تعزیه؛ هنری برای انتقال فرهنگ عاشورایی
کد خبر: 4080153
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰

تعزیه؛ هنری برای انتقال فرهنگ عاشورایی

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طارم گفت: حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، انتقال پیام عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا از اهداف تعزیه‌خوانی است.

تعزیه

منوچهر شعبانی در گفت‌وگو با ایکنا از زنجان، درباره برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی در روستای ده‌بهار طارم، اظهار کرد: مراسم تعزیه‌خوانی «اشک مشک» به مناسبت ماه محرم و شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) و یاران با وفایش با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان طارم و کانون بهاران روستای ده‌بهار برگزار شد.

وی افزود: حفظ و ترویج فرهنگ عاشورایی، انتقال پیام عاشورا و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای کربلا، آشنایی مردم به خصوص جوانان و نوجوانان با رشادت‌های امام حسین (ع)، حضرت ابوالفضل العباس (ع) و حضرت علی‌اکبر (ع) از اهداف برگزاری مراسم تعزیه‌خوانی بود که با استقبال مردم نیز مواجه شد.

این مسئول تصریح کرد: واقعه کربلا و چگونگی مهاجرت امام حسین (ع) و همراهان ایشان از مدینه به کربلا، روبه‌رو شدن آنان با لشکر عبید بن زیاد، جنگ میان آن دو سپاه و شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفای ایشان، وقایعی است که مسلمانان به ویژه شیعیان به آن‌ها آگاهی دارند.

شعبانی خاطرنشان کرد: وقایع پس از عاشورا، چگونگی به اسارت بردن اهل‌بیت امام (ع) به شام و ماجرای دربار یزید در شام، خطبه خواندن حضرت زینب (س) در برابر یزید نیز از وقایعی است که در ذهنیت مردم نقش بسته است و نمایش مصائب امام حسین (ع)، واقعه کربلا و رویدادهای پس از آن، نمودی عینی و شکلی بیرونی از دانسته‌ها و باورهای ذهنی و مذهبی مردم درباره خاندان پیامبر اسلام است و این موجب می‌شود ماهیت این نمایش مذهبی از نمایش‌های تئاتری کاملاً متفاوت باشد.

انتهای پیام
captcha