زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآن
کد خبر: 4078605
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۷
در جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها مطرح شد؛

زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآن

در هفتاد و پنجمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در محل نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها مطرح شد که حفظ قرآن آغازی برای رسیدن به عمل است و زمینه‌سازی همراهی خانواده‌ها با دانشجویان در زمینه حفظ قرآن بسیار حائز اهیمت بوده و باید برای همه سنین برنامه داشته باشیم.

زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، هفتاد و پنجمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، امروز، 25 مرداد با موضوع «هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌های سراسر کشور» با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و جمعی از مدیران فرهنگی از جمله جمال رحیمیان؛ معاون فرهنگی جهاددانشگاهی، عبدالحسین کلانتری؛ معاون فرهنگی وزارت علوم، رضا صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان، محمدحسین حسنی؛ رئيس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، جواد باقری بیلندی؛ رئيس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت و گروهی از مدیران امور فرهنگی و قرآنی دانشگاه‌ها در دبیرخانه نهاد نمایندگی مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌ها برگزار شد.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ابتدای این نشست طی سخنانی بیان کرد: ما در حال حاضر در وزارت علوم مرکز قرآنی داریم اما فعالیت این مرکز قرآنی اولاً با فعالیت‌های حوزه علوم انسانی ادغام شده که البته اتفاق مبارکی است و از وجهی قابل دفاع، و دوم اینکه حوزه‌های فعالیتی مرکز قرآنی آموزشی و پژوهشی بوده و نه ترویجی.

وی افزود: مذاکرات مفصلی صورت گرفته و ما موافقت وزیر علوم را هم داریم تا این مرکز مستقل شود، ولی متأسفانه باید بگویم که سختگیری‌های سازمان اداری و استخدامی در ساختار و تشکیلات وزارت علوم و دانشگاه‌ها دست‌وبال ما را برای مدیریت این نوع موضوعات بسته است. با وجود اینکه وزیر محترم علوم یک انسان قرآنی است و اجماع کاملی در مورد این موضوع وجود دارد، اما ناهمراهی‌هایی را از جانب سازمان امور استخدامی داریم و بر همین اساس می‌طلبد که توافقاتی صورت گیرد و رئیس جمهور آن را ابلاغ کند.

گزارش تصویری نشست شورای هماهنگی فعاليت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها

کلانتری بیان کرد: وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه فنی و حرفه‌ای مرکز قرآنی دارند اما در ساختار وزارت علوم این اتفاق نیفتاده است و در این فضای نامناسبت از حیث ساختاری مساعدت رئیس نهاد رهگشا است.

موانع انس با قرآن دانشجویان برداشته شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: هر چند در حال حاضر جشنواره قرآنی پرمخاطب‌ترین جشنواره است اما باز هم ظرفیت‌های زیادی وجود دارد و می‌شود آنها را فعال کرد. سلایق متنوع‌تری را در موضوع قرآن به کار گرفت و انس با قرآن را بیشتر کرد. در ذهن دانشجویان برای انس با قرآن ممکن است خط قرمزهایی وجود داشته باشد. قرآن به قدری ظرفیت دارد که همه گروه‌های دانشجویی را می‌تواند مخاطب خود قرار دهد. امیدواریم در سال جدید و با میزبانی دکتر صحرایی، رییس دانشگاه فرهنگیان این اتفاق را رقم بزنیم.

زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآن

کلانتری گفت: سال گذشته پس از دو سال، جشنواره ملی قرآن و عترت دانشگاه‌ها حضوری و در شرایطی برگزار شد که هنوز افق روشنی وجود نداشت اما با توکل بر خدا پیش رفتیم و توانستیم سی و ششمین دوره را برگزار کنیم. در اسفند 1400 دبیرخانه جشنواره در دانشگاه قم شروع به کار کرد. دویست هزار شرکت‌کننده از دانشگاه‌های مختلف در جشنواره شرکت کردند. از میان آثار، 926 اثر برگزیده شدند که جزئیات آن به این ترتیب است: در بخش پژوهش 60 اثر، در بخش فناوری 60 اثر، در بخش هنری 166 اثر، در بخش ادبی 90 اثر، در بخش آوایی 285 اثر، در بخش نهج‌البلاغه 38 اثر، در بخش صحیفه سجادیه 66 اثر، در بخش معارفی 161 اثر و در بخش نوآفرینی‌های قرآنی 14 اثر انتخاب شدند و بعداً بر اساس داوری‌ها، مقامات اول تا سوم انتخاب شدند.

دولت فعلی راه را برای جوانان انقلابی باز کند

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، رییس دانشگاه قم به ایراد سخن پرداخت و بیان کرد: حال که دولت انقلابی داریم باید قدری راه را باز کنیم تا جوان‌های انقلابی وارد عرصه‌های اجتماعی شوند و بتوانند قبول مسئولیت کنند.

