واکاوی درمانگرانه آسیب‌های اجتماعی در «لبه تیغ» شبکه فارس
کد خبر: 4078598
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸

واکاوی درمانگرانه آسیب‌های اجتماعی در «لبه تیغ» شبکه فارس

مستند «لبه تیغ» کاری از سیمای صدا و سیمای فارس در هفت قسمت به واکاوی آسیب‌های اجتماعی می‌پردازد.

مستند لبه تیغ، شبکه فارسبه گزارش ایکنا از فارس، به نقل از روابط عمومی صدا و سیمای فارس، مستندِ «لبه تیغ» بر لبه تیغ راه می‌رود؛ ذره بین به دست می‌گیرد و آشفتگی و آسیب‌های اجتماعی را همگانی و دقیق و درشت می‌بیند، سپس چالش را می‌شکافد و بر زخم، مرهم می‌گذارد.

با نمایاندن راهکار از سوی کارشناسانِ کارآزموده، نوشدارو را توصیه و تجویز می‌کند. لبه تیغ، پیشگیری از گزند را مأموریت و تکلیف می‌داند و بی آنکه پیچیده و افاده‌ای باشد با زبان ساده و صریح، تدبیر را در آن روی سکه نمایش می‌دهد.

در مستند داستانی «لبه تیغ» که ریشه‌یابی، پردازش و چاره‌جوییِ خدشه‌های اجتماعی را تصویر می‌کند، خانم پژوهشگر با تکیه بر تحقیق و مطالعاتِ مشروح از آسیب‌دیدگان سراغ می‌گیرد و حرف‌هایشان را می‌شنود، سپس راه‌های جلوگیری از بروز یا درمانِ معضل را در نسخه تجویزی کارشناس می‌جوید.

پیوندِ تصویری فرد مرتکب و کارشناس که در هم برش‌های کوتاه خورده‌اند با بازسازی پاره‌هایی از داستان به صورت موازی کامل می‌شود. تصاویرِ این مستند در اماکن گوناگونی برداشته می‌شود و به دلیل اجزای پراکنده در فضای محدودِ استودیو گرفتار نیست. هدف نهایی و مقصدِ لبه تیغ، ارائه راهکارهای کارشناسان و مساعدت به افرادی است که در معرض مخاطرات اجتماعی قرار دارند یا از مرحله پیشگیری گذشته و نیازمند درمان و نجات هستند.

‌متخصصانِ برنامه از باریکترین روزنه حیات، پنجره‌ای رو به حیاط می‌سازند. تنوع سن و سال، انزوا و سقوط را در معادله‌ای چشمگیر قرار می‌دهند و نتیجه‌ای حاصل‌خیز می‌گیرند.

برای بن بست‌ها نقشه دارند و رازِ چیرگی بر عفونت را سفارش می‌کنند. مستندِ لبه تیغ از مهارِ آفت، قصه‌های مفید دارد و افرادی را به تصویر می‌کشد که زمین خورده‌اند، اما بلند شده‌اند، گرد و خاکِ لباس را تکانده و به راه ادامه داده‌اند.

مستند «لبه تیغ» در ۷ قسمت ۴۰ دقیقه‌ای به تهیه‌کنندگی ثریا بناکار، کارگردانی و تدوین فرزاد کشاورز، نورپردازی و تصویربرداری حسن نجف‌زاده ، مدیر تولید ولی محمد رستم‌پور و نویسندگی امیر عفاف در مرحله پایان تولید است.

یادآور می‌شود، این مستند قرار است در آینده نزدیک از شبکه فارس و دیگر شبکه‌های سراسری رسانه ملی پخش شود.

انتهای پیام
captcha