چگونه محبت امام زمان(عج) را جلب کنیم
کد خبر: 4080778
تاریخ انتشار : ۰۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۲:۰۲

چگونه محبت امام زمان(عج) را جلب کنیم

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس یکی از وظایف فردی منتظران را جلب محبت امام زمان(عج) دانست و گفت: از عوامل جلب محبت، داشتن اخلاق شایسته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارسبه گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا حدائق، مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس، بامداد امروز، 4 شهریورماه در سلسله منبرهای مجازی خود با عنوان «سبک زندگی مهدوی» با ذکر این نکته که کردار نیک موجب همنشینی با امام زمان(عج) خواهد شد، به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره کرد و گفت: آن امام همام فرمودند کسی که مایل است جزو یاران حضرت مهدی(عج) قرار گیرد، باید منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوا و اخلاق نیکو توأم شود. هرکس از شما به اعتقاد به این امر بمیرد در حالی که منتظر آن باشد، مانند کسی است که در خیمه قائم باشد.

وی افزود: در وظایف فردی منتظران به عوامل جلب محبت امام زمان(عج) رسیدیم. یکی از عوامل جلب محبت، پاکی و پاکدامنی و دومین آن اخلاق شایسته است. از امام صادق(ع) نقل شده است که دو ویژگی را برای اصحاب امام زمان(عج) بیان می‌کند. ایشان انتظار توأم با ورع و اخلاق نیکو را به عنوان خصلت یاران امام زمان(عج) معرفی می‌کند. همچنین امام صادق(ع) در روایت دیگری می‌فرمایند اگر کسی با این دو ویژگی زندگی کرد و از دنیا رفت مانند این است که در خیمه امام زمان(عج) کنار حضرت نشسته و حضور ایشان را درک کرده است.

حدائق ادامه داد: از این حدیث استفاده می‌شود که از عوامل جلب محبت، داشتن اخلاق شایسته است زیرا امام علی(ع) در حدیثی می‌فرمایند سه چیز باعث می‌شود: خوش‌خلقی، ملایمت نیکو و فروتنی.

اخلاق شایسته موجب جلب محبت می‌شود

مسئول حوزه علمیه منصوریه شیراز با بیان اینکه اخلاق شایسته موجب جلب محبت می‌شود، گفت: مردم، انسان‌های خوش اخلاق را دوست دارند. افرادی که در برخورد با دیگران، ادب و نزاکت را رعایت می‌کنند و با رویی گشاده و ادبیات سالم و احترام سخن می‌گویند، محبوب هستند و مردم از این اخلاق، اظهار مسرت و دوستی می‌کنند.

وی دومین عامل جلب محبت از نگاه امیرالمؤمنین(ع) را مدارا کردن با مردم برشمرد و گفت: رفق و مهربانی و رفتار پسندیده آمیخته با مدارا، ایجاد می‌کند.

حدائق با بیان اینکه سومین عامل جلب محبت، تواضع و فروتنی است، گفت: انسان‌های فروتن از فخرفروشی و تحمیل بار زندگی خود بر دوش مردم پرهیز می‌کنند به همین دلیل مردم معمولاً از همنشینی با افراد متواضع و فروتن اظهار شادمانی می‌کنند. در مقابل، مردم از افراد متکبر نفرت دارند. تکبر آنچنان باعث دور شدن افراد از اطراف انسان می‌شود که حتی خانواده فرد متکبر هم از او بیزارند. تکبر باعث می‌شود که دل‌ها از انسان فاصله بگیرد و نفرت ایجاد شود اما انسان‌های متواضع، حتی در غربت هم بر دل‌های دیگران حکومت می‌کنند به همین دلیل اولیا الهی ما را به سوی اخلاق پسندیده، رفتار شایسته و تواضع سوق داده‌اند.

به دیده حقارت نگاه نکنید

وی بیان کرد: اگر تواضع را مهم‌ترین خصلت اولیای الهی بدانیم سخنی به گزاف نگفته‌ایم، به همین علت امام علی(ع) می‌فرماید یکی از چیزهایی که جز پروردگار کسی از آن اطلاع ندارد، اولیای الهی هستند. خداوند اولیایش را بین مردم پنهان کرده است. حضرت می‌فرمایند به هیچ‌کس به دیده حقارت نگاه نکنید چه بسا آن کسی که شما به دیده حقارت و پستی به او می‌نگرید، ولیّ خدا باشد و شما بی‌خبر هستید لذا با همه انسان‌ها با تواضع برخورد کنید.