وی افزود: نکته دیگر اینکه نهاد با دولت‌های مختلف کار کرده و اهدافش را پیش برده است. در دولت قبل نیز مسائلی وجود داشت اما با درایتی که در مدیران نهاد دیدیم، تلاش شد که اهداف نهاد با شتاب بیشتری پیش می‌رود.

دیرباز با اشاره به سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌ها بیان کرد: ما در سال گذشته سی و ششمین دوره جشنواره را داشتیم. تاکنون وزارت علوم، نهاد و بخش‌های قرآنی این کار را پیش برده‌اند و این بار این افتخار نصیب دانشگاه قم شد. با حمایت‌های معاونت فرهنگی وزارت علوم این کار پیش رفت و امیدوارم افتخاری برای برنامه‌های قرآنی باشد. البته نباید به این مقدار قانع باشیم.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها طی سخنانی گفت: روایتی از پیامبر اکرم (ص) داریم که در آن آمده است: در دوره‌هایی که فتنه‌ها مانند پاره‌های شب بر شما هجوم آورد که امکان پیدا کردن راه درست را از دست دادید، بر شما باد تمسک به قرآن. در زمانه‌ای به سر می‌بریم که هجمه‌های مختلف فکری، اعتقادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه ما را مورد هدف قرار داده است. فضای جامعه دانشگاهی، جوان و نخبه و مرتبط با ابزارهای ارتباطی نوین نیز بیش از سایر اقشار در معرض این تهاجم هستند.

ایستادگی در برابر دشمن تکلیف جامعه علمی است

وی در ادامه افزود: امروز دشمن همه داشته‌های این جامعه سربلند را مورد هدف قرار داده است. هدف آنها این است که نسبت به گذشته بریده، نسبت به حال بی‌اعتماد و نسبت به آینده ناامید بشویم و باید در مقابل هدفی که آنها با تمام قوا پیش گرفته‌اند، ایستادگی کرد. مقام معظم رهبری جهاد تبیین را ابتدا از دانشگاه مطالبه کردند و این مطالبه ناظر به همین مسئله‌ای است که بیان کردم. امروز تمام کفر در مقابل تمام حق قیام کرده و کسانی که باید علمداری کنند، افراد بصیر و مطمئن فضای علمی هستند.

رستمی بیان کرد: در روایتی که پیشتر به آن اشاره کردم، رسول خدا (ص) می‌فرماید: قرآن بهترین ابزار شما برای مواجهه با این مسائل است. اگر کسی خط شهادت را به سخره گرفت یا جریان دفاع از حرم را جریان وارونه‌ای جلوه داد، باید بدانیم که کارش با قرآن سازگار نیست؛ چراکه قرآن دستور می‌دهد که از مستضعفین دفاع کنیم.

وی در بخش پایانی به میزبانی سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: میزبانی دانشگاه فرهنگیان از این دوره از جشنواره اتفاق مبارکی است. دانشگاه فرهنگیان باید نصاب‌های بیشتری نسبت به دوره قبل داشته باشد. در دانشگاه فرهنگیان انتظار داریم که هر دانشجومعلم یک مربی قرآن باشد و این خواسته محقق شود. شاید آغاز و جهش این کار نیز همین جشنواره سی و هفتم قرآن و عترت دانشگاهیان باشد.

رستمی بیان کرد: این فرصت، فرصت بزرگی است و دانشگاه فرهنگیان نیز ظرفیت و استعداد خوبی دارد. همچنین تجربه‌های قبلی هم هست و کمک می‌کند که اتفاقی بزرگ رقم بخورد؛ یعنی از حیث تعداد، نصاب ویژه‌ای به‌جا گذاشته شود. جشنواره سی و ششم در دوره کرونا بود اما در جشنواره فعلی باید اتفاق ویژه‌تری را شاهد باشیم و در رشته‌ها و تعداد شرکت‌کنندگان، ارتقا به وجود آید.

مهم‌ترین مسئولیت معلم

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، پس از ایراد سخن، حکم انتصاب رضا صحرایی رییس دانشگاه فرهنگیان را به عنوان میزبان سی و هفتمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌ها به وی اعطا کرد. سپس صحرایی طی سخنانی بیان کرد: دانشگاه فرهنگیان دانشگاه آینده کشور است و مسئولیت مهم تربیت معلم را بر عهده دارد. معلمی که به تعبیر مقام معظم رهبری باید کودکی را تربیت کند که تمدن نوین را شکوفا کند و هویت دینی و ملی داشته باشد.

