راهبردهایی برای جهاد تبیین؛ از مثلث فکری تا محتواسازی
کد خبر: 4077642
تاریخ انتشار : ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۹
یک مکتب و هزار روشنگری/ 13

راهبردهایی برای جهاد تبیین؛ از مثلث فکری تا محتواسازی

کارگزاران نظام، مسئولان، تشکل‌های مردمی و قرآنی و هر فردی در هر پست و مقام و جایگاهی به شیوه خود و متناسب با استعداد و ظرفیتش می‌تواند در ارائه جهاد تبیین اثرگذار باشد.

نشست جهاد تبیین در ایکنای خراسان جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جهاد تبیین توسط رهبر معظم انقلاب، ضرورت این روزهای جامعه اسلامی در نظر گرفته شده است؛ ضرورتی که اگر نباشد بسیاری از آرمان‌هایی که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب طرح‌ریزی شده، به فراموشی سپرده شده یا بی‌اثر خواهد شد.

کارگزاران نظام، مسئولان، تشکل‌های مردمی و قرآنی و هر فردی در هر پست و مقام و جایگاهی به شیوه خود و متناسب با استعداد و ظرفیتش می‌تواند اثرگذار در ارائه جهاد تبیین باشد. خبرگزاری ایکنای خراسان‌جنوبی در این راستا نشستی را برگزار کرد تا مشخص شود راهبردهای جهاد تبیین در هر بخش و راه‌های اجرای آن چیست.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی در این نشست گفت: هفت محور بیانیه گام دوم انقلاب در جهاد تبیین اثرگذار است و از طرفی تحقق محورهای بیانیه گام دوم انقلاب با اجرای جهاد تبیین میسر خواهد شد.

وی بیان کرد: این رسالت و عملیاتی‌سازی می‌تواند در هر حوزه‌ای باشد؛ به‌طور مثال برپایی کارگاه‌های تولید مشاغل خانگی می‌تواند خود بیان‌کننده استعدادیابی و رشد کارآفرینی در گام دوم انقلاب باشد و همین‌گونه در سایر موارد هرگونه توانستیم انقلاب را بهتر معرفی کنیم موفق‌تر خواهیم بود.


بیشتر بخوانید:


دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی تصریح کرد: رکن دیگر جهاد تبیین، بی‌تفاوت نبودن به یکدیگر است؛ به این معنا که هر کس در خور توان و استعداد خود برای تبیین آرمان‌های اسلام و همچنین نگهداشت آن در جامعه اسلامی تلاش کند و این همان معنای اشاره شده در کلام امام معصوم(ع) است.

هاشمی بیان کرد: جهاد تبیین به منزله استمرار و ادامه آموزه‌های اسلام در شرایط کنونی است و پیشنهاد می‌شود در این راستا از آموزه‌هایی چون صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه استفاده شود تا بهتر بتوان امور مربوط به جامعه اسلامی را درک کرد.

حجت‌الاسلام سیدرضا هاشمی، دبیر بیانیه گام دوم انقلاب دفتر نماینده ولی‌فقیه در خراسان‌جنوبی

وی یادآور شد: در این راستا لازم است کتب و محتواهایی متناسب با سن و جنس افراد توسط بخش فرهنگی جامعه تولید شود تا بتوان به هم‌افزایی دقیق‌تر رسید؛ حقیقت این است که وقتی با زبان هر فرد و متناسب با سن او سخن نگوییم نخواهیم توانست به موفقیت برسیم؛ در واقع نباید برای همگان نسخه واحد بپیچیم.

مثلث تبیین و راهبردهای شکل‌گیری 

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی نیز در این نشست گفت: مثلث شناخت، انگیزه و رفتار در جهاد تبیین و اثرگذاری آن باید تشکیل شود.

وی با بیان اینکه شناخت، رکن رکین و اساسی تبیین است، افزود: به نظر آنچه مشکل بسیار ایجاد می‌کند، عدم داشتن شناخت در هر موضوعی بوده و از طرفی مقدمه اصلی تبیین شناخت است.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه بسیاری از مسائل و مشکلات جامعه ناشی از عدم شناخت است، تصریح کرد: سؤال اینجاست چرا به تبیین نیاز داریم؟ پاسخ واضح است چراکه مبانی نظری اسلام و انقلاب نیازمند توجیه است و اگر مردم درست توجیه شوند بسیاری از مسائل حل خواهد شد و در این راستا مسئولان نقش مهمی دارند.

