جامعه پزشکی ایران، تصویری درخشان از دیگرخواهی و مسئولانه زیستن
کد خبر: 4080108
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۹
وزیر بهداشت تبیین کرد؛

جامعه پزشکی ایران، تصویری درخشان از دیگرخواهی و مسئولانه زیستن

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان این که طبابت فراتر از حرفه، شکوه، فضیلت و دشواری مسئولیت است، فرا رسیدن روز پزشک را به همکاران خود تبریک گفت و تأکید کرد جامعه پزشکی ایران اسلامی، تصویری درخشان از دیگرخواهی و سبکی از مسئولانه زیستن را ترسیم می‌کند.

وزیر بهداشتبه گزارش ایکنا، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مناسبت روز پزشک پیامی صادر کرد که به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

طبابت فراتر از حرفه، شکوه، فضیلت و دشواری مسئولیت است که تصویری درخشان از دیگر خواهی و سبکی از مسئولانه زیستن را در برایر دیدگان جامعه ترسیم می‌کند.

با درود به شهدای مدافع سلامت و با ادای احترام به جامعه پزشکی متعهد و فداکار کشور، روز پزشک را به پزشکان خدوم و بافضیلتی که با مرارت و ممارست و بیدارخوابی بسیار به این جایگاه نائل آمده‌اند، تبریک می‌گویم. انسان‌های وارسته و شریفی که نبض سلامت جامعه را در دست و رسالتی سنگین بر دوش دارند تا آنجا که اگر پلکی غفلت کند، شاید نتیجه ای جبران ناپذیر در پی داشته باشد.

چه بسیار شبها که اغلب مردم در خوابند و پزشکان بر سر دو راهی تصمیم برای نجات جان هموطن خویش، نگرانی و التهابی را می‌آزمایند که کمتر انسانی در طول عمر تجربه می کند و اینها همه از آن روست که پزشکی  تنها علم نیست، ایمان نیز هست و پزشکان نه فقط درمانگر جسم انسان‌ها که تکیه‌گاه و پناه آنانند.

بخشی از درمان بیمار با دارو و دیگر روش‌های طبی و بخشی در گرو اطمینان بخشی روحی به بیمار است که با بیان، نگاه و القای پزشک تأمین می‌شود.

حرفه پزشکی با قداست، مجاهدت و ایثار آمیخته است و پزشکان از آن رو که با رنج‌ها و زندگی مردم  عجینند، گروهی مرجع به شمار می‌آیند که در سبک زندگی و رفتار فردی و اجتماعی آحاد جامعه، تأثیری عمیق و  شایان توجه دارند. جامعه پزشکی، سرمایه اجتماعی بزرگی است که  می‌تواند الگوی عدالت و تعالی سلامت را به ویژه در دولت سیزدهم که اولویت اجتماعی آن سلامت و محرومیت زدایی است، تحقق بخشد.

پزشکان مؤمن و وطن دوست ایرانی در حماسه مهار کرونا و در اجرای طرح‌های نوظهور و بزرگی همچون واکسیناسیون سراسری، نسخه‌نویسی الکترونیک و پزشک خانواده،  نقشی مهم و اساسی داشته اند که فرصت را برای سپاس و قدردانی از آنان مغتنم می شمارم.

خوشبختانه ایران اسلامی در بیش از چهل سالی که از عمر با برکت انقلاب اسلامی گذشته است، در همه سالیان از دانش و اندیشه  پزشکان حاذق و متعهد بهره برده است و ان‌شاءالله خواهد برد.

چه بسیار عزیزانی از این جامعه که در سال‌های دفاع مقدس بسیجی وار و با اخلاص بر روی لباس خاکی بسیج روپوش سپید پزشکی و خدمت پوشیدند و دوشادوش مجاهدان راه خدا زخم رفو و تاول درمان کردند.

روز پزشک را گرامی می‌داریم تا این بلوغ بیش از چهل و چهار ساله را به جشن بنشینیم.

از یاد نبرده‌ایم سال‌هایی را که درمانگاه‌های شهرهای بزرگمان پر بود از پزشکانی از کشورهایی دیگر و به لطف خدا، همت جوانان و با گسترش دانشگاه‌های علوم پزشکی اکنون در دورترین شهرها نسبت به مرکز نیز جوانانی متخصص و متعهد در درمانگاه‌هایی قابل قبول و پیشرفته به امر مداوا مشغولند و جایگاه ایران به قطب گردشگری منطقه ارتقا یافته است.

افرون بر این، پزشک ایرانی در این سال‌ها مرزهای دانش را نیز درنوردیده و جهان را انگشت به دهان گذاشته است. تولید علم نافع و ابداع روش‌های نوین  درمانی  از دستاوردهایی است که جایگاه پزشک ایرانی را در منطقه و‌ گاه جهان به تراز نخست رسانده است. تلاش علمی در کنار توکل و استمداد از خدای متعال برای شفای بیماران، از پزشک ایرانی، چهره‌ای درخور تکریم و محرم و رازدار مردم ترسیم کرده است.

پس روز پزشک، روز گرامیداشت اخلاق و تعهد است؛ روز قدردانی از بخشی از جامعه که  پاسداشت ایشان، متضمن یادآوری مسئولیت‌های دشوار و سنگین آنان نیز هست.

زادروز حکیم الهی، ابوعلی سینا را روز پزشک نامیده‌اند تا ایران اسلامی و ایرانی مسلمان، تمدن غنی آیینی خود را به یاد داشته باشد که تا امروز بر کدام قله‌ها قدم زده و نیز  شخصیتی را الگوی طبابت بینگارد که هم به فکر  سلامت جسم بیمار بود و  هم در اندیشه سلامت روحش، هم پرهیز غذایی و جسمی می داد و هم پرهیز فکری و روحی.

این روز عزیز را به همه پزشکان عزیز و ارجمند تبریک عرض نموده و از خداوند متعال سلامتی،  طول عمر با برکت  و توفیقات روز افزون جامعه پرافتخار  پزشکی کشور را  خواستارم.

دکتر بهرام عین اللهی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

انتهای پیام
captcha