شخصیت‌های عاشورایی ظرفیت پرداخت هنری فراوان دارد + صوت
کد خبر: 4080969
تاریخ انتشار : ۰۶ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۰:۳۲
آهنگساز آلبوم «نواحی اشک 2»:

شخصیت‌های عاشورایی ظرفیت پرداخت هنری فراوان دارد + صوت

آرمان مهربان گفت: زندگی امام حسین(ع) و شخصیت‌های عاشورا ظرفیت پرداختن از دریچه هنر را دارند و مطمئناً می‌توان کارهای خوبی با این محور تولید کرد.

آرمان مهربان، آهنگساز آلبوم «نواحی اشک 2»، که محرم امسال منتشر شده است در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: مهم‌ترین شاخصه این آلبوم این است که ملودی‌های آوازی آن براساس ردیف آوازی موسیقی اصیل ایرانی است. این مهم‌ترین تفاوتی است که این سری از نوحه‌ها با سایر نوحه‌هایی که شنیده می‌شوند دارند. در سال‌های اخیر روند ملودی‌های نوحه‌ به مسیرهای دیگری رفته و گاهی نزدیک به موسیقی پاپ شده است اما در قطعات «نواحی اشک» از ملودی‌های اصیلی استفاده شده که بسیاری از آنها حتی تاریخ ندارند. شاید این ملودی‌ها سال‌های سال و قرن‌ها در دل مردم ساخته و حفظ و منتقل شده تا به اینجا رسیده‌اند. این ده قطعه نیز هر کدام برای نواحی مختلف ایران هستند و مربوط به منطقه‌ای خاص می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه تمام بخش‌های تولید در این نوع کارها، باید عاشقانه و دلی پیش برود تا اثرگذار باشد گفت: سعی شده تا این آلبوم اثری ماندگار باشد. سعی شده تا قطعاتی انتخاب شود که هرکدام متناسب با یکی از شب‌های محرم ارتباط معنایی داشته باشد. ضمن اینکه این تنوع را در ردیف‌‌های دستگاهی و شعر‌ها و ملودی‌ها داشته باشد تا این ده اثر وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند علاوه بر اینکه یک روایت را دنبال می‌کنند، تنوع و جاذبه هم داشته باشد و شنونده دوست داشته باشد که همه قطعات را پیوسته گوش دهد.

مهربان با اشاره به کمرنگ شدن ملودی‌های اصیل و آوازی ایرانی، بیان کرد: این ملودی‌‌ها زیبایی و اصالت خود را در طی سالیان سال ثابت کرده‌اند و در دل مردم باقی مانده‌اند. آنها به قدری زیبا هستند که با هرنسلی ارتباط برقرار می‌کنند و حسی را که می‌خواهند منتقل می‌کنند. این موضوعات، بی‌نهایت ظرفیت کار کردن دارند. هر قدر به سمت اجرای ارکسترال که زبان بین‌المللی موسیقی است حرکت کنیم می‌توانیم به صورت جهانی آن را اجرا و توجهات دیگر مخاطبان را به این سمت جذب کنیم.

کد

وی در پایان با اشاره به اینکه این آلبوم به بخش حماسی عاشورا نیز توجه می‌کند، گفت: زندگی امام حسین(ع) و شخصیت‌های عاشورا ظرفیت پرداختن از دریچه هنر را دارند و مطمئناً می‌توان کارهای خوبی تولید کرد. تمام شخصیت‌های عاشورایی داستان‌هایی دارند که خیلی می‌تواند جذاب و نو باشد و به آن پرداخته نشده است. هر قدر به این موضوعات پرداخته شود در نهایت فلسفه عاشورا را تقویت می‌کند.

انتهای پیام
captcha