تبیین و نشر مکتب عاشورا رسالت امام سجاد(ع) بود
کد خبر: 4077187
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۳۸

تبیین و نشر مکتب عاشورا رسالت امام سجاد(ع) بود

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با اشاره به اینکه امام سجاد(ع) در راستای تبیین نهضت عاشورا با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه شدند، گفت: رسالت امام سجاد(ع) تبیین و تکمیل مکتب عاشورا بود و لحظه‌ای از رسالت و مأموریت خویش غافل نشدند و در همه صحنه‌ها به نشر نهضت عاشورا و واقعه کربلا پرداختند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی صادقی، جانشین نماینده ولی فقیه در سپاه پاسدارانحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی، نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا از قم با اشاره به اینکه عاشورا فرهنگی را احیا کرد که همه زمان‌ها و تاریخ‌ها و مکان‌ها را در نوردید، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل ماندگاری و زنده ماندن فرهنگ عاشورا اقداماتی بود که اهل بیت امام حسین(ع) با محوریت امام سجاد(ع) انجام دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امام سجاد(ع) در راستای تبیین نهضت عاشورا با مشکلات و سختی‌های زیادی مواجه شدند، افزود: ائمه معصومین(ع) در راستای نشر معارف اسلامی رنج و سختی زیادی را متحمل شدند، اما امام سجاد(ع) از نظر عاطفی و جسمی رنج و سختی زیادی دیدند و مصیبت‌های بیشتری را نسبت به دیگر ائمه(ع) تحمل کردند.

وی با اشاره به واقعه عاشورا و شهادت امام حسین(ع) و اصحاب باوفایش، بیان کرد: حکومت بنی‌امیه سر برادران و پدر امام سجاد(ع) را بالای نی شهر به شهر چرخاندند که این موضوع برای امام زین‌العابدین(ع) بسیار سخت و سنگین بود و سبب شد تا امام سجاد(ع) با وضعیت روحی سختی مواجه شوند.

حاجی‌صادقی گفت: امام سجاد(ع) امام پس از امام حسین(ع) بودند و باید مانند اباعبدالله(ع) برای بقای دین تلاش می‌کردند؛ به همین منظور امام سجاد(ع) پس از شهادت امام حسین(ع) در کوفه، شام و مدینه اقداماتی انجام دادند که غیر از امام معصوم کسی توانایی انجام آن را نداشت و این اقدامات اعجاب برانگیز بود.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به رسالت‌های مدنظر امام سجاد(ع) در راستای بیداری جامعه اسلامی، بیان کرد: امام زین‌العابدین(ع) پس از واقعه عاشورا وظیفه داشتند نهضت عاشورا را از کربلا به کوفه ببرند و بیداری، مظلومیت و حقانیت شیعه و جبهه حسینی را به درگاه عبیدالله برسانند و این کار را به خوبی انجام دادند.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) اقدامات زیادی کردند تا مردم کوفه از دنیا‌پرستی و بی‌بصیرتی بیدار و آگاه شوند؛ همچنین مردم را از دست پایگاه و پایتخت بنی‌امیه که بیش از 20 سال در شام برقرار بود، نجات دادند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با تأکید بر اینکه امام زین‌العابدین(ع) تکمیل‌کننده نهضت کربلا بودند، گفت: امام سجاد(ع) هنگامی که وارد شام شدند با برخورد تند شامیان روبرو شدند اما انقلابی در شام برپا کردند که مردم شام با اشک و گریه امام را بدرقه کردند و یزید مجبور شد به صراحت بگوید من امام حسین(ع) را شهید نکردم بلکه عبیدالله سید‌الشهدا(ع) را به شهادت رساند.

حاجی صادقی با اشاره به اقدامات امام سجاد(ع) در زمینه نشر دین و نهضت عاشورا اظهار کرد: امام سجاد(ع) در دوران خفقان حکومت بنی‌امیه عالی‌ترین معارف الهی، برنامه‌های دینی و روحیه حماسی را با دعاهای خود نشر دادند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه رسالت امام سجاد(ع) در هر مجلسی زنده نگه داشتن قضیه کربلا بود، افزود: ایجاد نهضت بی‌نظیر اسلام با امام حسین(ع) بود و امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) با خطبه‌های بی‌نظیر خود اسلام و جریان عاشورا را زنده نگه داشتند؛ پایداری یک نهضت از ایجاد آن سخت‌تر است و این اقدام را امام زین‌العابدین(ع) انجام دادند.

وی بیان کرد: شیعیان همان‌گونه که بقای دین را مدیون امام حسین(ع) هستند و هرچه دارند به برکت امام حسین(ع) است؛ بعد از امام حسین(ع) هم مدیون امام زین‌العابدین(ع) هستند.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه پاسداران با تصریح بر اینکه امام سجاد(ع) بیش از ۳۰ سال هر ساعت و هر روز با ماجرای کربلا شهید می‌شدند، یادآور شد: امام زین‌العابدین(ع) شاهد واقعه کربلا بودند و دیدند که با پدر و برادرانشان و اهل بیت‌شان چه کردند؛ اما در عین مصیبت بزرگی که دیدند از رسالت و مأموریت خویش غافل نشدند و در همه صحنه‌ها به نشر نهضت عاشورا و واقعه کربلا پرداختند.

انتهای پیام
captcha