ملاک صراط مستقیم، شناخت حجت خداست
کد خبر: 4080893
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۳

ملاک صراط مستقیم، شناخت حجت خداست

نماینده ولی فقیه در استان فارس با بیان اینکه برای این کار باید ملاکی در نظر بگیریم تا ضرر کردن و نکردن را از آن ملاک متوجه شویم، گفت: کسانی که گمان می‌کنند کار خوب انجام می‌دهند اما کارشان بد است، ضرر می‌کنند. خدای متعال در هر زمانی برای ما حجت قرار داده است، اگر حجت را شناختیم و کارت را با او تنظیم کردیم، روز قیامت ضرر نمی‌کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان فارس امروز، 4 شهریور در خطبه‌های نماز جمعه شیراز ضمن توصیه به رعایت تقوای الهی گفت: در ادامه مباحثی که پیرامون مسئله معنویت و بعد معنوی انقلاب اسلامی بیان شد، به این بحث رسیدیم که کسی که می‌خواهد اهل معنویت باشد، باید خودش را محاسبه کند.

وی افزود: در بحث مراقبت هم عرض کردیم دو نوع مراقبت فردی و اجتماعی داریم و همچنین در محاسبه هم دو نوع محاسبه فردی و اجتماعی داریم که هرکدام باید خود را در پیشگاه الهی بدانیم و فرض کنیم روز قیامت می‌خواهند از کارهای یک روز ما سؤال کنند ببینیم چقدر صحنه سختی خواهد بود. پیش از آنی که به آن حساب و کتاب برسیم، خودمان محاسبه کنیم؛ اگر اشتباهی کرده‌ایم جبران کنیم و اگر کار خوبی کرده‌ایم، خداوند را شکرگزاری کنیم.

آیت‌الله دژکام با یادآوری آیه 103 سوره کهف گفت: خداوند در آیه می‌فرماید می‌خواهید خدا بگوید چه کسانی بیشتر ضرر می‌کند، کسانی که اشتباه و خطا می‌کنند، رفتارهایی که خدا نمی‌پسندد انجام می‌دهند اما گمان می‌کنند که کار خوب انجام می‌دهند. این روز قیامت بیشتر ضرر می‌کند لذا خدا می‌گوید مراقب باشید از این سنخ نشوید.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برای این کار باید ملاکی در نظر بگیریم تا ضرر کردن و نکردن را از آن ملاک متوجه شویم، گفت: کسانی که گمان می‌کنند کار خوب انجام می‌دهند اما کارشان بد است، ضرر می‌کنند. خدای متعال در هر زمانی برای ما حجت قرار داده است، اگر حجت را شناختیم و کارت را با او تنظیم کردیم، روز قیامت ضرر نمی‌کنیم.

چگونه بدانیم امام زمان(عج) از کار ما راضی است

وی با یادآوری اینکه حجت‌ در زمان ما امام زمان(عج) است، گفت: چگونه بفهممیم امام زمان از کار ما راضی است؟ امام زمان نائب دارد. هر کس غیر از این مسیر را برود اشتباه می‌کند. این مشکل را جامعه اسلامی به صورت یک رنج در طول تاریخ داشته که مسیر اصلی را گاهی گم می‌کند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه اهل علم بودن و اصطلاحات یاد گرفتن و دین‌داری خوب است به شرطی که پشت سر ولی امر باشیم؛ خلاف رضای ولی امر رفتار کنیم، اعمالمان ضایع می‌شود، افزود: برخی روز قیامت را یادشان می‌رود که باید در پیشگاه امام زمان(عج) جواب دهند میزان عمل امیر مؤمنان(ع) است؛ تبعیت از ولایت شرط قبول عمل است ای‌نها یادشان رفته و دلخوش است که عبادت می‌کند اما عملشان حبط و بی‌ارزش می‌شود. وقتی عمل را در میزان می‌گذارند که وزنی داشته باشد، وقتی وزنی نداشته باشد که در میزان نمیگذارند چون از ولایت منحرف شدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: به علم احترام می‌گذاریم اما اگر همه هم اهل علم شود، بالاخره یک رهبر می‌خواهند از جانب خدا یک ولی می‌خواهند، آن کسی که ولایت دارد بر علما هم ولایت دارد نه اینکه فقط بر عوام ولایت دارد بلکه بر همه ولایت دارد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن هفته دولت تصریح کرد: هفته دولت از یک سو یادآور شهادت دو چهره تابناک انقلاب اسلامی مرحوم شهید رجایی و باهنر است. رئیس جمهور و نخست وزیر مردمی و انقلابی کشور ما که بیش از ۴۰ سال جامعه دینی ما در داغ فراق آن‌ها می‌سوزد. از سوی دیگری هفته دولت فرصتی برای بررسی و بازنگری و توضیح و تبیین خدمات دولت‌هایی که در نظام مقدس جمهوری اسلامی مشغول فعالیت می‌شوند. تنها در همین یکی دو ماه اخیر دو نفر از معاونین دولت به شیراز آمده‌اند که نشانه رویکرد مردمی دولت آیت‌الله رئیسی است.

