقات و نوآوری امکان پذیر نیست، گفت: باید به رؤسای دانشگاه‌ها و فعالان پارک علم و فناوری از طریق مولدسازی کمک‌ کنیم که بتوانند خود را توسعه بدهند و پروژه‌های نیمه‌تمام را تکمیل کنند.

ایمانیه با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی منسجم و مدونی برای توسعه پارک علم و فناوری داریم، گفت: درصدد هستیم زمین‌های پیرامون پارک را اضافه کنیم و پیشنهادی را که اساتید دانشگاه شیراز در خصوص دره فناوری داشتند پیگیری کنیم تا بتوانیم از استعدادهای ارزشمندی که در استان فارس داریم بهره بگیرم.

وی گفت: اخیراً هیئت امنایی را با کمک برخی صنایع استان که سرمایه‌گذاران علمی و تحصیل‌کرده‌ای هستند با هدف حمایت از ماندگاری جوانان نخبه تشکیل دهیم و به عرصه اشتغال و مسکن نیز که زیرساخت مهمی برای ماندگاری جوانان است ورود خواهیم کرد؛ تدوین آیین‌نامه برای تحقق این امر در دستور کار است و بدون شک استان فارس می‌تواند پایلوت این ماجرا شود.

استاندار فارس با بیان اینکه یک‌ درصد اعتبارات جاری دستگاهها به پژوهش اختصاص یافته است، گفت: یک درصد اعتبارات جاری دستگاه‌ها به جز فصل یک‌ تا شش به پژوهش در استان فارس اختصاص یافته که رقم قابل توجهی نیست؛ در وهله اول باید ماجرای «به جز فصل یک تا شش» خط خورد و این قانون شامل همه ارگان‌ها شود و دبیرش هم دانشگاه باشد؛ در واقع سازمان مدیریت باید درکنار این ماجرا قرار بگیرد. باید مصوبه دولت در رابطه با این موضوع داشته باشیم.

استاندار فارس اظهار کرد: بنا به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، دانشگاه در شیراز دارالعلمی در دارالعلم است؛ در واقع ایده ایجاد پایگاه استنادی جهان اسلام (ISc) از رهبر معظم انقلاب آغاز شد و امروز اگر می‌خواهیم در رسانای فرمایشات و منویات ایشان حرکت کنیم باید توجه و نگاه ویژه‌تری به توسعه این پایگاه داشته باشیم.

یادآور می‌شود، در این مراسم از تلاش‌های محمدجواد دهقانی قدردانی و فاضل‌زاده به عنوان رئیس جدید پایگاه استنادی علوم جهان اسلام معارفه شد.

انتهای پیام
captcha