روند مسیر اقتصاد کشور برای نسل جوان نگران‌کننده است
کد خبر: 4079390
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۴

روند مسیر اقتصاد کشور برای نسل جوان نگران‌کننده است

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه رسالت اتاق بازرگانی مشاوره سه قوا و مدیریت ارشد در استان‌هاست و ما در خصوص نگرانی‌های بخش تولید هشدار می‌دهیم، گفت: حال اقتصاد کشور اصلاً خوب نیست و روند مسیر اقتصاد نگرانی برای آینده کشور در نسل‌های آینده را ایجاد کرده است.

شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارسبه گزارش ایکنا از فارس، جمال رازقی، رئیس اتاق بازرگانی فارس امروز، 29 مردادماه در پنجاه و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس با بیان اینکه رسالت اتاق بازرگانی مشاوره سه قوا و مدیریت ارشد در استان‌هاست و ما در خصوص نگرانی‌های بخش تولید هشدار می‌دهیم، گفت: حال اقتصاد کشور اصلا خوب نیست و روند مسیر اقتصاد نگرانی برای آینده کشور در نسل‌های آینده را ایجاد کرده است.

وی با ارائه گزارش شاخص مدیران خرید در تیرماه 1401 بیان کرد: طبق گزارش شامخ و نظرسنجی انجام شده از بنگاه‌های اقتصادی کشور برای کل اقتصاد ایران در تیرماه همه مؤلفه‌های اصلی اقتصادی نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده است و بیشترین کاهش و رکود مربوط به بخش ساختمان بوده است.

رازقی با بیان اینکه مطابق نظرسنجی کاهش قدرت خرید مشتریان سبب کاهش سفارشات شده است، افزود: کاهش فروش و کاهش قدرت خرید و پیشی گرفتن تولید بر فروش موجودی انبارها را با افزایش همراه می‌کند و همچنین کاهش قدرت خرید مشتریان موجب کاهش میزان سفارش ها شده است.

وی اظهار کرد: متاسفانه مصرف لبنیات ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش یافته است و فزونی گرفتن مصرف نوشابه‌های گازدار با کاهش مصرف شیر همراه شده است؛ همچنین کاهش مصرف گوشت نیز دیده می‌شود، امروز سرانه گوشت به ۳ کیلو در ماه رسیده که در سال به ۳۶ کیلوگرم می‌رسد در حالی که در جنگ هم چنین وضعیتی نداشتیم و این روند برای کشور فاجعه ایجاد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با ابراز نگرانی شدید از وضعیت صنعت غذا در جامعه و افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید مردم اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری فاجعه درست می‌کند به عنوان مثال رب گوجه فرنگی دو ماه منتظر قیمت است، آیا این روند صحیح است؟ آیا باید وزیر قیمت رب گوجه را تعیین کند؟ در استان مصوب شد واحدها طوری عمل کنند که متحمل ضرر نشوند و در بازار نیز اختلال ایجاد نشود، اما جلوی این مصوبات را گرفتند و نگذاشتند اجرا شود.

وی ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری برای واحدها چه معنایی دارد؟ واحدی که زیان کند دو راه دارد یا تعدیل کند یا تخلف؛ باید بگذارند بازار تعادل خود را حفظ کند، دولت باید خدمتگزار مردم باشد اما با این تصمیم‌گیری‌ها عملا تولید در وضعیت بحران قرار گرفته است.

رازقی بیان کرد: بررسی نتایج شاخص‌ها و گزارش‌های مراکز علمی مختلف نشان می‌دهد که بسیاری از واحدها رو به تعطیل شده هستند و متأسفانه برخی از دستگاه‌های اجرایی در استان مصوبات در خصوص مسائل اقتصادی کشور را اجرا نمی‌کنند که نمونه مشخص آن مصوبات در حوزه گاز و برق واحدهای تولیدی است.

وی با بیان اینکه علی‌رغم نامه استاندار درباره برق و گاز اما مشکلات همچنان ادامه دارد، تصریح کرد: دستگاه‌های اجرایی به مصوبات استانی عمل نمی‌کنند؛ واحدهای صنعت غذا قرار شد از قطعی برق معاف کنند اما با وجود اینکه هوا خنک شده قطعی برق ادامه دارد، چرا تولید را سر می‌برید؟

رئیس اتاق بازرگانی استان فارس با تصریح اینکه قیمت‌های ما با قیمت‌های جهانی هماهنگی ندارد و امکان صادرات را از ما گرفته است، افزود: کاهش قدرت خرید مشتریان، نبود سرمایه در گردش، قطعی برق و مشکلات ناشی از مدیریت ناکارآمد برخی از دستگاه‌ها از مهم‌‌ترین مشکلات شرکت‌ها و فعالان اقتصادی است.

یادآور می‌شود، در این جلسه موضوع درخواست انجمن سازندگان و تأمین کنندگان کالا و خدمات انرژی‌های تجدیدپذیر(ساتکا) در خصوص روش‌های تأمین مالی راه‌اندازی پنل‌های خورشیدی و افزایش نرخ خرید تضمینی برق این واحدها مورد بررسی قرار گرفت.

انتهای پیام
captcha