راه‌اندازی جشنواره «تبیین» در کنار اجرای «آیات»
کد خبر: 4078438
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
منیری خبر داد:

راه‌اندازی جشنواره «تبیین» در کنار اجرای «آیات»

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شروع فرایند اجرایی برخی رشته‌های جشنواره «آیات» گفت: جشنواره «تبیین» نیز در کنار جشنواره آیات از سوی این معاونت راه‌اندازی شده است.

حامد منیری مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد

حامد منیری، مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آخرین وضعیت جشنواره قرآنی آیات به ارائه گزارشی از این جشنواره از سال‌ها قبل اشاره کرد و گفت: از زمان استقرار دولت سیزدهم بحث تحول در مدیریت مطرح شد، همچنین بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد جهاد تبیین، علاوه بر جشنواره آیات، جشنواره دیگری با عنوان جشنواره «تبیین» را راه‌اندازی کردیم. بر همین اساس اداره کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزارت ارشاد امسال دو مجموعه جشنواره شامل جشنواره آیات و جشنواره تبیین را در دست اجرا دارد.

منیری افزود: این دو مجموعه جشنواره سه ویژگی‌ دارند که در دو ویژگی دارای اشتراک هستند به این معنی که در هر دو جشنواره از مفاهیم قرآن و عترت استفاده می‌شود و همچنین از ابزار هنر در جهت تبلیغ و ترویج معارف و مفاهیم قرآن گام برداشته می‌شود. جشنواره تبیین علاوه بر این دو ویژگی، یک ویژگی دیگر نیز دارد که آن هم به مربوط به موضوع مقابله با انحرافات و احیای ارزش‌های انقلابی است.

بحث حجاب در جشنواره تبیین

وی تصریح کرد: با استفاده از ویژگی سوم جشنواره تبیین، به مباحث روز پرداخته می‌شود که به عنوان مثال امروز بحث حجاب مطرح است. بر همین اساس استان گلستان طرحی با عنوان جشنواره «جلباب» را ارائه داده است. اگر این استان شرایط لازم برای برگزاری این جشنواره را داشته باشد و ظرفیت‌سنجی صورت گیرد در قالب جشنواره تبیین شاهد برگزاری آن خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:

بررسی وضعیت مبهم ۵ فعالیت قرآنی وزارت ارشاد


مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به اینکه برای استفاده از ظرفیت استان‌ها جهت برگزاری این دو جشنواره به همه استان‌ها برای اعلام ظرفیت‌هایشان نامه ارسال شده است، گفت:‌ بر اساس این فراخوان اعلام شده است اگر استانی در یک یا چند رشته هنری ظرفیت برگزاری جشنواره را داشته باشد، اعلام آمادگی کند، تا تمهیدات بعدی اندیشیده شود.

منیری با اشاره به اینکه برای برگزاری جشنواره‌ها کار برون‌سپاری شده است به فرایند اجرایی آنها اشاره کرد و افزود: ستاد اجرایی یا دبیرخانه موقت هر جشنواره در اداره کل استان میزبان، تشکیل می‌شود. در ادامه باید اقدامات از سوی یک موسسه تبلیغی و ترویجی انجام شود، یعنی کار کاملاً برون‌سپاری شده و مردمی اجرا شود، ما تنها حمایت کرده و در کنار آن نظارت محتوایی نیز خواهیم داشت.

وی یکی از مهم‌ترین ارکان برگزاری جشنواره «آیات» و «تبیین» را داشتن داوران تخصصی بیان و اظهار کرد: برای اجرای جشنواره تفاهم‌نامه‌هایی با استان منعقد می‌شود که یک طرف آن معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد و طرف دیگر اداره کل استان برگزارکننده جشنواره است. در این بین سه امضاء دیگر هم باید در این تفاهم‌نامه‌ها باشد که شامل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن به عنوان ناظر محتوایی، ناظر مالی و موسسه مجری می‌شود. این پنج رکن برگزاری هر جشنواره است.