حدائق ادامه داد: چه بسا یک کارگر ساده یا یک فرد بی‌سواد و فقیر که از نظر ما جایگاهی ندارد نزد پروردگار عالمیان، جایگاه بالایی داشته باشد. همین صفات ارزشمند اخلاقی برای ما نزد امام زمان(عج) ایجاد محبت می‌کند. امام زمان(عج) قطعاً کسانی را که اخلاق شایسته دارند دوست می‌دارد چرا که خود حضرت اسوه ا خلاق، مهربانی و تواضع است.

وی با یادآوری اینکه در سیره پیامبر(ص) آمده است که اگر غریبه‌ای وارد مسجد ایشان می‎‌شد، نمی‌توانست حضرت را از سایرین تشخیص دهد و یا در احوال ائمه بسیار دیده‌ایم که در میان مردم با نهایت فروتنی خدمت می‌کردند، گفت: امام سجاد(ع) با کاروان اهل شام به حج مشرف شدند و در طول سفر به ایشان خدمت می‌کردند. شامیان هم امام سجاد(ع) را نمی‌شناختند و از اینکه کسی به آن‌ها خدمت می‌کند احساس شادمانی می‌کردند. ناگهان یکی از بزرگان شامی، امام سجاد(ع) را شناخت و به اهل کاروان گفت می‌دانید این آقا که کمر به خدمت شما بسته کیست؟ کاروانیان اظهار بی‌اطلاعی کردند. پیرمرد گفت این شخص علی‌بن‌الحسین(ع) از نوادگان رسول خدا(ص) است. شما دارید خود را شرمنده پیغمبر(ص) می‌کنید. نوه ایشان همچون غلامی به شما خدمت می‌کند و برای شما آب و غذا می‌آورد و کارهای شما را انجام می‌دهد.

حدائق اضافه کرد: کاروانیان خدمت حضرت رسیده و عذرخواهی کردند اما امام سجاد(ع) فرمودند من دوست داشتم به زائران خانه خدا خدمت کنم، چون در کاروان، اهل حجاز مرا می‌شناختند اجازه این کار را به من نمی‌دادند. به ناچار به کاروان اهل شام ملحق شدم که کسی مرا نشناسد و بتوانم به صورت گمنام به زائران خانه خدا کمک کنم.

مدیرعامل بنیاد مهدی موعود(عج) فارس بیان کرد: سیره اولیای الهی چنین بوده است و قطعاً امام زمان(عج) نیز انسان‌هایی را که متواضعانه و با اخلاق و فروتنی به مردم و جامعه خدمت می‌کنند، دوست می‌دارند.

رعایت احترام و ادب برابر امام زمان(عج)

وی یکی دیگر از عواملی که محبت حضرت را به سمت ما جلب می‌کند را رعایت احترام و ادب در برابر امام برشمرد و افزود: ما موظف هستیم در برابر امام زمان(عج) ادب داشته باشیم. وقتی نام رهبران دینی را می‌بریم از ایشان با ادب یاد کنیم. حضرت علی(ع) فرمودند هیچ ارث و میراثی بهتر از ادب نیست.

حدائق یادآور شد: حربن یزید ریاحی اولین کسی بود که راه را بر امام بست اما سرانجام از خیل دوزخیان به جمع بهشتیان پیوست. علت این سعادتمندی، ادب حر بود چرا که وقتی سیدالشهدا(ع) به او فرمودند مادرت به عزایت بنشیند، لجام بر زبان خود زد و جسارتی به حضرت صدیقه طاهره(س) روا نداشت.

عضو جامعه روحانیت شیراز با بیان اینکه دیگر عامل جلب محبت، هدیه دادن به حضرت است، افزود: هدیه دادن، هر مقدار هم که اندک باشد موجب تألیف قلوب می‌شود. هرچند شخص هدیه گیرنده به آن نیازی نداشته باشد. امام زمان(عج) هم نیازی به ما ندارند اما نفس این عمل و انجام کار خیر به یاد حضرت، موجب مسرت و شادی ایشان می‌شود.

وی تأکید کرد: ما با اهدای هدیه به امام زمان(عج) محبت و ارادت خود را بیان می‌کنیم و درصدد آنیم که حضور قلب خود را به ایشان اثبات کنیم. این قاعده حتی در رابطه بنده و خداوند هم جریان دارد. قرآن کریم می‌فرماید یادم کنید تا یادتان کنم و شکرگزاری کرده و کفر نورزید.

حدائق در پایان گفت: همان‌طور که اگر به یاد خدا باشیم خداوند هم امدادش را شامل حال ما قرار خواهد داد، اگر به یاد ولی خدا هم باشیم و برای حضرت قدمی برداریم قطعاً عنایات خاص ایشان شامل حال ما خواهد شد.

انتهای پیام
captcha