آیت‌الله دژکام با یادآوری منویات رهبر معظم که فرمودند مردمی بودن خوب است اما حفظ مردمی بودن کار دشواری است، افزود: به صورت ویژه رئیس جمهور، مشاورینشان را مامور کردند که مردمی‌سازی دولت را به عنوان یک طرح و پروژه دنبال کنند که این نیز جای تقدیر دارد.

به گفته وی، دولت تلاش‌های خوبی در یک سال گذشته انجام داده است؛ آنچه که مسلم است دولت در جهات مختلفی که تلاش کرده مشکلات مردم را برطرف کند، توفیقات مناسبی داشته و از خدا می‌خواهیم که این توفیق را زیاد کند چون اگر دولت جمهوری اسلامی موفق شود نظام اسلامی سربلند می شود که از این جهت باید دعا و توجه به ساحت مقدس اهل بیت داشته باشیم.

نگاه دولت به مطالبات مردم باشد

خطیب جمعه شیراز ضمن تقدیر از خدمات و زحمات دولت گفت: اگر بخواهم زبان توقعات مردم باشم ممکن است توقعات زیاد باشد اما اگر بنا باشد ما کار را بدون برنامه دنبال کنیم، طبیعتا یعنی هر روز توقعی مطرح می‌شود؛ دولت یک نگاهش باید به مطالبات مردم باشد و یک نگاه به برنامه راهبردی باشد که بتواند به صورت منطقی و علمی و دانش بنیان به این نیازهای اساسی کشور پاسخ دهد؛ این است که رهبر معظم انقلاب تأکید داشته‌اند که حرکت دولت برنامه محور باشد.

وی ادامه داد: اکنون کار بزرگ پیش روی دولت، مواجه با تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور است. این برنامه با نگاه انقلابی دولت آیت‌الله رئیسی باید تنظیم شود و در پایان نهایتاً دو دوره چهارساله دولت، آیت‌الله رئیسی از نظر قانونی نمی‌تواند ریاست جمهوری‌اش را ادامه دهد و باید دیگران سکان قوای اجرایی را بر عهده گیرند.

آیت‌الله دژکام بیان کرد: توقع رهبر معظم این است که مطابق برنامه توسعه راهبردی کشور جلو برویم و نسبت به برنامه ششم وقتی بررسی‌ها و تحلیل ها را نگاه می کنیم آنچه در برنامه ششم پیش‌بینی شده و آنچه تا امروز محقق شده است، فاصله زیادی وجود دارد؛ این برنامه‌ریزی و تحقق اهداف از جایی دچار مشکل شده است.