سلمانی با بیان اینکه توجیه درست و شناخت عنصر مهمی است و همه باید دست به دست یکدیگر دهند تا شناخت حاصل شود، اظهار کرد: یکی از تشکل‌های اساسی و مردمی جامعه هیئت‌های مذهبی و خانه‌های قرآن شهری و روستایی هستند که نقش مهمی در جهاد تبیین ایفا می‌کنند.

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی یکی از برنامه‌های محوری و سیاست‌های کلان خود را در سال ۱۴۰۱ جهاد تبیین گذاشته است، تصریح کرد: بخش زیادی از برنامه‌ها در همه واحدها باید با این سیاست کلان جهاد تبیین برنامه‌ریزی شود که در این راستا رایزنی‌هایی انجام شده و برنامه‌هایی داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: یکی از بهترین راهکارها برگزاری نشست‌های تخصصی است؛ از طرفی علاوه بر برنامه‌هایی که می‌توانیم اجرا کنیم و طرح‌هایی که در این زمینه ارائه داده می‌‌شود، اعلام آمادگی مؤسسات قرآنی برای بازخوانی جهاد تبیین با محوریت قرآن است.

حسن سلمانی، رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی

رئیس اداره امور قرآنی تبلیغات اسلامی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها بحث سلسله نشست‌هاست که نباید منحصر به یک نشست شود، تصریح کرد: باید برای مخاطبان مختلف متناسب با گروه سنی سلسله نشست‌هایی داشته باشیم تا انگیزه ایجاد شود.

سلمانی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین موارد، پیوند قرآن، هنر و رسانه بوده که لازم است دبیرخانه آن را ایجاد کنیم، افزود: هدف این است که فعالان عرصه هنر، رسانه و قرآن جمع شوند و گامی اساسی، خوب و شایسته برداریم.

وی با بیان اینکه در این دبیرخانه هر کسی در حوزه تخصصی خود می‌تواند ظرفیت‌ها را با استفاده از زبان هنر و رسانه مطرح کند، تصریح کرد: این امر در دل خود هزاران طرح، ایده و برنامه را خواهد داشت و اگر عملیاتی شود شاهد تبیین درست خواهیم بود.

سلمانی با اشاره به تخصیص اعتبارات در این حوزه، اظهار کرد: در سیاست‌ها باید تمرکز خود را روی جهاد تبیین بگذاریم و از این پس بسیاری از برنامه‌ها پیوست جهاد تبیین داشته باشد تا بتوانیم به هدف خود که همان مردمی‌سازی جهاد تبیین بوده، دست یابیم.

دوری از موازی‌کاری تبیینی 

زهرا رهبردار، مسئول اداره امور قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش خراسان‌جنوبی نیز با بیان اینکه براساس فرمایشات مقام معظم رهبری برگزاری دوره‌هایی برای جهاد تبیین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: بحث تشکیل جلسات نیست، موضوع برگزاری جلساتی است که در آن به‌گونه‌ای تبیین کنیم که به شناخت مورد نظر برسیم.

وی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات با موضوع سبک زندگی اسلامی وظیفه آموزش و پرورش است، تصریح کرد: تربیت دانش‌آموزان به سبک و سیاق تربیت اسلامی و هویت ایرانی و اسلامی، از مهم‌ترین اهداف بوده و تمامی فعالیت‌های تمام حوزه‌ها در مسیر رسیدن به تربیت متعالی در سند تحول بنیادین دیده شده است.

نشست جهاد تبیین

رهبردار ادامه داد: در طرح‌ریزی برنامه‌ها و فعالیت‌ها هدف این است که به مرحله شناخت دست یابیم و امور برای دانش‌آموزان تبیین شود و اکنون مهم‌ترین هدفی که در توسعه فعالیت‌های فرهنگی قرآنی دیده شده، تبیین است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌ها در سه دوره تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول و دوم بنا به شرایط و جنسیت مشخص شده است، تصریح کرد: سعی می‌کنیم از موازی‌کاری بین نهادها جلوگیری کرده؛ به فعالیت‌های کمتر دیده شده با توجه به گروه سنی در اختیار آموزش و پرورش بپردازیم و از طرفی بر روی معلمان و اولیا که بخش‌های مهم تربیتی هستند کار خواهیم کرد.

انتهای پیام
captcha