خط امام حسین(ع) یعنی قرار گرفتن در خط شهادت
کد خبر: 4075182
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۳
آیت‌الله علم‌الهدی:

خط امام حسین(ع) یعنی قرار گرفتن در خط شهادت

آیت‌الله علم‌الهدی گفت: آمدن در خط امام حسین(ع) یعنی قرار گرفتن در خط شهادت هر چند به این مقام نائل نشوی؛ لذا شهادت آرزو کردنی نیست بلکه انجام‌ دادنی است.

آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهدبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی و امام‌جمعه مشهد، شامگاه دهم مردادماه، در مراسم وداع با شهدای مدافع حرم در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی، در جمع زائران و مجاوران، اظهار کرد: در دعای ابوحمزه آمده است: «أَنَّکَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِکَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَک؛ خدایا تو از خلقت پنهان نیستی، بلکه این اعمال ماست که پرده بین ما آویخته است و دیوار بتنی گناه باعث شده به خدا دل ندهیم.»، باید عمل ما به‌گونه‌ای باشد تا همه این حجاب‌ها را بردارد و ما را به خدا برساند. امام حسین(ع) رفت و به خدا رسید.

امام‌جمعه مشهد اظهار کرد: مسئله عاشورا، مسئله کربلا، مسئله اشک بر اباعبدالله‌الحسین(ع) و مسئله عزاداری‌ها حرکت‌های جدی است، ما باید با امام حسین(ع) رابطه داشته باشیم و دعوت حضرت از مردم در آن زمان یک معنا داشت و امروز آن دعوت به ما رسیده و برای ما معنای دیگری دارد و اجابت ما نیز با مردم آن دوران متفاوت است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: اجابت دعوت امام حسین(ع) در عصر حاضر این است که یا باید با حضرت همراه شویم یا از آن حضرت فاصله بگیریم و حد وسطی در این راه وجود ندارد.

وی افزود: آمدن در خط امام حسین(ع) هر چند ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد و حتی شهادت قسمت ما نشود، اما این در خط امام آمدن یعنی قرار گرفتن در خط شهادت هر چند به این مقام نائل نشوی، لذا شهادت آرزو کردنی نیست، بلکه انجام‌ دادنی است. شهادت یعنی قبل از جان دادن در راه دین و در خط شهادت قرار بگیریم و این یعنی مردن و جان دادن در راه دین و در راه خدا برای من آسان است و در این راه مال، جان و عزت و آبرویم را بگذارم و بگذرم.

امام‌جمعه مشهد اظهار کرد: اجابت دعوت امام حسین(ع) یعنی اینکه تا پای جان در راه خدا و دین خدا ایستادن. لذا، خط شهادت وارد شدنی است و انسان باید خودش اراده کند تا به شهادت برسد. این شهدایی که امروز مراسم تشییع آن را برگزار می‌کنیم، در خط شهادت بودند، اگر نبودند پس چرا برای دفاع از حرم رفتند؟

علم‌الهدی با بیان اینکه در وصف سیدالشهدا(ع) و یارانشان عبارات متعددی در ادعیه، روایات و زیارات آمده است، گفت: از جمله این عبارات «بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَيْرَةِ الضَّلالَةِ» است. این شهدای عزیز نیز بذل مهجته کردن، اینان در خط شهادت بودند و بدون هیچ الزامی برای دفاع از حرم رفتند که به این مقام نائل شدند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی اظهار کرد: از دنیا گذشتگی یاران اباعبدالله(ع) شاخصه بارز و مشترک میان همه آن‌ها بود که این امر نماد یک نکته بزرگ در بخش «بذل مهجته فیه» است.

امام‌جمعه مشهد گفت: کسی که از مهجته و آخرین مایه دنیوی زندگی خود هم در راه رضای خدا دل می‌کند و آن را برای دین خدا هزینه می‌کند، می‌تواند یار سیدالشهدا(ع) باشد و مطابق «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» دل کندن از محبات دنیایی در زمانه ما هم ثمره‌ای جز ارزش یافتن در دستگاه اباعبدالله(ع) و شهادت نخواهد داشت.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به اینکه در روز سوم محرم افراد معمولا به سه ساله سیدالشهدا(ع) متوسل می‌شوند، بیان کرد: سردار غیاثی، فرمانده سپاه امام رضا(ع) می‌فرمودند از دختر شهید اسکندری پرسیدم که چگونه از شهادت پدر مطلع شدی که در پاسخ گفت: «در فضای مجازی به‌صورت ناگهانی دیدم که فردی در اسارت داعش است و می‌خواهند سر از تنش جدا کنند و وقتی دقیق‌تر نگاه کردم، دیدم آن فرد پدرم است.» ما از کربلا زیاد گفته‌ایم، اما دیدن نمونه آن در عصر حاضر بسیار مهم است.

وی گفت: دختر این شهید بزرگوار با دختر امام حسین(ع) فاصله دارد، چراکه تنها یک صحنه را دید که می‌خواهند سر از تن پدرش جدا کنند، اما دختر سه ساله امام حسین(ع) همه صحنه‌های شهادت پدر را دید و در آخر نیز با سر جدا شده پدرش مواجه شد که در زیارت ناحیه مقدسه جزئیات شهادت امام حسین(ع) بیان شده است.

انتهای پیام
captcha