میزبانی استان‌ها از دبیرخانه رشته‌های مختلف جشنواره تبیین

منیری به برخی رشته‌های جشنواره آیات و تبیین اشاره و تصریح کرد: ما میزبانی استان‌ها از جشنواره آیات یا جشنواره تبیین را به انتخاب خود آنها واگذار کرده‌ایم، به عنوان مثال استان لرستان اعلام کرده است از ظرفیت موشن‌گرافی خوبی برخوردار است و می‌خواهد این رشته را در بخش جشنواره تبیین اجرایی کند. یا استان هرمزگان و جزیره قشم بر روی برگزاری رشته عکس در بستر جشنواره آیات تمرکز کرده است. این استان اعلام کرده است در چند رشته هنری دیگر می‌توان میزبان جشنواره باشد. استان سمنان نیز اعلام کرده است قصد برگزاری سوگواره محرم بر بستر جشنواره آیات را دارد.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که برنامه و فرایند اجرایی جشنواره آیات در سال 1401 و نیز تعداد کلی رشته‌های آن در این سال به چه صورت است؟ بیان کرد: رشته‌های این جشنواره محدودیت ندارد، چرا که استان‌ها می‌توانند در تمام رشته‌های هنری به شرط اینکه ظرفیت لازم را داشته باشند، اقدام به برگزاری جشنواره کنند. جشنواره آیات بیش از 30 رشته هنری دارد که هر استان با استفاده از ظرفیت خود می‌تواند میزبان چند رشته باشد.

منیری در مورد زمان شروع فرایند اجرایی رشته‌های این جشنواره بیان کرد: اجرای رشته‌های این جشنواره‌ها آغاز شده و فراخوان برای هر کدام از این جشنواره‌ها نیز داده شده است. در حال حاضر رشته موشن‌گرافی لرستان آغاز شده و در حال دریافت آثار است و تا دو ماه آینده به کار خود پایان می‌دهد، در استان کرمان نیز شاهد برگزاری رشته آواها و نواها بوده‌ایم، رشته قصه‌گویی که بر بستر جشنواره تبیین است، نیز ماه قبل برگزار شد. در قشم نیز مراحل اجرایی کار شروع شده است.

وی افزود: استان‌های دیگر نیز وضعیت به همین صورت است، هر کدام از استان‌ها طرح‌های خود را ارسال کرده‌اند که در حال بررسی است. در این بررسی‌ها علاوه بر ظرفیت‌های استانی، شاخص‌های دیگر نیز بررسی می‌شود که مهم‌ترین آنها بحث نوآورانه بودن و پرهیز از کارهای تکراری است. اگر این شاخص‌ها و برخی شاخص‌های دیگر را هم داشته باشند، می‌توانند وارد فرایند اجرایی جشنواره شوند.

مدیرکل دفتر تبلیغ و ترویج معاونت قرآنی وزیر ارشاد در پاسخ به این سوال که به طور دقیق مشخص شده است که در سال 1401 جشنواره آیات در چند رشته برگزار می‌شود، بیان کرد: رشته‌های هنری بسته به هنرمندانی که شرکت می‌کنند بالا و پایین می‌شود. ما محدودیتی در این زمینه نداریم.

ضعف در اطلاع‌رسانی فعالیت‌های معاونت را می‌پذیریم

وی در پایان در پاسخ به این سوال که چرا خبری از این جشنواره‌ها و فراخوان‌های آن در رسانه‌ها منتشر نشده است؟ گفت: رشته قصه‌گویی از جمله رشته‌هایی بود که تبلیغات بسیار وسیعی داشت و تقریباً هر روز در شبکه پویا اطلاع‌رسانی در مورد آن صورت گرفت. اما در مورد سایر رشته‌ها این ضعف وجود دارد و باید مقداری خودمان را در این زمینه قوی‌تر کنیم و دوستان ما در دبیرخانه این موارد را رسانه‌ای کنند.

الهام وقاری

انتهای پیام
captcha