محرم؛ فرصتی برای استمرار حدیث ثقلین
کد خبر: 4079281
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
یک مکتب و هزار روشنگری/ ۱۶

محرم؛ فرصتی برای استمرار حدیث ثقلین

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: ماه محرم فرصت بسیار مناسبی برای عمل به سخن پیامبر(ص) با نام ثقلین است که فرمودند همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما مى‌گذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنيد هرگز گمراه نخواهيد شد بعد از من يكى كتاب خدا و ديگرى فرزندان من است اين دو از هم جدا نمي‌شوند تا اينكه در كنار حوض بر من وارد شوند.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبیحجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: ماه محرم تحقق اعجاز کلام پیامبر خاتم(ص) است که فرمودند «اِنَّ لِقَتْلِ الْحُسَیْنِ علیه‌السّلام حَرارَةً فى قُلُوبِ الْمُؤمنینَ لا تَبْرُدُ اَبَداً؛ براى شهادت حسین(ع) حرارت و گرمایى در دل‌هاى مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود.»

وی بیان کرد: در موسم محرم خونی تازه وارد رگ‌های شیعیان می‌شود و یک روح و نفس تازه در بین تمام آزادی‌خواهان عالم دمیده می‌شود، مکتب امام حسین(ع) زنده است چرا که آرمان‌های امام حسین(ع)، یک آرمان زنده است.


بیشتر بخوانید:


هاشمی ادامه داد: یکی از فلسفه‌های اینکه مزار حضرت رقیه(س) در شهر شام قرار گرفته این است که دشمنان در طول تاریخ بعد از گذر زمان، وقایع کربلا را تحریف می‌کنند، از جمله این واقعه که امام حسین(ع) در جریان محرم سال ۶۱، زن و کودک داشتند که اسیر شده و به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه سند مظلومیت اباعبدالله و نشانه ظلم دشمنان به امام حسین(ع) همین دختر سه ساله است که اسیر شد و در خرابه‌های شام به شهادت رسید، تصریح کرد: ماه محرم فرصت بسیار مناسبی برای عمل به این سخن پیامبر است که فرمودند: إِنِّي تَارِكٌ فِيكُمُ اَلثَّقَلَيْنِ مَا إِنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا لَنْ تَضِلُّوا بَعْدِي كِتَابَ اَللَّهِ وَ عِتْرَتِي أَهْلَ بَيْتِي وَ إِنَّهُمَا لَنْ يَفْتَرِقَا حَتَّى يَرِدَا عَلَيَّ اَلْحَوْضَ؛ همانا من دو چيز گرانبها در ميان شما مى‌گذارم كه اگر شما بر آن دو چنگ بزنيد هرگز گمراه نخواهيد شد بعد از من يكى كتاب خدا و ديگرى فرزندان من است اين دو از هم جدا نمي‌شوند تا اينكه بر من وارد شوند در كنار حوض.

دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی گفت: برخی منظور پیامبر اسلام(ص) را درست متوجه نشده و بیان کرده‌اند که کتاب خدا تنها ما را کافی و این اشخاص به یک انحراف و گمراهی دچار شدند، اما ما شیعیان که هم کتاب خدا و هم عترت اهل بیت(ع) را قبول داریم باید اهل بیت(ع) را الگوی زندگی خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: اصول اخلاقی زندگی اهل بیت(ع) که خدا محوری، خداباوری، خداترسی، صداقت، وفای به عهد، مردم‌داری و کمک به نیازمندان اصل آن است و طی زمان دچار تغییر نمی‌شوند، باید سرلوحه زندگی ما قرار گرفته و اگر بخواهیم به فرمایش پیامبر(ص) جامه عمل بپوشانیم باید به اصول اخلاقی اهل بیت در زندگی توجه کنیم.

هاشمی با بیان اینکه سبک زندگی امام حسین(ع) به عنوان الگوی زندگی راه نجات و رسیدن به سعادت به خصوص برای قشر جوان و نوجوان است، افزود: در جریان کربلا، دو تن از فرزندان امام حسن به همراه مادرشان حضور داشتند که از این دو تن، عبدالله در کربلا ۱۱ سال سن داشت و به فرموده امام حسین(ع) در خیمه مانده بود؛ هنگامی که فریاد هل من ناصر ینصرنی عمویش را می‌شنود، دلش می‌لرزد و به سمت عموی خود روانه می‌شود که حضرت زینب(س) از این رفتن ممانعت به‌عمل می‌آورد.

وی ادامه داد: این کودک با تقلا از جمعیت خیمه عبور می‌کند و با دیدن این صحنه که عمویش در حال شهادت است، دست‌های خود را سپر جسم امام حسین(ع) می‌کند اما ظالمین دو دست این کودک را قطع و او را به شهادت می‌رسانند.

هاشمی یادآور شد: اگر نیک بنگریم هدف‌گذاری در این واقعه توجه به تربیت اصولی و براساس اصول اسلامی کودکان و نوجوانان است؛ امری که ممکن است در میان دغدغه‌های بی‌چون و چرای کودکان و نوجوانان امروزی گم شده و حتی توجه خاصی به اطرافیان خود ندارند.

وی در پایان گفت: تداوم محور وحدت و همچنین توجه بهل اطرافیان شاید مهم‌ترین درس محرم و واقعه عاشورا باشد؛ امری که همان تلنگر مورد نیاز نسل امروز است.

انتهای پیام
captcha