به گزارش ایکنا از هرمزگان، محمد فتحی، مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور، در آیین تکریم و معارفه رئیس دانشگاه علمی و کاربردی هرمزگان، اظهار کرد: دانشگاه علمی کاربردی یکی از دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که نسبت به برگزاری دورههای خاص در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و دورههای تکمیلی با مجوزهایی صادره دورههای خاصی را برگزار میکند.
وی افزود: این دانشگاه یکی از متولیان اصلی نظام آموزش عالی مهارتی کشور است که مسلماً زیر نظر وزارت علوم فعالیت میکند و تأسیس آن در سال ۱۳۷۱ به تصویب شورای گسترش آموزش عالی رسید. البته با دغدغههایی که بعد از جنگ تحمیلی در کشور ایجاد شده بود، علیرغم اینکه دانشگاههای مختلف و متفاوتی در کشور وجود داشتند اما مسئولین نظام آموزش عالی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی به این جمعبندی رسیدند که وجود چنین دانشگاهی در کشور مورد نیاز است.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور تصریح کرد: این دانشگاه فعالیت خود را رسماً از سال ۱۳۷۳ آغاز کرد. ما ۳۲ واحد استانی و ۵۷۱ مرکز آموزش علمی کاربردی در کشور داریم که این مراکز در بخشها و دستگاههای مختلف و به صورت مراکز غیرانتفاعی و دولتی فعالیت خود را انجام میدهند.
فتحی بیان کرد: ما در دانشگاه علمی کاربردی ۹۰۰ برنامه درسی داریم و این هم از خصوصیات خاص این دانشگاه در تدوین طراحی و بازنگری برنامههای درسی است. طول عمر برنامههای درسی دانشگاه کوتاه است و به شکلی نیست که یک برنامه درسی را سالها ادامه دهیم. حدوداً بیش از هزار برنامه درسی آموزش عالی تکمیلی در کشور داریم که در دورههای کوتاهمدت به صورت تکدرس در بخشهای مختلف فعالیت میکنند و البته سیاست دانشگاه توسعه و بحث دورههای آموزش عالی است که برای سطوح مختلف تحصیلی دانشگاه از آن استفاده کرد.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور بیان کرد: این دانشگاه در 4 گروه صنعت، مدیریت خدمات اجتماعی، کشاورزی و فرهنگ و هنر فعالیت خودش را انجام میدهد. ۳۷ هزار مدرس علمی کاربردی داریم که فرآیند صلاحیت و جذب آنها به صورت کاملاً علمی طی میشود. همچنین تعدادی مدرسان خبره داریم که الزامی به داشتن مدرک کارشناسی ارشد ندارند و در رشتههای خاصی چون طلا، جواهر، کشاورزی و حوزههای مختلف از ظرفیتشان استفاده میشود.
فتحی اضافه کرد: همچنین ۲۲۰ هزار دانشجو و ۲ میلیون نفر دانشآموخته داریم که تا به امروز از دانشگاه علمی کاربردی فارغالتحصیل شدهاند و به جرئت میتوانیم بگوییم بالای ۷۰ درصد دانشجویان فارغالتحصیل ما شاغل شده و در بخشهای مختلف کشور مشغول به کار هستند و تعدادی از آنان نیز اشتغال آفرینی کردهاند.
وی اظهار کرد: همچنین ۱۱ مرکز رشد و ۱۰۶ مرکز نوآوری در دانشگاه داریم که با توجه به سیاستهای جدید دانشگاه در کنار مراکز صنعتی قرار گرفتهاند و با تفاهمنامهای که اخیراً با معاونت علمی ریاست جمهوری بسته شد ما مجوز ایجاد خانههای خلاق را نیز گرفتیم.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور ادامه داد: ازجمله اولویتهای جدی مطرح در دانشگاه جامع علمی کاربردی برنامهریزی منسجم برای نقشآفرینی در زیستبوم اشتغال کشور است که از طریق تقویت و توسعه دورههای آموزشی علمی کاربردی و مهارتی که متناسب با مزیتها و ظرفیتهای استانی ما هستند، محقق شوند.
فتحی عنوان کرد: دانشگاه علمی کاربردی بزرگترین مرکز آموزش عالی مهارتی کشور است و البته در کنار دانشگاه فنی و حرفهای، سیاست آموزشهای مهارتی کشور را بر عهده دارد. وزیر محترم علوم نیز عنایت ویژهای به تقویت بحث آموزشهای مهارتی دارند. تقاضامحوری و انعطافپذیری از ویژگیهای این نوع آموزشهاست و شورای گسترش و هدف اصلی دانشگاه فراهم آوردن موجبات مشارکت بخشهای مختلف است.
وی اضافه کرد: هدف از تأسیس دانشگاه تقویت و ایجاد اشتغال است و باید به آن توجه شود. آسیبی که امروزه در کشور شاهد آن هستیم و در بحث آموزش عالی در کشور ما وجود دارد مدرکگرایی است و بخش مهمی از آن به عملکرد ما در سیاستهای ارتقای شغلی در دستگاهها و سازمانهای ما برمیگردد. سیاست سازمانها باید به سمتی رود که شاخصهای مهارت، توانمندی، کارایی اثربخشی و ارتقا در اولویت بوده و مدرک تنها یکی از ملاکها باشد.
مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه علمی کاربردی کشور بیان کرد: در برنامه ششم توسعه آموزش پرورش قرار بود که سهم آموزشهای مهارتی ۵۰ درصد باشد. در آموزش عالی نیز باید ۳۰ درصد از ظرفیت و پذیرش دانشجوهای دانشگاهها آموزشهای مهارتی میشد که به جرئت میتوانم بگویم زیر ۱۵ درصد است.
فتحی بیان کرد: در چند ماهی که از حضور هیئترئیسه جدید در دانشگاه گذشته ۱۲۵ رشته جدید متناسب با مشاغل مورد نیاز آینده کشور طراحی شده و فرآیند آن در حال انجام است. هرمزگان گنج پنهان فرصتهاست که امیدوارم بشود از این فرصتها در جهت توسعه استان استفاده کرد.
وی عنوان کرد: این امید را داریم که با آیندهپژوهی و نیاز آفرینی و رصد نیازهای بازار کار بتوانیم اشتیاق متقاضیان به تحصیل را در آموزشهای مهارتی بیشتر کنیم که این موضوع مستلزم فرهنگسازی در افکار عمومی است.
یادآور میشود؛ در پایان این مراسم از زحمات «مهدی میرزاده کوهشاهی» رئیس سابق دانشگاه جامع علمی کاربردی استان هرمزگان تقدیر به عمل آمد و «محمود صباحی زاده» به عنوان رئیس جدید این دانشگاه معرفی شد.
انتهای پیام