زمینه‌سازی ورود خانواده‌های دانشجویان به عرصه حفظ قرآن

وی در ادامه افزود: از اینکه برای جشنواره سی و هفتم به ما اعتماد شد شاکر خداوندیم. قرآن کتاب زندگی و چراغ راه آینده ما است. در دانشگاه فرهنگیان قرآن به طور ویژه مورد توجه خواهد بود. اعلام کرده‌ایم که دانشجو باید چند مهارت را  فرابگیرد که یکی از آنها قرآن است و اگر نتواند قرآن را زیبا و روان بخواند نباید فارغ التحصیل شود. این طرح در مسیر تصویب قرار گرفته و تمام بدنه دانشگاه از این گفتمان استقبال کرده است.

صحرایی تصریح کرد: معلم باید مربی و چندساحتی باشد و نه تک‌ساحتی. اهتمام و اعتقاد و اراده جدی در دانشگاه فرهنگیان برای تربیت چنین معلمانی وجود دارد. نکته دیگر اینکه با استفاده از تجربه‌هایی که تاکنون در زمینه برگزاری جشنواره بوده و دبیرخانه مهرماه آغاز به کار خواهد کرد. همچنین امیدوارم که بتوانیم 15 هزار نفر را در این فرایند به میدان آوریم.

گزارشی از روند حفظ قرآن در دانشگاه فرهنگیان

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی مبشری معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: در زمینه حفظ قرآن تاکنون فعالیت‌های مختلفی انجام شده است. ما تاکنون در حفظ ترتیبی، 35 حافظ کل قرآن داشته‌ایم. همچنین 37 نفر هم توانسته‌اند بیست جزء از قرآن را حفظ کنند. جمع کل افرادی که پنج جزء از قرآن را حفظ هستند نیز 327 نفر است. 7904 نفر نیز توانسته‌اند فقط جزء سی‌ام را در قالب طرح سراج حفظ کنند. همچنین با توجه به رسالتی که در دانشگاه فرهنگیان داریم، تصمیم گرفتیم حفظ موضوعی آیات تربیتی را داشته باشیم و بر همین اساس حدود سه هزار آیه تربیتی را انتخاب کردیم.

وی تصریح کرد: برای تربیت مربی حفظ قرآن هم تکلیف دانشگاه فرهنگیان این بوده که هزار مربی را تربیت کند. همین تعداد ثبت نام کردند اما در نهایت هفتصد نفر باقی ماندند که وارد دوره تربیت مربی حفظ قرآن شدند. جمع کل نفراتی که وارد فعالیت‌های قرآنی شدند نیز 12179 نفر است.

حفظ قرآن شروعی برای عمل است

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاه‌فضل، عضو هیئت علمی گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی کاشان بیان کرد: حفظ قرآن شروعی برای رسیدن به عمل است و درگیر کردن خانواده‌ها و بسترسازی برای حضور خانواده‌ها بسیار مهم است و باید برای همه سنین برنامه داشته باشیم. استفاده از فضای مجازی و زمینه‌سازی برای حضور کسانی که به استاد دسترسی ندارند نیز در دستور کار ماست. ممکن است یک دانشجو در تهران باشد اما خانواده‌اش در یک شهر دورافتاده باشند و ما باید برای این خانواده هم استاد بفرستیم.

وی تصریح کرد: جشنواره‌ها خروجی فعالیت‌های آموزشی است و با این طرح حفظ در آینده شاهد استقبال زیادی از جشنواره‌ها خواهیم بود. در آغاز راه قرار داریم و یک مسیر بسیار طولانی پیش روی ما است تا به مطالبه رهبر انقلاب مبنی بر تربیت 10 میلیون حافظ قرآن برسیم. رسالتی که نهاد برای خودش تعریف کرده هم این است که تبلیغات، کلاسبندی، آموزش و نظارت انجام شود.

شاه‌فضل بیان کرد: سه انتظار از نهادهای آموزشی داریم؛ نخست تأمین هزینه اساتید طرح است، دوم تأمین هدایا برای کسانی است که موفق به حفظ قرآن می‌شوند. پیشنهاد شده برای هر کسی که یک جزء قرآن را حفظ می‌کند سیصد هزار تومان داده شود. سوم هم اجرای برنامه‌های تشویقی، مذهبی و فرهنگی برای کسانی است که در حال حفظ قرآن هستند. همچنین تعداد کلاس‌های دایر برای نهضت عمومی حفظ قرآن در دانشگاه‌ها 220 کلاس است و از 100 استاد برای این منظور استفاده کرده‌ایم.

یادآور می‌شود، در بخشی از این مراسم، برخی از دست‌اندرکاران سی و ششمین جشنواره قرآن و عترت دانشگاه‌ها تجلیل شدند.

انتهای پیام
captcha