زائران اربعین شب‌ها را به پیاده‌روی اختصاص دهند
کد خبر: 4078759
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷
حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی:‌

زائران اربعین شب‌ها را به پیاده‌روی اختصاص دهند

رئیس سازمان اوقاف با اشاره به نکاتی در زمینه پیاده‌روی اربعین حسینی و وظایف موکب‌داران در این رابطه تصریح کرد: مواکب باید به طور ویژه به گرمای هوا توجه داشته باشند؛ در این راستا می‌توانیم تبلیغ مشی شبانه داشته باشیم چراکه شب‌ها هوا خنک‌تر بوده و حرکت در آن راحت‌تر است.

خاموشیبه گزارش خبرنگار ایکنا، اولین همایش ملی «قدم‌های آسمانی» امروز، ۲۶ مردادماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) و حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت در راستای تکریم و تعظیم شعائر اربعین حسینی و ایجاد تعامل موثر، هم‌افزایی و هم‌اندیشی با موکب داران اربعین حسینی1401، در محل بقعه شیخ صدوق شهرری برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، حجت‌الاسلام خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه طی سخنانی با اشاره به روایتی از ائمه معصومین(ع) گفت: در روایات آمده است، کسی که امام حسین(ع) را زیارت نکرده باشد، در روز قیامت دچار حسرت می‌شود و کسی که امام(ع) را زیارت کرده باشد، حسرت نخواهد دید.

وی افزود: در روایت دیگری آمده است، فردی که حضرت را زیارت کند مانند کسی است که خداوند متعال را در عرش زیارت کرده است. بنده به تمامی کسانی که در مسیر زیارت امام‌حسین(ع) تمرین موکب‌داری می کنند، برای انتخاب این راه نورانی تبریک می‌گویم.

خاموشی با تأکید بر اینکه پرچم اباعبداالله الحسین(ع) سال به سال با پیشرفت دانش بشری برافراشته‌تر می‌شود، افزود: جبهه مقابل امام حسین(ع)، جبهه جهل بود هر چقدر علم و آگاهی بیشتر شود آشنایی با امام حسین(ع) نیز بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در دهه محرم امسال شاهد بودیم که عزای امام حسین(ع) پرشورتر و باشکوه‌تر شکل گرفت و تعظیم شعائر حسینی در جهان روز به روز باشکوه‌تر می‌شود. افتخار دارم که اعلام کنم سازمان اوقاف تعداد معتنابهی موکب در داخل ایران برای خدمت رسانی به مجموعه زائران ایرانی و در مداخل ورودی کشور برای میزبانی از زوار کشورهایی مثل پاکستان و آذربایجان و همچنین در داخل عراق در خط نجف به کربلا در مجموعه سامرا و کاظمین و نقاط دیگر برای خدمت‌رسانی به زوار اعتاب مقدسه فراهم کرده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه بر خود واجب می‌دانیم که از این عزیزان میزبانی خوبی داشته باشیم، گفت: امروز پیوند موکب داران ایرانی و عراقی در موکب داری مشترک زبانزد جهانیان است. هر سال باید بر این رنگ افزوده شود. ارتباط با برادران عراقی که مخلصانه مجموعه میزبانی را اداره می‌کنند، بسیار خوب و تحسین برانگیز است. تعاملات خوبی بین مواکب برقرار شده و مواکب ایرانی و عراقی به یکدیگر سرویس مشترک ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به نکاتی در زمینه پیاده‌روی اربعین حسینی و وظایف موکب‌داران در این رابطه تصریح کرد: مواکب باید به طور ویژه به گرمای هوا توجه داشته باشند. گرمای هوا تدبیر ویژه‌ای می‌طلبد. تهیه آب خنک، آب سردکن و یخ‌ساز برای رفع گرمازدگی ضرورت دارد. در این راستا می‌توانیم تبلیغ مشی شبانه داشته باشیم چراکه شب‌ها هوا خنک‌تر بوده و حرکت در آن راحت‌تر است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: افرادی که گمان‌ می‌کنند در این مسیر گرم ممکن است دچار بیماری شوند باید تدبیر ویژه‌ای برای حرکت داشته باشند. گرچه در هر ۱۰۰ موکب سرویس‌های ویژه درمانی خواهیم داشت، اما گرفتاری‌ها در این زمینه متعدد است. امسال پیش‌بینی افزایش زوار وجود دارد و باید تدابیر ویژه‌ای برای سرویس‌های تهیه غذا، نیم وعده و استراحت زوار تدارک دیده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خاموشی تصریح کرد: نکته مهم دیگر این است که زوار توجه داشته باشند که استقرار زیادی در کربلا نداشته باشند و بلافاصله پس از زیارت بازگردند؛ چراکه حجم مسافر زیاد در کربلا ایجاد زحمت می‌کند؛ لذا سعی کنند تا کمترین زمان را برای استقرار در کربلا اختصاص دهند.

انتهای پیام
captcha