آیین نخل‌گردانی در شاهرود برگزار شد
کد خبر: 4077229
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
همزمان با یازدهم محرم

آیین نخل‌گردانی در شاهرود برگزار شد

آیین ۱۷۰ ساله نخل‌گردانی شاهرود در روز یازدهم محرم با حضور انبوه هیئات و عزاداران حسینی در این شهر برگزار شد.

آیین نخل‌گردانی در شاهرود برگزار شد

به گزارش ایکنا از سمنان، عصر روز گذشته، 18 مرداد، آیین 170 ساله نخل‌گردانی شاهرود در روز یازدهم محرم با حضور انبوه هیئات و عزاداران حسینی در سراسر این شهر برگزار شد.

نخل نمادی از تابوت سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین (ع) است. در این مراسم هر سال نخل شاهرود از مسجد موسی بن جعفر(ع) که به مسجد پای نخل معروف است تا پارک شهدای محراب در یک فاصله ٣٠٠ متری به حرکت در آورده شده و پس عزاداری و نوحه‌خوانی دوره به مکان دائمی خود در روبروی مسجد پای نخل بازگردانده می‌شود.

مراسم نخل‌گردانی در سایر نقاط شهرستان شاهرود مانند بسطام، مجن، دهملا، رویان، بیارجمند و بیشتر مناطق شهری و روستایی این شهرستان نیز همه ساله در روز عاشورا برگزار می‌شود. این مراسم در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت رسیده است.

نخل شاهرود یکی از بزرگترین نخل‌های کشور است که 9 تیر اصلی دارد و از زمان ساخت به محلات و طایفه‌های خاصی اختصاص داشته است و هنگام نخل‌گردانی افراد منسوب به همان محله یا طایفه،  زیر همان چوب‌ها را می‌گیرند.

یادآور می‌شود، مراسم نخل‌گردانی روز عاشورا نیز در محله باغزندان شاهرود همه ساله با حضور دسته‌جات و تکایای محلی برگزار می‌شود.

انتهای پیام
captcha