اجرای طرح «زائر اولی‌های اربعین» در قزوین
کد خبر: 4080253
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶

اجرای طرح «زائر اولی‌های اربعین» در قزوین

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین از اجرای طرح زائر اولی‌ها در قزوین خبر داد و گفت: خیران داوطلب برای اعزام هر زائر اولی کم‌بضاعت باید مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند.

نشست خبری ستاد اربعین قزوین

به گزارش ایکنا از قزوین، امید برزگری، دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین، در نشست خبری ستاد مردمی اربعین حسینی که امروز، یکم شهریور در جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: سال ۱۳۹۱ ستاد مردمی اربعین با یک الی ۲ مسجد شروع به کار کرد و از طریق مساجد داخل شهر اعزام زائرین انجام می‌شد و در سال ۱۳۹۲ اولین موکب ایران در عراق تشکیل شد. از سال ۱۳۹۴ مجموعه‌ها در حوزه گفتمان اربعینی ورود پیدا کردند و در سال ۱۳۹۵ شبکه مواکب اتفاق افتاد و خدمات به صورت قرارگاهی آغاز شد.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین ادامه داد: در سال ۹۹ به دلیل شیوع کرونا پیاده‌روی اربعین برگزار نشد اما در سال گذشته ۵۴ موکب و حدود ۴۸۰ زائر قزوینی در اربعین حضور داشتند که از این تعداد ۳۵ موکب در عراق اقدامات و خدمات‌رسانی جدی انجام دادند. همچنین در سال گذشته ۲۹ ایستگاه صلواتی در شهر قزوین به صورت متمرکز به مردم خدمات ارائه دادند.

وی اضافه کرد: در سال گذشته توانستیم پس از ۲ سال تعطیلی پیاده‌روی اربعین اتفاقات خوبی را رقم بزنیم و مجوز پیاده‌روی جاماندگان اربعین را از استانداری دریافت کنیم تا این برنامه به صورت پایلوت در قزوین برگزار شد.

برزگری تصریح کرد: در سال جاری ۶۴ موکب از قزوین در چهار مسیر کربلا، نجف، طریق و مسیب در عراق به زائرین حسینی خدمات رسانی خواهند کرد. ستاد مردمی اربعین در ۷ حوزه از جمله حوزه اصلی گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، شبکه‌سازی، ظرفیت‌سازی، ظرفیت‌یابی، توانمندسازی و هدایت فعالیت می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در سال جاری اقدامات مربوط به اربعین به ۲  قسمت ایران و عراق تقسیم شده که هم‌اکنون قرارگاه طریق شکل گرفته و تشکیل قرارگاه در مهران درحال پیگیری است ضمن اینکه از طریق ظرفیت‌یابی مجموعه‌های توانمند را شناسایی کرده‌ایم تا ظرفیت‌سازی و ظرفیت‌یابی موکب‌ها را تبیین کنیم.

وی گفت: در نجف مشکل غذا و در کربلا مشکل اسکان وجود دارد اما از طریق هدایت‌سازی سعی کرده‌ایم توازن و عدالت را برقرار کنیم تا در هر ۲ نقطه خدمت‌رسانی کامل و جامع باشد.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین گفت: در ستاد اربعین استان تحولی رقم خورده است و با همکاری استاندار، قزوین به عنوان اولین استان مدلی ارائه داده که ضمن تأکید بر مردمی‌سازی، این امر اکنون جزو یکی از کمیته‌های حاکمیت به شمار می‌رود و با موقعیت حقوقی و مردمی از  این پس مطالبه‌گر نیز خواهد بود.

وی ادامه داد: فعالیت موکب‌های ایران از ۱۳ روز قبل اربعین و در عراق از ۱۲ شهریور آغاز می‌شود و تا اربعین ادامه خواهد داشت و برخی مواکب نیز تا چند روز پس از اربعین نیز فعال خواهند بود. تاکنون ۲۹ هزار و ۶۷۱ نفر در قزوین در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند و شرط تزریق واکسن کرونا به صورت کلی حذف شده است.

دبیر ستاد مردمی اربعین استان قزوین بیان کرد: طرح زائر اولی‌ها در قزوین برگزار خواهد شد و افراد خیر داوطلب برای اعزام هر زائر اولی کم بضاعت باید مبلغ یک میلیون ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کنند. همچنین پرداخت وام ۲ میلیون تومانی به متقاضیان جهت اعزام به پیاده‌روی اربعین حسینی پیش‌بینی شده است.

انتهای پیام
captcha