برپایی آیین سنتی روز یازدهم محرم دامغان
کد خبر: 4077107
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۳

برپایی آیین سنتی روز یازدهم محرم دامغان

روز یازدهم محرم اصلی‌ترین روز عزاداری شهرستان دامغان است که نخل سیاه‌پوش به صورت نمادین تشییع می‌شود.

برپایی آیین سنتی روز یازدهم محرم دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، روز عزاداری سنتی محرم در شهرستان دامغان یازدهم محرم است و همواره در این روز در دامغان تعطیل رسمی برقرار است، از تمام روستا‌های اطراف دامغان دسته‌های عزادار به این شهر می‌آیند و قبل از طلوع فجر حرکت خود را در خیابان‌ها آغاز می‌کنند، اصلی‌ترین مسیر حرکت دسته‌های عزاداری از مقابل حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) دامغان تا آرامگاه منسوب به بکیربن اعین سنسن الکوفی از اصحاب امام صادق(ع) است.

پیشاپیش هر دسته سالخوردگان و بزرگان روستا همراه با طوق و علم، پرچم که نام هئیت و روستای مربوطه بر روی آن نوشته شده حرکت می‌کنند، به دنبال آن‌ها دسته عزاداری حرکت می‌کند، که دسته عزاداری در سه حالت زنجیر زنی، سینه‌زنی، سنگ‌زنی در دامغان دیده می‌شود.

حوالی ظهر روز یازدهم محرم در دامغان، نخل سیاه‌پوش با مشایعت روحانیون و سادات شهر وارد مراسم عزاداری می‌شوند و تا پایان مسیر به صورت نمادین تشیع می‌شود، زیرا نخل نماد تابوت امام حسین(ع) و یاران او است، وقتی نخل به آرامگاه منسوب به بکیربن اعین سنسن الکوفی می‌رسد معمولاً حدود اذان ظهر است و مراسم عزاداری تمام می‌شود.

این آیین دیرین همه ساله در یازدهمین روز ماه محرم در شهرستان دامغان برگزار می‌شود که طی آن هیئات مذهبی حدود ۳۰ روستای این شهرستان، به یاد مظلومیت اباعبدالله و ۷۲ شهید کربلا عزاداری می‌کنند.

آیین کهن عزاداری ۱۱ محرم دامغان، در سال ۱۳۹۱ به شماره ۶۵۳ در فهرست میراث معنوی و ناملموس ملی کشور ثبت شده است. همچنین در مراسم عزاداری یازدهم محرم بیش از ۲۵۰ هئیت از دامغان و روستا‌های اطراف شرکت می‌کنند و دامغانی‌ها از عزاداران در مسیر و پایان مراسم پذیرایی می‌کنند.

آیین «ای دوستان ماه محرم آمده» روستای جزن، آیین سنتی علم‌بندان، سنگ‌زنی روستای صالح‌آباد و با قدمت بیش از ۲۰۰ سال، آیین «شاطری جزن» و طوق‌ جامه‌ کردن، از جمله آیین‌های سنتی دامغان است که در فهرست آثار ملی ناملموس قرار دارد.

انتهای پیام
captcha