مطالبه‌گری به فریادزنی صرف نیست

وی با تأکید بر اینکه باید نقاط ضعف موجود را در دولت جدید برطرف کنیم و عزیزان برنامه عملیاتی و اجرایی داشته باشند، گفت: مطالبه‌گری نه این است که صرفا فریاد بزنیم. برخی اوقات کارهایی از این سنخ انجام می‌شود و اسمش را هم مطالبه‌گری می‌گذاریم. مطالبه‌گر کسی است که متناسب با دانشش مطلبی که به نفع مردم، جامعه و ملت است از دولت بخواهد نه اینکه سود به جیب شخصی‌‌اش برود؛ مطالبه‌گر دنبال این است که جامعه سود ببرد.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس، یکی از مطالبه‌گری‌های مهم را تحقق برنامه ششم توسعه کشور دانست و افزود: در زمینه اقتصادی که مقام معظم رهبری هم اسناد بالادستی را ابلاغ کردند، این اسناد باید تبدیل به برنامه شود چون سندها راهکارهای کلی است اما برنامه‌ها عملیاتی و اجرایی است این برنامه‌ها تنظیم شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه یک راه مردمی شدن دولت این است که در چگونگی تنظیم برنامه و بهره‌گیری از توان نخبگان اطلاع‌رسانی شود و در اجرا و مطالبه اجرا، مردم سهیم باشند، گفت: جهت‌گیری برنامه‌ها حتی در شعار سال مقام معظم رهبری نیز می‌آید. امسال که سال تولید دانش‌بنیان و اشتعال‌آفرین است اگر دقت کنیم رهبری می‌خواهند نوع معیشت و اشتغال کشور بهینه شود و تغییر کند.

وی یادآور شد: از نگاه جهانی برخی می‌گویند اسلام آمریکایی، برخی در ایران نیز این حرف‌ها را می‌زدند؛ مسلمان آمریکایی چگونه است؟ می‌گویند تقسیم کاری که در جامعه بین‌المللی بیان شده است را باید رعایت کنیم. این‌ها می‌گویند ایران نفت بفروشد و نان و غذا بخرد و هر وقت هم ما ابرقدرت‌های دنیا نخواستیم نفت را از ایران نمی‌خریم! در این صورت ما برده آن‌ها می‌شویم. امام با این رویه و سیاست مخالف بود، امام فرمودند اسلام آمریکایی نمی‌خواهیم.

پول ایران باید در مسیر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی هزینه شود

امام جمعه شیراز با بیان اینکه برخی نمی‌خواهند یک ذره از برنامه‌های بین‌المللی و از نگاه قدرت‌های بزرگ تخطی کرده باشند، افزود: رهبر معظم این قضیه را تغییر داده و فرموده است نباید به نفت این‌گونه متکی باشیم. حتی فرمودند پول‌هایی اخیراً در قراردادهای بین‌المللی آزاد شد دولت نباید در هر موردی خرج کند. این پول باید در مسیر تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی قرار گیرد یعنی بدنه و ریشه اقتصادی چنان تقویت شود که اگر پول نفت هم نبود ما ادامه روند اقتصادی و اجتماعی کشور را به راحتی ادامه دهیم.

وی با تأکید بر اینکه نگاه اسلام نه شرقی و نه غربی باید در برنامه‌های اقتصادی به صورت جدی دنبال کنیم وگرنه عقب می‌مانیم، گفت: نکته دیگر درباره بحث‌های فرهنگی و اجتماعی است که رهبر معظم نقشه مهندسی فرهنگی را خواستند اجرا شود. در طول یکی دو سال گذشته در سطح کشور و در شیراز این محبث مطرح شد و شیراز اولین شهری بود که برش نقشه مهندسی فرهنگی به دست رئیس جمهور رونمایی شد؛ این برش استانی فارس گوشه‌ای از نقشه مهندسی کشور است.

به گفته آیت‌الله دژکام، امروز ۱۵ استان برش استانی دارد و باید با جدیت همه مردم و دولت دست به دست هم دهند این را جلو ببرند. اگر طبق برنامه عمل کردیم در آینده نیز به نتیجه خوبی می‌رسیم اما اگر برنامه نباشد و هر چند روز به موصوعی پرداختیم روزمرگی ما را درگیر می‌کند و نتایج مطلوبی که می‌خواهیم بگیریم از دستمان خواهد رفت.

امام جمعه شیراز در پایان ابراز امیدواری کرد: دولت قوی و مردمی و پای کار سیزدهم با حمایت مردم و  نظارت مستمر مطالبه دائمی مردم ولایی بتواند توفیقات بیشتری تجربه کنند و در پایان این دولت شاهد پیشرفت‌های شگرف و ارزشمند کشور و ملت باشیم.

انتهای پیام
captcha