نگاهی به موضوع شهادت در وصیت‌نامه شهدای البرزی
کد خبر: 4075724
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۱

نگاهی به موضوع شهادت در وصیت‌نامه شهدای البرزی

شهدا برای هدفی مقدس و با علم به جایگاه والای شهادت در مسیر حقیقت و دفاع از حق گام برداشتند و سرانجام به لقای پروردگار رسیدند.

شهدای البرزی

به گزارش ایکنا از البرز، در دين اسلام و در قرآن كريم، شهيدان مقام ارزشمندی دارند. طبق آیات قرآن، خداوند عهده‌دار حفظ آبروی شهید است و مردم را از تصور مرده بودن شهیدان و حتی به زبان آوردن چنین سخنی نهی می‌کند و می‌فرماید: که نه تنها نگویید، بلکه خیالش را هم به خود راه ندهید که شهید به پایان خط رسید و از دنیا رفت؛ بلکه شهدا زنده‌اند و نزد پروردگارشان متنعم‌اند؛ کسانی که در راه خداوند شهید شدند با علم به این جایگاه از جان خود که ارزشمندترین دارایی انسان است گذشتند و سرانجام به لقای پرودگار رسیدند. در ادامه گزیده‌ای از وصایای شهدای البرزی را درباره جایگاه شهادت می‌خوانیم:

شهيد محمد احمدی

پيام شهيد: ما آمده‌ايم تا با نفس سرکش در کنار جنگ با دشمن دين خدا بجنگيم. اينجا برايم دانشگاه است يک دانشگاه الهی و پربار.

شاهد حديثی: قال رسول الله(ص):مَن سألَ اللهَ الشَّهادَةَ بِصِدقِ بَلَّغَهُ اللهُ مَنازلَ الشُّهَداء وَ إن ماتَ عَلَی فِراشِهِ.(بحارالانوار ج67 ص 201)

پيامبر اکرم(ص) فرمودند: هرکه صادقانه از خدا شهادت مسئلت کند خداوند او را به جايگاه شهيدان می‌رساند حتی اگر در بستر خود بميرد.

شهید اسماعیل آزاد‌زعیم

پيام شهيد :اگر جنازه‌ام بدست شما برسد اگر نرسید بازهم افسرده نشوید زیرا شهدا زنده هستند.

شاهد قرآنی: وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ(آل عمران/169) هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‌‏اند مرده مپندار بلكه زنده‌‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند.

شهید علی استادشعبانی

پيام شهيد: تا مرز شهادت پیش رویم چرا که شهادت فیضی است عظیم و خداوند به هرکه بخواهد عطا می‌کند.

شاهد قرآنی: وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ.(آل عمران/169)

هرگز كسانى را كه در راه خدا كشته شده‌‏اند مرده مپندار بلكه زنده‌‏اند كه نزد پروردگارشان روزى داده می‌شوند.

شهید خداورد اصفهانی

پيام شهيد: من در این راه تحقیق و مطالعه کردم و عاقبت به این نتیجه رسیدم که کمترین خدمتی که می‌توانستم به این انقلاب کنم این بوده که جان ناقابل خود را در راه این انقلاب فدا کنم.

شاهد قرآنی: وَمِنَ النَّاسِ مَن يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ وَاللّهُ رَؤُوفٌ بِالْعِبَادِ.(بقره/207)

و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا می‌فروشد و خدا نسبت به این بندگان مهربان است .

شهید نصراله اصل‌فلاح

يام شهيد: اگر چه جانم را در اين راه از دست دهم ولى خوشحالم كه تن به ذلت و ظالم و سازش با آنها نداده و در اين راه كشته شدم.

شاهد قرآنی: إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمينَ لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقيمَ وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمينَ(تکوير/27 و 28 و 29)

نيست آن قرآن جز موعظه و پند براى جهانيان‏. براى كسى از شما كه بخواهد در راه حق استقامت داشته و پابرجا باشد زيرا چنين كسى از قرآن مجيد پند گيرد و استقامت در راه حق را نمی‌خواهيد به‌دست نمی‌آوريد مگر آنكه خدا خواهد چون شما را شايسته و سزاوار بيند توفيق استقامت داشتن دهد خدايى كه پروردگار جهانيان است‏.

شاهد حديثی: وَ قَالَ الامام حسين(ع):‏ مَوْتٌ‏ فِی‏ عِزٍّ خَيْرٌ مِنْ حَيَاةٍ فِی ذُلٍّ.(مناقب آل أبی‌طالب عليهم‌السلام لابن شهرآشوب)، ج‏4، ص68)

امام حسين(ع): مردن با عزت از زندگى ذلت بار بهتر است.

 

انتهای پیام
captcha