چهار پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم قنبری‌مهر
کد خبر: 4077758
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۱

چهار پیام تسلیت در پی درگذشت مرحوم قنبری‌مهر

در پی درگذشت استاد ابراهیم قنبری‌مهر هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی چهار پیام تسلیت از سوی مسئولان و هنرمندان صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، در پی درگذشت استاد ابراهیم قنبری مهر هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی چهار پیام تسلیت از سوی مسئولان و هنرمندان عرصه موسیقی صادر شد.

محمود سالاری؛ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسمه‌تعالی

کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

خبر درگذشت هنرمند برجسته استاد ابراهیم قنبری مهر باعث تأسف و تأثر شد.

بخش عمده‌اي از هويت و تشخص سازها شكل گرفته از اساتيد برجسته‌ای است كه با دل و جان خود، شمايل اسطور‌ه‌گونه موسيقی ايران را پديد آورده‌اند.

استاد قنبری مهر یکی از نام‌آورترین هنرمندان در عرصه هنر سازندگی ساز بودند که فقدانشان ضایعه‌ای اسفناک برای جامعه موسیقی محسوب می‌شود.

اینجانب درگذشت استاد ابراهیم قنبری‌مهر را به خانواده ایشان تسلیت عرض کرده برای بازماندگان صبوری و شکیبایی و برای آن مرحوم رحمت و مغفرت واسعه الهی آرزو می‌کنم.

محمد اله‌یاری؛ مدیرکل دفتر موسیقی

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت استاد گرانقدر مرحوم ابراهیم قنبری‌مهر، هنرمند پیشکسوت عرصه موسیقی موجب تأثر شد.

 نقش استاد قنبری‌مهر در تحولات ساز سازی معاصر برجسته است اما انسانیت و مهربانی این هنرمند ارجمند و شاگرد استاد ابوالحسن صبا در لابه‌لای آثارش، تسبیحی نهفته است. در تمام این سال‌ها کسی جز «مهر» از ایشان ندید و حیف که  تابش‌ پرفروغ و مهر هنرش به خاموشی رفت.

از خداوند منان در ماه عزای حضرت سیدالشهدا(ع) برای آن فرهیخته فقید آمرزش و رحمت و برای بازماندگان به خصوص خانواده محترمش سلامتی و شکیبایی مسألت دارم. روحش شاد و یادش گرامی.

امیرحسین سمیعی؛ معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران

در متن ، معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران آمده است:

موسیقی ایران امروز فقدان استادی را  تجربه کرد که نامش با مهر و مهربانی گره خورده و عمر پرثمرش در خدمات بی‌شمار به موسیقی و هنر سازسازی این مرز و بوم سپری شده است.

ابراهیم قنبری‌مهر استادی خلاق و توانمند در زمینه ساخت، ابداع و اصلاح سازهای موسیقی ایران بود. او نزد استادان برجسته‌ای ازجمله زنده‌یاد ابوالحسن صبا، سورن آراکلیان و اتی ین واتلورمز و راز ساخت ساز را فرا گرفت.

بازسازی و ساخت انواع سازهای ایرانی و ساخت قیچک‌های آلتو و باس، رباب شهری و... ازجمله فعالیت‌های شایان ایشان بوده است.

مشوق ایشان در زمینه ساخت ویلن استاد ابوالحسن صبا بوده و در این مسیر تا آنجا پیش می‌رود که ویلن‌های ساخت دست ایشان از شهرتی جهانی برخوردار می‌شود.

 این ضایعه بزرگ را به جامعه موسیقی ایران و خانواده ارجمند قنبری مهر تسلیت عرض نموده ، برای ایشان علو درجات و شادی روح و برای خاندان ارجمند قنبری مهر صبر و بردباری از درگاه خالق بی‌همتا خواستارم.

علی‌اکبر شکارچی؛ هنرمند پیشکسوت موسیقی

جهان كشتزاریست با رنگ و بوی

درو مرگ و عمر آب و ما كشت اوی

شكاریم یكسر همه پیش مرگ

 سر زیر تاج و سر زیر ترگ

با نهایت تأسف در ناباوری و هزاران دریغ و افسوس باخبر شدم استاد ابراهیم قنبری‌مهر عزیز هم از میان ما رفته‌اند و خداوند خورشید و ماه، سوگ و غم و اندوهی دیگر را برای مردم با فرهنگ این سرزمین رقم زد.

در سال ۱۳۵۳ برای اولین بار استاد را در کارگاه سازسازی فرهنگ و هنر با اجرای موسیقی دیدم. من هرگز صدای دلنشین ویولن او را که در آواز ابوعطا با شوق و تسلط در موسیقی دستگاهی نواخت فراموش نخواهم کرد. موسیقی و مهر او مصداق حلقه ایست که بر گردنم افکنده دوست.

من برای مردم ایران، موسیقیدانان، خانواده عزیز و هنرمندش صبوری و پذیرش آرزو دارم.

روح زنده‌یادان ابراهیم قنبری مهر و هوشنگ ابتهاج که هر دو، ۹۴ سال برای فرهنگ و هنر این آب و خاک عاشقانه خدمت کردند، در آرامش باد.

بدرود ای مرد مهربان و خلاق

بدرود ای بنیان‌گذار سازسازی نوین در ایران

بدرود ای هنرمند عاشق و پاک و پویا

بدرود.

انتهای پیام
captcha